Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
	 رشد نسبی قیمت فولاد دوام می‌آورد؟
 

رشد نسبی قیمت فولاد دوام می‌آورد؟

پنجشنبه، 30 بهمن 1393 | Article Rating
به‌رغم آنکه طی چند هفته و بعضا چند ماه گذشته روند قیمت‌ها و نوسانات بازار محصولات فولادی عمدتا نزولی و به سمت رکود بیشتر در حرکت بود، اما از ابتدای هفته گذشته و به خصوص از روز دوشنبه شاهد بهبود و رشد نسبی نرخ برخی آهن‌آلات در سطح بازار و درب کارخانه‌ها هستیم. بر این اساس قیمت میلگرد بعضی نوردکاران بخش خصوصی افزایش حداکثر 10 تا 20 تومانی را به ازای هر کیلو در بازار طی سه روز اخیر تجربه کرده است. کمااینکه برخی دیگر از مصنوعات فولادی نیز در حالی که تا دو هفته پیش با شیب نسبتا تندی در حال کاهش قیمت بودند، از اواسط هفته با ثبات نسبی راهی بازارهای فروش شده‌اند که در این گروه می‌توان به کالاهایی نظیر محصولات مفتولی، نبشی و ناودانی، لوله، قوطی، پروفیل و... اشاره کرد.

در این میان برخی فعالان بازار و معامله‌گران نیز تفسیرها و بعضا نظرات متفاوتی پیرامون چرخش چند روز اخیر قیمت‌ها و پیش بینی تداوم یا عدم ادامه این روند در روزهای آینده دارند. یکی از

آهن فروشان در گفت‌و‌گویی با اشاره به رشد نسبی قیمت‌ها در بازار آهن گفت: افزایش قیمت‌ فولاد در چند روز اخیر صرفا بازار‌گرمی است؛ چرا که حجم نقدینگی بسیار کم است و با آنکه قیمت‌ها به‌صورت دست ساخته به اصطلاح تکانی خورده‌اند، اما حجم تقاضا به نسبت قبل تغییر محسوسی نکرده و کماکان به میزان پایینی به بازار تزریق می‌شود. به این دلیل در نهایت پس از یک هفته بازار به روال گذشته خود برخواهد گشت.

یکی دیگر از معامله‌گران هم در این رابطه می‌گوید: طی چند ماه اخیر به دلیل رکود شدید معاملات و پیش‌بینی ادامه این روند در آینده، اغلب انبارهای آهن در سطح تهران و شهرستان‌ها به نسبت دوران رونق بازار خالی بوده و آهن‌فروشان انگیزه چندانی برای پر کردن انبارها و دپوی کالاهای فولادی نداشته‌اند، در واقع هم عرضه‌کنند‌گان فولاد و هم مصرف‌کنندگان برای خرید دست نگه داشته بودند که تغییر مسیر بازار ناشی از به کف رسیدن قیمت محصولات فولادی به‌طور قطع به گرم شدن معاملات و ادامه این روند تا پایان سال کمک کرده و خریداران را سرانجام راهی بازار خواهد کرد.
از سوی دیگر یکی از تجار هم معتقد است: روند مثبت قیمت‌ها طی چند روز اخیر به سرعت فروکش می‌کند؛ چرا که برخی بازارسازی‌ها عامل آن بوده و در حال حاضر بازار و بورس کالا روندی خلاف هم را طی می‌کنند، از این رو تنزل متناوب قیمت‌های پایه در بورس کالا از سوی فولادسازان بزرگ منجر به دوام نیاوردن رشد قیمت‌های بازار خواهد شد. به هر طریق در کنار تمامی این نظرات و پیش‌بینی‌های گوناگون آنچه مهم جلوه می‌کند این است که تا هفته پایانی اسفند ماه، فولادسازان و آهن فروشان تنها سه هفته زمان برای فروش بخشی از محصولات دپو شده در انبارها و دریافت اندکی نقدینگی مورد انتظار دارند. تحت شرایطی که خطر واردات بدون تعرفه نیز حیات تولیدکنندگان داخلی را تهدید می‌کند و به دلیل تداوم رکود در بازار فولاد بعید به نظر می‌رسد شاهد جهش و تغییر خاصی در بازار طی این مدت باشیم، استراتژی فولادسازان برای تصاحب بخش بیشتری از تقاضای مصرفی در این مدت گوناگون است.  به نظر می‌رسد برخی تولیدکنندگان سعی در گرم کردن بازار به کمک افزایش محسوس قیمت‌های اعلامی فروش طی چند روز گذشته و تداوم آن در روزهای آینده دارند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند کنار نشسته و تنها نظاره‌گر بازار باشند. این دسته اگر با استعلام قیمت نیز از جانب خریداران روبه‌رو شوند، نرخ‌های فروش را چندان تغییر نمی‌دهند و سعی می‌کنند با ثبات قیمت محصولات خود را در بازار بفروشند. بعضی دیگر اما در اندیشه فروش بیشتر محصولات تولیدی به کمک استراتژی کاهش قیمت هستند و در چند روز گذشته هم به خوبی نشان دادند که در بورس کالا یا بازار آزاد برای جلب نظر خریداران نرخ‌ها را تا جایی که امکان دارد تنزل خواهند داد.
به هر طریق متقاضیان فولاد نیز در مواجهه با تمامی این نوسانات قیمت‌ها، گویا عزم خود را جزم کرده‌اند تا زمانی که به‌صورت ادامه دار و جدی بهبود بنیادین پایه‌های بازار و رونق واقعی مبادلات را مشاهده نکرده‌اند، تنها به قدر نیاز از بازار فولاد خرید کنند و ریسک معامله سنگین محصولات فولادی را در شرایطی که تحولات فردای بازار به روشنی مشخص نیست و عمدتا با ابهام همراه است، به جان نخرند.
در حال حاضر نشانه‌های رونق بازار به علت رکود فعالیت‌های ساختمان‌سازی و استارت نخوردن پروژه‌های عمرانی جدید و از سویی رکود عمومی حاکم بر اقتصاد کشور (در کنار خطر واردات فولاد ارزان قیمت از سوی کشورهای دیگر) تا به آن حد کمرنگ و ضعیف است که نمی‌توان بهبود جریان مبادلات محصولات فولادی را تا سه هفته آینده چندان محتمل دانست. مگر آنکه در سال جدید با روشن شدن کارنامه و در واقع نتیجه مذاکرات چند ساله پرونده هسته‌ای ایران و اثرات آن در رفع یا عدم رفع تحریم‌ها، سرنوشت نوسانات قیمت نفت و بازخورد آن در بودجه کشور، تعیین تکلیف هدفمندی یارانه‌ها به دنبال حرف و حدیث‌هایی که اخیرا پیرامون حذف یارانه ثروتمندان به دنبال آن است و سرانجام اعطای یارانه به بخش تولید و از سویی تصمیم وزارت صنعت در ارتباط با وضع تعرفه‌ها و محدودیت‌های وارداتی بر فولاد، دورنما و چشم‌انداز عمومی صنعت فولاد کشور روشن شود تا با قطعیت بیشتری درخصوص رونق یا تداوم رکود معنادار آن در سال 94 سخن گفت.

 تحولات روز گذشته در معاملات فولادی‌های بورس کالا
در حالی که بازار فولاد چند روزی است به سمت افزایش چراغ خاموش قیمت انواع محصولات فولادی حرکت کرده است، اما در بورس کالا مهمترین عرضه‌کنندگان رینگ فولاد کماکان بر طبل کاهش قیمت‌ها می‌کوبند که نظیر این اتفاق روز سه‌شنبه و درخصوص نرخ شمش فولاد ذوب‌آهن رخ داد.  به هر ترتیب روز گذشته تالار صنعتی و معدنی میزبان ذوب آهن و فولاد هرمزگان جنوب بود که حجم اندک عرضه انواع مقاطع ساختمانی از سوی ذوب آهن اصفهان جالب توجه بود.  این شرکت تیرآهن 14 را با قیمت 1670 تومان در حجم 110 تن روز گذشته فروخت. سبد میلگرد A3 در سایزهای 12تا 16 و 12 تا 25 را نیز به ترتیب با نرخ‌های 1560 و 1430 تومان در حجم‌های 470 و 2008 تن مورد مبادله قرار دارد. از طرفی این شرکت سبد میلگرد مخلوط را هم با نرخ‌های متفاوت و در تناژهای گوناگون روز گذشته در معرض مبادله قرار داد و بزرگ‌ترین معامله روی این محصول در حجم 2008 تن صورت گرفت و مابقی پایین‌تر از این رقم بود. دیگر محصول ارائه شده از طرف
ذوب آهن سبد میلگرد و تیرآهن با نرخ 1670 تومان بود که به مقدار 544 تن فرخته شد. در نهایت فولاد هرمزگان جنوب هم در این روز 10 هزار تن تختال را در حالی که حجم عرضه 60 هزار تن بود با قیمت 1380 تومان مورد مبادله قرار داد.

منبع:دنیای اقتصاد

تصاویر
  • 	 رشد نسبی قیمت فولاد دوام می‌آورد؟
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها