Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
آیا امیدی به احیای بازار فولاد نیست؟
 

آیا امیدی به احیای بازار فولاد نیست؟

دوشنبه، 28 مهر 1393 | Article Rating
از ابتدای هفته جاری بازار فولاد بدون آنکه نشانه‌ای از بهبود دادوستد محصولات فولادی را از خود منعکس سازد با تداوم روند کاهشی قیمت‌ها، روزهای شنبه و یکشنبه را پشت سر گذاشت.

به گزارش استیل ایران به نقل از ماین نیوز،  طی دو روز گذشته در حالی که متوسط قیمت شمش وارداتی به کشور پس از هفته‌ها ثبات با کاهش حداکثر 6/0 درصدی روبه‌رو شد، نرخ دیگر مقاطع طولی موجود در بازار نیز اعم از میلگرد و تیرآهن افت 5 تا 30 تومانی را در هر کیلو تجربه کرد. کمااینکه این روند نزولی قیمت‌ها در بازار ورق و در مورد برخی ضخامت‌ها نیز مشاهده شد.

در بورس کالا نیز روز گذشته ذوب‌آهن اصفهان تنها عرضه‌کننده رینگ فولاد بود. این شرکت که هفته گذشته عرضه‌ای در تالار صنعتی و معدنی نداشت، در این روز با سه عرضه سلف در معاملات بورس کالا حضور یافت.

شمش بلوم با آنالیز 5SP در ابعاد 125×125 در حجم 5 هزار تن با قیمت 1555 تومان اولین محصولی بود که توسط ذوب‌آهن به تابلوی معاملات آمد. این محصول که موعد تحویل آن از سوی کارخانه پایان آبان ماه است در حجم عرضه شده مورد مبادله قرار گرفت.

در پارت دوم از عرضه‌ها نیز این شرکت 660 تن سبد میلگرد گرید A3 در سایزهای 12 تا 16 را با قیمت 1710 تومان برای یک پروژه عمرانی ارائه کرد و در نهایت سبد میلگرد مخلوط را هم در حجم 440 تن با قیمت 1705 تومان با ماهیت خرید پروژه‌ای به فروش رساند.

طبق اطلاعیه عرضه، روز دوشنبه نیز رینگ فولاد شاهد به تابلو رفتن ورق گرم B، گرم C و قلع اندود با همان قیمت‌های پیشین در بورس کالا است که انتظار می‌رود در زمان عادی معاملات و مچینگ بخشی از این عرضه‌ها به فروش برسد. هم‌اکنون همسو با کاهش قابل ملاحظه حجم معاملات در بازار آزاد، در بورس کالا نیز در حالی که حجم عرضه‌ها به تناوب در حال کاهش است از تنوع عرضه‌کننده‌ها به دلیل پیش‌بینی بی‌رونقی معاملات کاسته شده و عرضه‌کننده‌ها به چند فولادساز بزرگ نظیر فولاد مبارکه (عرضه‌کننده ورق)، فولاد خوزستان (عرضه‌کننده شمش) و ذوب‌آهن (عرضه‌کننده مقاطع و شمش) محدود شده‌اند و مدتی است سایر فولادسازان خصوصی حضور پررنگی در معاملات بورس کالا ندارند.

در این میان البته زمزمه‌هایی نیز از کاهش قیمت پایه سلف میلگرد توسط یکی از عرضه‌کننده‌های اصلی آن در بورس کالا به گوش می‌رسد که این امر در صورت تحقق نشان می‌دهد فولادسازان با مشاهده روند ضعیف فعلی در معاملات مقاطع، امید چندانی به جان گرفتن دوباره بازار و رونق خرید و فروش‌ها طی چند ماه آینده ندارند و با کاهش قیمت‌ سعی می‌کنند به‌طور موقت‌انگیزه خرید در معامله‌گران ایجاد کرده و نقدینگی لازم را از این طریق جذب کنند، در حالی که عدم تغییر قیمت پایه در این شرایط به بی‌رونقی معاملات در بورس کالا بیش از پیش دامن می‌زند.  
تصاویر
  • آیا امیدی به احیای بازار فولاد نیست؟
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها