Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
هفته‌ای برای سقوط آزاد قیمت‌ها
 

هفته‌ای برای سقوط آزاد قیمت‌ها

شنبه، 01 آذر 1393 | Article Rating
هفته پایانی آبان ماه برای فعالان فولادی به گونه‌ای متفاوت از هفته‌های گذشته سپری شد. در حالی که در این هفته رکود و بی‌رونقی کماکان حرف اول را در معاملات انواع فولاد می‌زد، اما قیمت‌ها با شتاب بیشتری به سمت کاهش حرکت کرد. در واقع روند نزولی نرخ‌ انواع آهن‌آلات در فاصله روزهای 24تا 29 آبان ماه به گونه‌ای بود که می‌توان از آن تعبیر به «سقوط آزاد قیمت‌ها» کرد.

متوسط قیمت میلگرد ابتدای هفته گذشته 1825 تومان در هر کیلو در بازار تهران اعلام قیمت می‌شد، اما روز چهارشنبه این رقم به 1815 تومان تنزل کرد. همین روند نزولی در مورد سایر مقاطع ساختمانی نظیر تیرآهن، نبشی و ناودانی و پروفیل نیز مشاهده شد. کمااینکه در این هفته مقاطع تخت مانند برخی ضخامت‌های مهم ورق ساخت داخل و البته فولادهای وارداتی اعم از کلاف 5/5 و 5/6 ساده چینی و شمش فولاد هم روند کاهنده قیمت‌ها را به رغم ثباتی که در هفته‌های گذشته در بازار این محصولات وجود داشت، تجربه کردند. 

به این ترتیب یک هفته کاملا کاهشی به همراه حداقل حجم معاملات برای بازار فولاد رقم خورد که بازخورد مستقیم بروز و شیوع ورشکستگی‌های متعددی بود که این روزها به نوعی گریبان برخی از دست‌اندرکاران و تجار بازار آهن را گرفته است. 

به بیان دیگر مشکلات بی‌شمار کمبود نقدینگی و سررسید بازپرداخت تعهدات گوناگون مالی صنف آهن فروش که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر با بروز ورشکستگی‌های سنگین برخی از اعضای این صنف خود را نشان داده است، تنها راهی را که برای این طیف باقی گذاشته کاهش قیمت‌های سنگین یا به نوعی زیرقیمت فروشی به امید ترغیب خریداران برای معامله محصول و دریافت بعضا اندکی نقدینگی مورد نیاز است.

البته در بازارهای جهانی نیز روند قیمت محصولات فولادی چندان متفاوت از بازار داخلی نیست و نوسانات کاهشی در این بازارها به خوبی به چشم می‌خورد؛ هرچند باید تاکید کرد که جنس این ریزش قیمت‌ها در بازارهای داخلی و جهانی با هم تفاوت‌های آشکاری دارند. 

در بازار فولاد کشور تداوم رکود در بازار مصارف فولاد مانند ساخت و ساز مسکن و پروژه‌های عمرانی (به رغم افزایش هزینه‌های تولید که پس از اجرای فاز دوم از هدفمندی یارانه‌ها) و مشکلات بی‌شمار نقدینگی حاصل از آن، شرایط را برای ریزش پایدار و بی‌امان قیمت‌ها در طول چند ماه گذشته در شرایطی که حجم واردات فولاد نیز به نسبت سال‌های قبل به حداقل رسیده مهیا ساخته است. در بازارهای جهانی اما عواملی همچون کاهش قیمت سنگ آهن و نفت و از سویی مازاد عرضه محصولات فولادی به نسبت تقاضای موجود نوسانات نزولی قیمت‌ها را در این فضا رقم زده است. به بیان دیگر در حال حاضر قیمت سنگ‌آهن در کف 5 سال اخیر خود یعنی در ارقام 75 تا 76 دلار در هر تن سی‌اف‌آر در نوسان است و قیمت نفت نیز کماکان با نوسانات نزولی روبه‌رو است، از طرفی با مازاد عرضه محصولات نهایی فولادی به نسبت تقاضا خصوصا در کشور چین مواجیهم که همگی این عوامل باز هم از دورنمای کاهشی قیمت‌ها لااقل تا پایان سال جاری میلادی حمایت می‌کنند.

کاهش حجم عرضه‌ها و معامله انواع فولاد در آبان ماه

از حواشی بازار غیررسمی فولاد که بگذریم، طی این هفته در بورس کالا نیز 75 هزار و 644 تن انواع فولاد به تابلو معاملات آمد که در مقابل حجم عرضه نیز 171 هزار و 160 تن به ثبت رسید که از این مقدار 115 هزار و 280 تن به ثبت معاملات خارج از بورس انواع ورق فولاد مبارکه در سیستم مبادلات مچینگ اختصاص داشت. از این رو حجم مبادلات واقعی فولاد طی این هفته را در تالار صنعتی و معدنی بورس کالا باید نزدیک به 56 هزار تن دانست. 

به‌طور کلی در آبان ماه نیز نزدیک به 467 هزار و 500 تن انواع محصولات فولادی اعم از مواد اولیه و مقاطع تخت و طولی به خریداران عرضه و حجم مبادله این محصولات نیز 604 هزار و 630 تن ثبت شد. این ارقام در مقایسه با مهر ماه به ترتیب حکایت از افت 5/30 و 1/17 درصدی در حجم عرضه و معامله فولاد دارد که به خوبی نمایانگر تعمیق رکود در صنعت فولاد کشور است. 

تصاویر
  • هفته‌ای برای سقوط آزاد قیمت‌ها
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها