Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

اثرات وصل دوباره سیستم بانکی به سوئیفت

شنبه، 17 بهمن 1394 | Article Rating
جواد باقری شیروانی- عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی

اجرایی‌شدن برجام و بازگشت ایران به جامعه جهانی تاثیرات عمیقی بر اقتصاد، بهداشت و سلامت و رونق فعالیت‌های اجتماعی کشور خواهد گذاشت. در دوران تحریم به ویژه در سال‌های اخیر که بانک مرکزی و بانک‌های تجاری ایران مورد تحریم قرار گرفتند عملا انتقال پول از دو طرف، قطع و این امر مانع برقراری یک ارتباط سالم و تجارت رسمی بین ایران و سایر کشورها شد.

به گزارش استیل ایران به نقل از ایسنا، وصل شدن سیستم بانکی ایران به دنیا از طریق سوئیفت اثرات مثبت زیادی خواهد داشت، از جمله:


1-امکان خرید و فروش مطمئن و سالم بین تجار ایرانی و طرف‌های خارجی برقرار و انتقال پول از طریق سیستم بانکی از تضمین بسیار بالا برخوردار خواهد شد.

2-هزینه تجارت بین ایران و سایر کشورها به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. از طرفی استفاده‌ از یوزانس و فاینانس باعث رشد تجارت و سرمایه‌گذاری در کشور خواهد شد که برای مدت طولانی میسر نبوده است.

3-تسریع تجارت بین‌المللی و کاهش هزینه ورود مواد اولیه و واسطه‌ای در میان‌مدت باعث کاهش هزینه تولید تا حدود 10 درصد خواهد شد. چنانچه سایر عوامل موثر بر تولید نیز بررسی مدیریت شود انتظار می‌رود رونق اقتصادی به تدریج در کشور ایجاد شود و مهمترین نتیجه اجرای برجام علاوه بر رشد سرمایه‌گذاری اتصال به اقتصاد بین‌المللی به عنوان نتایج مستقیم و ملموس خواهد بود.

در واقع باید گفت دوران انتظار جامعه به پایان رسیده و تحرک و فعالیت ما باید آغاز شود و رونق اقتصادی و رفع رکود در کشور به افزایش سرمایه‌گذاری و درآمد سرانه نیاز دارد. بهبود فضای کسب و کار، واگذاری امور به بخش خصوصی،‌ تسهیل جذب سرمایه‌های خارجی و افزایش سطح آموزش نیروی کار و تقویت رابطه صنعت با دانشگاه نیز از لوازم رونق در کشور است که به نظر می‌رسد به تدریج از سال 95 شاهد آن باشیم.

اما نکته دیگر صنایع کوچک و متوسط هستند که در رونق اقتصادی نقش پررنگی دارند؛ لذا شرایط جدید باید برای بهره‌مندی این حوزه از فرصت‌های پس از برجام بیش از پیش مهیا شود. دولت محترم باید نگاه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشد. چه بسا غفلت از این حوزه مشکلات جدی برای اقتصاد ایجاد کند. شاید این بخش بدون جمعیت دولت کمتر بتواند از این ظرفیت استفاده کند و در صورت حمایت، تاثیر آن بر رونق اقتصادی سریع‌تر و بیشتر باشد. 


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها