Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

رفتار منطقی بورس در سرگیجه دلار

دوشنبه، 12 بهمن 1394 | Article Rating

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.



بازار سهام

آمادگی بورس برای جذب نقدینگی
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت 275 واحدی (4/ 0 درصدی) در 71 هزار و 119 واحد متوقف شد. افت روز گذشته را می‌توان ناشی از اصلاح قیمتی شاخص پس از رشدهای پرشتاب دانست. در شرایطی که شاهد صف‌های فروش طولانی بودیم، حمایت حقوقی‌ها مانع از ریزش شدید شاخص شد. همچنین انتظار برای اثرگذاری رفع تحریم‌ها بر سودآوری صنایع در میان‌مدت، علاوه بر چشم‌انداز کاهش نرخ بهره با افت نرخ بهره بین‌بانکی، باعث شده که معامله‌گران از افت قیمت‌ها به‌عنوان فرصتی برای خرید استفاده کنند. از ابتدای دی شاهد ورود حدود 575 میلیارد تومان نقدینگی به بازار هستیم. با اینکه برخی شرایط را با شرایط حبابی سال 92 مقایسه می‌کنند، اما نسبت ارزش بازار به نقدینگی کل، کمتر از متوسط تاریخی قرار دارد؛ به این معنی که بازار امکان جذب نقدینگی بیشتر بدون حبابی شدن را دارد. 

بازار ارز

جدال معامله‌گران نقدی و آتی
دیروز هر دلار آمریکا با رشد 5 تومانی به نرخ 3635 تومان معامله شد. دوگانگی چشم‌اندازها نسبت به روند نرخ دلار در شرایط کنونی نوسانات محدودی در این بازار ایجاد کرده است. روز شنبه معامله‌گران به اصطلاح «خالی‌فروش» پس از اتمام معاملات بازار نقدی با چشم‌انداز کاهش نرخ ارز، معاملات آتی در جهت نزولی را افزایش دادند. امری که باعث شد ارز در ابتدای معاملات دیروز به نرخ 3610 تومان برسد. در ادامه اما، معامله‌گرانی که از افت قیمت متضرر می‌شدند اقدام به افزایش تقاضای ارز کردند. امری که در کنار حجم پایین عرضه، رشد نرخ دلار را رقم زد. در کل در شرایط کنونی از سویی فضای هیجانی با ملموس شدن اثرات رفع تحریم‌ها چشم‌انداز کاهشی نرخ ارز را ارائه می‌دهد. اما به اعتقاد کارشناسان عوامل بنیادین عامل حمایت از نرخ دلار در شرایط کنونی هستند. 

بازار سکه

سیگنال مبهم دلار به سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت 946 هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازارجهانی، رشد اندک نرخ دلار نتوانست قیمت سکه را با خود همراه کند. طلای جهانی با تشدید نگرانی‌‌ها از اقتصاد جهانی و تشدید تقاضای محافظه‌کارانه رشد داشت و هم اکنون هر اونس بالای سطح 1100 دلار قرار دارد. همچنین نگرانی‌ها از افزایش نرخ بهره آمریکا عامل فشار بر قیمت اونس بود، اما فدرال رزرو در نشست اخیر خود این روند را تدریجی اعلام کرد که می‌تواند از قیمت اونس حمایت کند. آمارهای مهم اقتصادی هفته جاری می‌تواند سیگنالی به اونس باشد. همچنین دوگانگی انتظارات در بازار ارز را نیز شاهد هستیم. امری که باعث تداوم حباب منفی سکه (کمتر بودن ارزش بازاری از قیمت ذاتی) شده است. مشخص شدن روند نرخ دلار می‌تواند قیمت بازاری سکه را به ارزش ذاتی آن نزدیک کند.

بازار طلای جهانی

رشد اونس با افزایش ریسک‌گریزی
هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 8/ 1 درصدی همراه شد. تشدید نگرانی‌ها از وضعیت اقتصاد جهانی و ریزش شدید بازارهای سهام رشد تقاضای محافظه‌کارانه اونس را در هفته‌های اخیر رقم زد. همچنان شاخص دلار عامل فشار بر اونس است. چشم انداز خرسی بازار نفت و اثرات ضدتورمی آن بانک‌های مرکزی را به سمت اتخاذ سیاست‌های انبساطی سوق داده است؛ بانک مرکزی ژاپن اقدام به منفی کردن نرخ بهره کرد و احتمال بازبینی سیاست‌های پولی بانک مرکزی اروپا در مارس وجود دارد. کند شدن رشد اقتصادی آمریکا و شرایط اقتصاد جهانی موجب تدریجی شدن افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو شده است. در هفته جاری آمار اشتغال، شاخص خرید مدیران و شاخص هزینه‌های شخصی آمریکا می‌تواند بر اونس تاثیر بگذارد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از 17 کارشناس) 10 کارشناس روند صعودی، 4 نفر روند نزولی و 7 کارشناس روند خنثی را پیش‌بینی کرده‌اند. 

بازار اوراق مسکن

همگرایی «تسه»های جدید و پیشین
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند92 (تسه9212) با رشد 3/ 2 درصدی به قیمت 86 هزار و 466 تومان (بیشترین از 17 آذر 93) معامله شد. با وجود رشد پرشتاب اوراق قدیمی‌تر، اما اوراق جدیدتر در سطح 90 هزار تومانی مقاومت می‌کنند. امکان ترکیب اوراق جدید با پیشین برای دریافت وام 60 میلیون تومانی، اختلاف قیمتی این اوراق را کم کرده است. در صورت ترکیب نرخ سود به 8/ 23 درصد می‌رسد. افزایش سقف وام و امکان تامین بخشی از وام‌های صندوق‌های سپرده بانک مسکن باعث رشد «تسه»ها شده است. در شرایط کنونی کارشناسان معتقدند مسکن در فاز «پیش‌رونق» قرار گرفته است. با اینکه همچنان مازاد عرضه بخش مسکن، باعث ثبات نسبی قیمت‌ها شده اما بررسی‌ها نشان می‌دهد با بازگشت نشانه‌های رونق، شاهد افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در ساخت و سازهای نیمه کاره هستیم. انتظار می‌رود همچنان رشد تقاضا از قیمت «تسه»ها حمایت کند.

بازار نفت

رشد هفتگی با امید به کاهش تولیدات
به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 4/ 4 درصدی همراه شد. در شرایطی که تشدید نگرانی‌ها از کند شدن رشد اقتصاد جهانی به ویژه چین و مازاد عرضه، قیمت نفت را به کف 12 ساله سوق داد، اما خوش‌بینی‌ها به تشدید سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی و پس از آن اظهارات وزیر انرژی روسیه بر احتمال حصول توافق میان صادرکنندگان نفتی بزرگ برای کاهش تولیدات، از قیمت نفت حمایت کرد و نفت برای دومین هفته متوالی صعودی شد. روز گذشته رسانه‌های رسمی سعودی از تمایل این کشور بر احتمال همکاری برای کاهش تولیدات تاکید و همچنین به احتمال توافق عراق نیز اشاره کرد اما همچنان ایران تصمیم به افزایش میزان صادرات خود دارد. بنابراین، ابهام در حصول توافق و همچنان مقاومت تولیدکنندگان شیل برای کاهش تولیدات همچنان عامل فشار بر قیمت نفت است. 


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها