Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

3محور مهم رقابتی پیش‌روی بنگاه‌های اقتصادی

یکشنبه، 11 بهمن 1394 | Article Rating

 نایب‌رییس اتاق ایران معتقد است که در سال‌های آینده، تنها چالش ما تامین منابع مالی نیست؛ حتی مساله تامین فناوری هم چالش اصلی بنگاه‌های تولیدی نخواهد بود؛ بلکه چالشی که موجب بسته شدن یک‌سوم بنگاه‌ها خواهد شد، رقابت در سه چیز است؛ «نیروی انسانی کارآمد، عملیات کارآمد و بازاریابی و رضایت مشتری».

پدرام سلطانی با تاکید بر این موضوع که در محیط رانتی و غیررقابتی، بهره‌وری و رشد اقتصادی حاصل نمی‌شود، گفت: بنگاه‌های اقتصادی باید دست رقیب را به عنوان شریک و همکار وارد کشور کنند، زیرا شرکت‌های خارجی در حال رصد کردن رقبای ما هستند و منتظر تصمیم برای تغییر نمی‌مانند. از سوی دیگر کوچک بودن واحدهای تولیدی در ایران، چالش جدی دیگری است که بر اساس اظهارات سلطانی، باید مورد توجه و بازنگری قرار گیرد. وی راهبرد برون‌رفت از این چالش را تجمیع و ادغام واحدهای کوچک با یکدیگر عنوان کرد. بر این اساس امروز باید آهنگ حرکت را سریع‌تر کنیم. نایب‌رییس پارلمان بخش خصوصی کشور بر این باور است که تا 5 تا 6 سال آینده، به عضویت سازمان جهانی تجارت درخواهیم آمد و دیوار تعرفه‌یی نیز حذف می‌شود؛ پس صنعت باید خود را با استانداردهای جهانی منطبق کند. سلطانی با تاکید بر اینکه باید چالش‌ها، هزینه‌ها و موانع در مسیر تولید و صنعت کمتر باشد و سلامت کار ارتقا یابد، گفت: در این صورت همه فعالان اقتصادی راحت‌تر می‌توانند به تولید و ارائه خدمت بپردازند.

وی گفت: هر کس بتواند کالا یا خدمت خود را با کیفیت بیشتری ارائه دهد، در آن محیط اجازه بقا دارد. سلطانی با اشاره به اینکه در این کشورها مطالبه مصرف‌کننده مهم تلقی می‌شود، بیان کرد: غیر از این موجب می‌شود بنگاه اقتصادی از گردونه رقابت خارج شود و ما هم اگر در این مکانیسم قرار بگیریم، دیگر نیازی به ورود نهادهای نظارتی نیست. به گفته سلطانی، ورود بازیگران جدید در عرصه اقتصادی ایران از تمام کشورهای دنیا در روزهای آینده اتفاق می‌افتد و در پرده پسین فرصت‌های پساتحریم، رقابت در اقتصاد حرف اول را می‌زند. سلطانی با اشاره به پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی مبنی بر اینکه تا 5 الی 10سال آینده شاهد تعطیل شدن یک‌سوم واحدهای اقتصادی خواهیم بود، گفت: واحدهایی که بهره‌وری لازم را ندارند یا نسبت به چرخه تولید کالا و رضایت مشتری بی‌توجه‌اند، حذف خواهند شد و این موضوع قابل تعمیم به همه صنایع است. وی یکی از کاربردهای تشکل‌های اقتصادی را «تعیین راهبرد صنعت برای 10سال آینده با توجه به تهدیدها و فرصت‌های پیش‌رو» دانست و گفت: تشکل‌ها باید با کسب آگاهی و اطلاعات دقیق از صنعت خود، استراتژی بلندمدت صنعت مربوطه را تدوین کنند.







منبع:خبراقتصادی

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها