Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
چرخش دوقلوهای سنگ آهنی به بازار داخل
 

چرخش دوقلوهای سنگ آهنی به بازار داخل

یکشنبه، 30 فروردین 1394 | Article Rating

سنگ‌آهن ماده اولیه تولید فولاد، چندی است که در بازار جهانی با افت قیمت مواجه شده و همین موضوع نیز روی فعالیت تولیدکنندگان این محصول تاثیر بسزایی گذاشته است.

در ایران علاوه بر تاثیر کاهش قیمت بر فعالیت معادن کوچک و متوسط که به‌طور عمده در دست بخش خصوصی است و بیشترین تولیدات خود را صادر می‌کنند، معادن چادرملو و گل‌گهر نیز که به دوقلوهای سنگ‌آهنی کشور معروفند وبخش عمده‌ای از سنگ‌آهن کشور را تولید می‌کنند تا حدی از این رویداد تاثیر پذیرفتند. مدیران این دو سایت بزرگ معدنی از پیش‌بینی افت قیمت‌ها در بازار سنگ‌آهن می‌گویند و سیاست‌های مناسب با این وضعیت را از مدت‌ها پیش اتخاذ کرده‌اند.


کاهش صادرات در سال جدید
آنها معتقدند برنامه‌ریزی‌شان برای توسعه در بازار داخلی بوده و میزان کمتری از محصولات خود را صادر کرده‌اند و درنهایت قیمت جهانی سنگ‌آهن بر فعالیت آنان تاثیر چندانی نداشته چراکه میزان صادرات آنها تنها برای تامین نیاز ارزی بوده و به عنوان یک منبع درآمدزا برای صادرات برنامه‌ای نداشته‌اند.
محمود نوریان، مدیرعامل چادرملو درباره میزان تاثیر بازار جهانی سنگ‌آهن بر تولیدکنندگان این کانی در ایران در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: از آنجایی که بیشترین میزان فروش سنگ‌آهن چادرملو در بازار داخلی بوده و قیمت این محصول براساس شمش فولاد تعیین می‌شده از این‌رو کاهش قیمت سنگ‌آهن در بازار جهانی تاثیر چندانی روی قیمت سنگ‌آهن در بازار داخلی نداشته است.
وی در ادامه افزود: کاهش قیمت سنگ‌آهن در بازار جهانی بیشتر روی معادنی که عمده محصولات خود را صادر می‌کردند، تاثیرگذار بوده که ازجمله آنها می‌توان به فعالان بخش خصوصی در این حوزه اشاره کرد. نوریان به کاهش میزان صادرات در امسال اشاره کرد و افزود: میزان صادراتی که برای امسال در نظر گرفته شده نزدیک به صفر است و به همین دلیل نگرانی برای کاهش قیمت بازار جهانی سنگ‌آهن وجود نخواهد داشت.
وی ادامه داد: قیمت سنگ‌آهن به عوامل مختلفی وابسته است که ازجمله می‌توان به قیمت شمش فولاد اشاره کرد. در این صورت زمانی قیمت‌های بازار داخلی دستخوش تغییر می‌شود که در عرضه و تقاضای شمش فولاد تغییراتی رخ داده باشد. به‌طور مثال وقتی میزان تولید شمش فولاد بیش از نیاز مصرفی باشد و عرضه بر تقاضا پیشی بگیرد قیمت سنگ‌آهن در داخل کشور کاهش می‌یابد.
مدیرعامل چادرملو در ادامه در پاسخ به این سوال که چادرملو برای تامین درآمد ارزی‌اش چه برنامه‌ای دارد، گفت: این معدن به درآمد ارزی‌اش وابسته نیست و سال‌های گذشته نیز بخش کوچکی از تولید خود را به دیگر کشورها صادر می‌کرده است.
وی با اشاره به اینکه سیاست‌های معدن چادرملو تامین بازار داخل است و برنامه خاصی برای صادرات ندارد، تصریح کرد: سالانه در سایت معدنی چادرملو رقمی افزون بر ۵/۱۰ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن تولید می‌شود که از این میزان برای تامین ارز مورد نیاز تنها یک‌میلیون تن آن صادر می‌شد و حالا با توجه به شرایط حاکم بر بازار جهانی تصمیم‌گرفته شده تا مشخص شدن وضعیت بازار صادرات سنگ‌آهن به صفر برسد.


صادرات ۱۰درصدی گل‌گهر
به گفته مدیران، سایت معدنی گل‌گهر با وجود ۶ معدن فعال دومین تولیدکننده بزرگ سنگ‌آهن در کشور است که تاثیر کاهش قیمت جهانی سنگ‌آهن بر وضعیت این معدن را این‌گونه مدیریت کرده است.
به گزارش استیل ایران بهنقل از گسترش صمت، وحید خلیلی، معاون بهره‌برداری مجتمع گل‌گهر درباره تاثیر بازار سنگ‌آهن جهانی روی تولیدکنندگان بزرگ داخلی همچون گل‌گهر گفت: معدن گل‌گهر از سال‌ها پیش افت قیمت سنگ‌آهن را پیش‌بینی کرده بود و بنابراین سیاست‌های شرکت به سمت بازار داخل متمایل شد.
وی افزود: نکته مهمی که درباره فعالیت شرکت گل‌گهر وجود دارد کم بودن سهم صادرات سنگ‌آهن است چراکه تنها ۱۰ درصد از تولیدات این مجموعه صادر شده و عمده تولیدات این معادن به خریداران داخلی اختصاص داده می‌شد.
وی در ادامه اظهار کرد: زمانی که سنگ‌آهن از قیمت بالایی در بازار جهانی برخوردار بود، نرخ این کانی برای تولیدکنندگان فولاد در ایران تنها یک‌سوم قیمت جهانی بود و به همین دلیل کاهش قیمت جهانی سنگ‌آهن تاثیر مستقیم روی قیمت این محصول در بازار داخل نداشت. وی معتقد است: درحالی که سنگ‌آهن جهانی ۷۰درصد ارزش خود را از دست داده است، در بازار داخلی افت حدود ۲۰ درصد داشته و این میزان کاهش با افزایش تولید جبران خواهد شد و روند کلی فعالیت‌ها را تحت‌تاثیر قرار نخواهد داد.
خلیلی در ادامه به میزان تولید محصولات گل‌گهر اشاره کرد و افزود: در سال ۱۳۹۳ این شرکت رقمی افزون‌بر ۸/۵ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن تولید کرده و در سال جدید با راه‌اندازی خطوط جدید در تولید کنسانتره ظرفیت ۴ میلیون تنی به این بخش اضافه خواهد شد و به این ترتیب میزان ظرفیت تولید اسمی به ۱۲/۵ میلیون تن خواهد رسید و امید است که در سال ۱۳۹۴ میزان تولید کنسانتره شرکت گل‌گهر به بیش از ۱۰میلیون تن برسد.
معاون بهره‌برداری مجتمع گل‌گهر با بیان اینکه کاهش قیمت سنگ‌آهن روی طرح‌های توسعه‌ای این کارخانه تاثیر چندانی نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر طرح‌های توسعه‌ای در خطوط جدید پیشرفتی بیش از ۹۶ درصدی داشته و در شرف راه‌اندازی است.
خلیلی در ادامه به دیگر تولیدات مجموعه که نیاز اصلی در صنعت فولادسازی است، اشاره کرد و افزود: در سال گذشته ۵ میلیون تن گندله تولید شده و واحد شماره۲ گندله‌سازی نیز پیشرفت قابل‌توجهی دارد که در امسال آماده بهره‌برداری می‌شود، به این ترتیب ظرفیت این محصول ارزش‌آفرین به ۱۰ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت و درعمل گل‌گهر به بزرگترین تولیدکننده کنستانتره و گندله کشور تبدیل خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر طرح‌های توسعه‌ای در خطوط جدید پیشرفتی بیش از ۹۶ درصدی داشته و در شرف راه‌اندازی است و زمانی می‌توان گفت که کاهش قیمت‌ها روی پروژه‌ها و طرح‌ها تاثیرگذار خواهد بود که رشدی کمتر از ۱۰ درصد داشته باشد. در این صورت ممکن بود سرمایه‌گذار با قیمت‌های جدید نسبت به بازبینی شرایط اقدام کرده و استراتژی خود را تعیین کند. اما درحال‌حاضر که پروژه‌ها به مرحله راه‌اندازی نزدیک می‌شود دیگر تاثیری بر ادامه فعالیت این بخش نخواهد داشت.
وی افزود: یکی دیگر از موارد مهم فعالیت‌های مجموعه در سال جدید کاهش میزان صادرات است، به گونه‌ای که یک‌سوم از صادرات در سال‌های گذاشته در سال جدید انجام شده و به این ترتیب در حد نیازهای ارزی نسبت به صادرات اقدام خواهد شد. درواقع صادرات محصول به‌عنوان یک منبع برای تامین نیاز و درآمد نخواهد بود.
وی در ادامه به دیگر تولیدات مجموعه که نیاز اصلی در صنعت فولادسازی است، اشاره و تصریح کرد: در سال گذشته ۵ میلیون تن گندله تولید شده و در سال جدید علاوه بر این مقدار تولید تا پایان سال ظرفیت ۵ میلیون تنی برای تولید گندله که از پیشرفت به نسبت قابل‌توجهی برخوردار است به مجموعه اضافه شده و در سال ۱۳۹۵ ظرفیت تولید ۱۰ میلیون تن گندله در این مجموعه وجود خواهد داشت.

تصاویر
  • چرخش دوقلوهای سنگ آهنی به بازار داخل
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها