Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
هنوز 28.5 درصد از سهام شرکت سنگ آهن بافق متعلق به دولت است
 

هنوز 28.5 درصد از سهام شرکت سنگ آهن بافق متعلق به دولت است

پنجشنبه، 24 مهر 1393 | Article Rating
یونس الستی ” عضو هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد کشور و نیز عضو هیئت مدیره شرکت سنگ آهن مرکزی بافق هدف از سفر خود را به شهرستان بافق اجرایی نمودن عملیات احداث طرح های گندله، کارخانه فولاد، اصلاح خط و کنسانتره از محل منابع داخلی شرکت سنگ آهن و کمک های استانی دانست.

معاون سابق اداری و مالی شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران که در نشست کارگروه مطالبات مردمی در محل فرمانداری شرکت کرده بود درباره بخشش ۱۵ درصد از ۵/۷۱ درصد سهم صندوق فولاد از سهام شرکت سنگ آهن به مردم بافق گفت: در مورد اختصاص ۱۵ درصد به بافق این مسئله احتیاج به فرآیند خاصی است که در مجموعه دولت و مجلس باید کارسازی شود و خارج از اختیارات صندوق فولاد هست.

به نظرم مدیر سنگ آهن خیلی خوب عمل می کند؛ بدون آن که هیئت مدیره در جریان باشد، کامل در خدمت شهرستان هست.

یونس الستی در پاسخ به این پرسش که برخی از کارگران معدن بافق از نحوه مدیریت در شرکت سنگ آهن رضایت ندارند؛ برنامه شما در این باره چیست؟ گفت: به نظرم مدیر سنگ آهن خیلی خوب عمل می کند؛ بدون آن که هیئت مدیره در جریان باشد، کامل در خدمت شهرستان هست. بحران ها ربطی به وی ندارد، مجموعه خصوصی سازی، این بحران ها را ایجاد کرد و مدیرعامل همواره مدافع آن بود تا واگذاری انجام نشود؛کسی نبود به حرف او گوش دهد. وزیر کار و رفاه اجتماعی نیز به جد از وی حمایت می کند.

عضو هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد کشور در پاسخ به این پرسش که آیا در جریان اعتراضات کارگران هیئت مدیره از آنان شکایت نمود؟ گفت: شکایتی از جانب ما نبوده و در دعوا این چنین بحث هایی هست، پرونده کامل بسته شده است. این اتفاقات نباید رخ می داد؛ امیدواریم به نحو خوبی جمع گردد. حقوق سیزده روزی که کارگران اعتصاب نمودند در حال پیگیری شدن می باشد تا حل شود.

هنوز وضعیت ۵/۲۸ درصد سهم، متعلق به دولت است

شرکت سنگ آهن آمادگی آن را دارد تا ۴ طرح اصلی فولادی را در بافق اجرایی نماید.

وی در پاسخ به این پرسش که سرنوشت ۵/۲۸ درصد از سهام شرکت سنگ آهن که پیش تر از این در فرابورس مطرح شده و فولاد خوزستان برنده آن شد به کجا رسیده و آیا صحت دارد سازمان تامین اجتماعی کشور و یا شرکتهای تابعه(شستا) آن را از فولاد خوزستان خریداری نموده است، تصریح کرد: هنوز وضعیت ۵/۲۸ درصد سهم، متعلق به دولت است و در آن مقطع هم قراردادش بسته نشده بود. هنوز هم هیچ مرجعی آن را خریداری نکرده است. سازمان خصوصی تصمیم می گیرد؛ یا باید معامله را ابطال کند یا باید ادامه دهد و در حال حاضر که بحث ابطال هست به جای دیگری واگذار نخواهد شد؛ مگر با مجوز دولت یا سازمان خصوصی سازی! به هر حال شرکت سنگ آهن آمادگی آن را دارد تا ۴ طرح اصلی فولادی را در بافق اجرایی نماید.

الستی در پاسخ به این پرسش که یکی از مشکلات کارگرها عدم ارتباط با هیئت مدیره می باشد برای رفع این مشکل چه راههای ارتباطی با کارگرها دارید؟ گفت: تلفن همراه مرا همه مجموعه سنگ آهن دارند و می توانند با شماره ۰۹۱۲۱۱۲۶۱۱۱ یا از طریق مکاتبه با آدرس تهران- خیابان خالد اسلامبولی- جنب ساختمان دخانیات با ما در ارتباط باشند.

دولت و سازمان خصوصی سازی موظف هست بحث واگذاری ۱۵ درصد به بافق را در چار چوب مصوبه و قول و قرارهایی که به مدیریت استانی داده پیگیری کند

وی در پاسخ به این پرسش که چه گام هایی از سوی صندوق برای مساعدت احقاق ۱۵ درصد صورت گرفته است گفت: این که دولت سهام خود را در هر قالبی به مردم واگذار کند، این از اختیارات هیئت عالی واگذاری است؛ لذا نه صندوق و نه مجموعه های دیگر حق دخالت در واگذاری را ندارند. دولت و سازمان خصوصی سازی موظف هستند، بحث را در چار چوب مصوبه و قول و قرارهایی که به مدیریت استانی داده اند، پیگیری کنند، مساعدت لازم در حدی که اگر در جایی عنوان شود و نظری از صندوق بخواهد موافقت می شود، منتهی آنچه قانوناً در بحث واگذاری هست بحث سهام ترجیحی به کارکنان خارج از طرح سهام ترجیحی هرچه باشد باید به تأییدیه دولت و در نهایت هیئت عالی واگذاری برسد.

از وی درباره اصطلاح “اکچوئری (ACTUARIAL)” سوال شد که وی چنین توضیح داد: اکچوئری همان تعهداتی است که دولت بابت افزایشات طی سنوات به صندوق ها دارد. دولت در جایی می گوید امسال افزایش بازنشسته ها در خصوص حقوق ۲۰ الی ۲۵ در صد باید رشد پیدا کند؛ وقتی جمع شد سالی ۲۰ الی ۲۵ درصد، چون دولت مصوب می کند برای صندوق و الزام می شود، لذا موظف است منابع مالی را هم تأمین کند. صندوق بازنشستگی فولاد هم مثل سایر صندوق ها از جمله صندوق سازمان تأمین اجتماعی یک طلب هایی را بابت مابه التفاوت ها از دولت دارد، قانوناً دولت باید وجه نقد را سال به سال پرداخت کند، چون ندارد در قبال رد دیون خود، قانون این اجازه را می دهد که سهام را به صندوق واگذار کند؛ هر چند که از امسال ممنوع شد و بایستی پول آن پرداخت شود. صندوق بازنشستگی نفت و عشایر همین وضعیت را دارد. وی افزود: یادم می آید سه الی سه سال و نیم پیش، ۶۴ شرکت را یکجا به تأمین اجتماعی داده اند؛ زمانی که در ایمیدرو بودم و شروع آن زده شد. بنا بر این گردید، دوازده هزار و پانصد میلیارد تومان که الآن با محاسبات اکچوئری به بیست و سه چهار هزار میلیارد تومان رسیده مبلغ دوازده میلیارد و پانصد میلیون تومان که در قانون آمده بود، دولت تعهدات خود را بصورت سهام پرداخت کند که این سهام ها در قالب بدهی دولت منظور شود.

در اینجا از یونس الستی سوال شد که برخی از کارگران معدن معتقدند که چگونه دولت می تواند ۵/۷۱ درصد از سهام شرکت را به صندوق بازنشستگی فولاد بدهد؛ ولی حدود ۱۵ درصد از آن را نمی توان برای عمران و آبادانی و توسعه بافق به این شهرستان بخشید گفت: دولت به صندوق بدهی داشت و قانون اجازه داده بود که دولت از محل سهام خود پرداخت کند و این که الآن دولت توافق کند ۱۰ الی ۱۵ در صد را به شهرستان بدهد، چه خود سهام را و چه منافع آن را، در نهایت هیئت عالی واگذاری است و بعد از آن دولت باید مجوزی از مجلس شورای اسلامی بگیرد و آن را به اصطلاح ” هبه ” کند؛ ولی این که در واقع پرداخت به چه شکلی باشد اگر نخواهد به صورت “هبه” باشد، از اختیارات هیئت عالی واگذاری و از اختیارات مصوبه هیئت وزیران است تا اجازه دهد ۵ الی ۱۰ ساله مبلغ آن را از مردم بگیرند.

تا الآن بحث هبه در طول تشکیل سازمان خصوصی سازی وجود نداشته است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تا به حال برای واگذاری ۱۵ درصد در کشور به مردم منطقه ایی مثل بافق؛ این گونه مسئله ای سابقه داشته است؟ تصریح نمود: طی جلسه‌ای که در مجموعه سازمان خصوصی در آن مقطع گرفته شد، گفته شد تا الآن بحث هبه در طول تشکیل سازمان خصوصی سازی وجود نداشته است؛ ولی این که ۱۰ الی۱۵ درصد را به مردم منطقه بدهند و پول آن را از محل سود آن شرکت تأمین و پرداخت کنند وجود دارد؛ می توان آن را مثل سهام ترجیجی که به کارکنان داده می شود، در نظر گرفت.

قول می دهیم با اجرای طرح ها رو سفید باشیم

عضو هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد کشور در پاسخ به این پرسش که چرا اعضای هیئت مدیره بومی نیستندگفت: با توافقی که انجام گرفته قرار بر این است که دو نفر از اعضاء بومی باشند و الآن هم خود مدیر عامل و مهندس ابوطالبی بومی هستند. طبق قول وزیر که داده بود دو تا از اعضای هیئت مدیره بومی باشند، در حال اجرایی شدن این موضوع هستیم. در حال حاضر که بحث نهایی شده هست؛ عسکری، الستی، ابوطالبی، شهبازی و رویین صفت اعضاء هیئت مدیره هستند که بنابر توافق قرار هست شهبازی رئیس هئیت مدیره شود.

الستی در پاسخ به این پرسش که آیا اسناد واگذاری شرکت به صندوق امضاء شده است عنوان نمود: شرکت سنگ آهن از تاریخ ۲۷/۱۲/۹۲ به صندوق بازنشستگی پیوسته است. روال این هست که با اجرای اصل ۴۴ همه ی سازمان های توسعه ای طبق قانون وکالت به سازمان خصوصی سازی داده اند و این سازمان، در واقع صاحب حقوق مالکانه هست و حق نقل و انتقال سهام را دارد، هیئت مدیره هیچ اختیاری ندارد.

وی در پایان به عنوان سهام دار عمده شرکت گفت: انشاا… این قول را می دهیم که با اجرای طرح ها رو سفید باشیم.
تصاویر
  • هنوز 28.5 درصد از سهام شرکت سنگ آهن بافق متعلق به دولت است
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها