Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

نقش بورس کالا در بهبود کسب‌و‌کار و تامین مالی صنایع

پنجشنبه، 15 بهمن 1394 | Article Rating

کارگاه آموزشی «روش‌های تامین مالی از طریق بورس کالای ایران با استفاده از ابزارهای نوین مالی» با حضور 130 تن از مدیران و صاحبان صنایع و نمایندگان انجمن‌های صنایع مختلف در منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس برگزار شد. در این کارگاه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس بر نقش بورس کالای ایران در تحقق اقتصاد مقاومتی، بهبود کسب و کار و تامین مالی صنایع تاکید کرد.


به گزارش استیل ایران به نقل از پایگاه خبری بورس کالای ایران، محسن خادم‌عرب باغی با تاکید بر ضرورت استفاده از ابزارهای نوین بازار سرمایه در صنایع مختلف و به‌خصوص ضرورت استفاده آن در دوران پساتحریم، گفت: بهره‌مندی فعالان منطقه آزاد ارس از برنامه‌های آموزشی تخصصی سرمایه‌گذاری و استفاده از مزایای بورس کالای ایران در بهبود فضای کسب‌و‌کار و بازاریابی در میزان ریسک‌پذیری هدفمند و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقش پررنگی ایفا می‌کند. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس تاکید کرد: بورس کالا با تامین مواد اولیه مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی و تامین مالی آنها از طریق ساز و کارها و روش‌های حاکم در این بازار، می‌تواند نقشی پررنگ را در راستای بهبود فضای کسب و کار و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ایفا کند.

سهم 7 درصدی بورس کالا در GDP

«جواد فلاح» رئیس اداره مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران نیز با مقایسه مکانیزم بورس کالای ایران و سایر بورس‌های دنیا خاطر‌نشان کرد: بورس کالای ایران در جهت همگن شدن با مکانیزم سایر بورس‌های دنیا حرکت می‌کند. وی از ایجاد شفافیت و کشف نرخ به‌عنوان اصلی‌ترین کارکرد بازار فیزیکی بورس کالا یاد کرد و سپس به ارائه توضیحاتی از سایر کارکردهای بورس کالا از جمله مدیریت ریسک، ابزارهای تامین مالی همچون انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، تضمین تعهدات طرفین معامله، کمک به توسعه استاندارد‌سازی کالاها، تولید اطلاعات، رانت‌زدایی و فساد‌زدایی که جزو سیاست کلی نظام است و در اقتصاد مقاومتی هم به آن اشاره شده است، پرداخت. فلاح در پایان اعلام کرد: در سال 1393 ارزش حجم معاملات بورس کالای ایران 57 هزار میلیارد تومان بوده که در حدود 6 تا 7 درصد GDP کشور است. همچنین حجم معاملات صادراتی در سال 1393 در حدود 5/ 5 میلیون تن و به ارزش چهار هزار میلیارد تومان ثبت شده است.


توسعه انتشار اوراق مبتنی بر کالا

مدیرعامل کارگزاری توسعه سرمایه دنیا نیز با تشریح کلی سازوکار بورس کالا به مزایا و خدمات قابل ارائه بورس کالا به صنایع مختلف تاکید کرد و افزود: روش‌های تامین مالی در کشورهای توسعه یافته به سیستم بانکی خلاصه نشده و انتشار اوراق وابسته به کالا و خدمات یکی از روش‌های نوین مالی است که در ایران نیز در حال توسعه است. حسنعلی بشارت احسانی با تاکید بر شفافیت معاملاتی در بورس کالا و کشف نرخ در جریان معاملاتی از طریق تقابل عرضه و تقاضا به نقش مهم بورس کالا در اقتصاد ملی به‌خصوص در شرایط کنونی اشاره کرد.


پیشنهاد عرضه چرم در بورس کالای ایران

وحید مهین، مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور نیروی آذربایجان با توضیحاتی در مورد کلیات سازو کار بورس کالای ایران و ذکر مثال‌هایی از عملکرد موفقیت آمیز صنایع مختلف در راستای تامین مالی شرکت‌های مزبور از طریق بورس کالا، بر خدمات قابل ارائه این بورس جهت رشد و توسعه صنایع تاکید کرد. وی همچنین با تشریح خلاصه عملکرد تالار اختصاصی معاملات بورس کالای ایران- تبریز، به پتانسیل‌های بالقوه صنایع و شرکت‌های استان آذربایجان شرقی به‌ویژه مناطق آزاد و مزیت‌های نسبی استان اشاره کرد و افزود: پیشنهاد عرضه کالاهایی چون قیسی، ورق‌های پلی‌کربنات و چرم تولید شده در استان برای اولین بار از طریق تالار تبریز صورت گرفته است. این گزارش حاکی است که این کارگاه آموزشی با برگزاری پانل پرسش و پاسخ به پایان رسید.



ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها