Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
فراوری سنگ‌آهن قدرت ما را در بازار نزولی افزایش می‌دهد
 

فراوری سنگ‌آهن قدرت ما را در بازار نزولی افزایش می‌دهد

پنجشنبه، 29 آبان 1393 | Article Rating
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه هدف این وزارتخانه هیچ‌گاه جلوگیری کامل از صادرات سنگ آهن کشور نبوده است، گفت: علت مخالفت ما با صادرات سنگ آهن، آسیب‌پذیری آن از شرایط بازار جهانی است که هم‌اکنون نیز شاهد این آسیب هستیم.

جعفر سرقینی در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز در آستانه برگزاری دومین همایش بین‌المللی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در پاسخ به این سوال که وضعیت فعلی صنعت سنگ آهن کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟ اظهار کرد: طبق آمار گمرک ایران در مهر ماه امسال صادرات سنگ آهن کشور نزدیک به 90 درصد کاهش یافت. علت اینکه ما با صادرات سنگ خام مخالفیم نیز همین آسیب‌پذیری از بازار جهانی است و این وضعیت نه فقط در مورد سنگ آهن، بلکه در مورد سایر مواد معدنی خام نیز وجود دارد و با مختصر تغییری در بازار جهانی شاهد کاهش شدید صادرات خواهیم بود و همه معادن مشکل‌دار می‌شوند.

وی افزود: اگر سنگ آهن فراوری شود قدرت رقابت آن در بازار نزولی نیز بیشتر خواهد بود. امیدوارم در دومین همایش سنگ آهن ایران به مباحث مربوط به فراوری سنگ آهن و تکمیل زنجیره ارزش افزوده توجه ویژه شود.

سرقینی با اشاره به اینکه هدف ما این نبوده که جلوی صادرات سنگ آهن را بگیریم، افزود: بهتر بود به جای سنگ آهن به صادرات کنسانتره اقدام کنیم و اگر زودتر به سمت ایجاد واحدهای فراوری رفته بودیم، امروز برخی مشکلات پیش آمده به وجود نمی‌آمد. چه بسا که الان کنسانتره با وجود افت قیمت‌ها در بازار از کشور صادر می‌شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال خبرنگار ماین نیوز مبنی بر اینکه وضعیت اجرای طرح‌های کنسانتره و گندله چگونه است؟ گفت: بخش عمده‌ای از طرح‌های کنسانتره و گندله در سنگان در حال اجرا هستند و 2 میلیون تن طرح نیز توسط بخش خصوصی در دست اجرا است و به صورت جدی روی آن کار می‌کنند.

وی درباره کمبود 8.5 میلیون تنی گندله در کشور و هشدار فولاد هرمزگان نسبت به تعطیلی این کارخانه به دلیل کمبود گندله نیز گفت: فولاد هرمزگان نتوانسته گندله موردنیاز خود را واردات و تامین کند و به همین دلیل مشکلات زیادی دارد.

سرقینی در پاسخ به این سوال که چرا ارز موردنیاز برای واردات گندله تامین نمی‌شود؟ اظهار کرد: اینطور نیست. به واردات گندله ارز مبادله‌ای داده می‌شود و ما از واردات فولاد را برداشتیم و به جای آن ارز مبادلاتی به واردات گندله اختصاص دادیم.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت عوارض صادرات سنگ آهن نیز توضیح داد: فعلا عوارض صادرات سنگ آهن صفر است و هیچ پیشنهادی هم برای تعیین عوارض صادرات سنگ آهن نداریم و هر وقت در این زمینه به جمع‌بندی تازه‌ای رسیدیم اعلام می‌کنیم. از سوی دیگر عوارض فعلی صادرات کنسانتره و گندله نیز 15 درصد است.

تصاویر
  • فراوری سنگ‌آهن قدرت ما را در بازار نزولی افزایش می‌دهد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها