Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

شرط اصلی برای یکسان‌سازی نرخ ارز

چهارشنبه، 05 خرداد 1395 | Article Rating

معاون ارزی بانک مرکزی شرط اصلی یکسان‌سازی نرخ ارز استقرار روابط کارگزاری در حدی که بتوان ارز را به راحتی تبدیل و منتقل کرد دانست.

به گزارش استیل ایران به نقل از ایسنا، غلامعلی کامیاب دربیست و ششمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با اشاره به اینکه اقدام بانک مرکزی برای یکسان‌سازی نرخ ارز در شرایط فعلی، سومین تجربه در این زمینه به حساب می‌آید یادآور شد: در سال 1372 ارز رسمی با قیمت 7 تومان به 140 و در مدتی کوتاه به 175 تومان رسیده و نرخ آن ثابت شد که حدود 20 برابر به یکباره رشد کرد اما این یکسان‌سازی موفق نبود و به زودی به چند نرخ تبدیل شد.

وی در ادامه با اشاره به تجربه دوم یکسان‌سازی نرخ ارز در سال 1382 اعلام کرد: که در آن زمان نرخ ارز 4 برابر شده و از 175 به 800 تومان افزایش یافت ولی با این تفاوت که نسبت به تجربه اول 16 برابر کمتر از افزایش قیمت داشتیم.

کامیاب در ادامه به شرایط فعلی برای یکسان‌سازی نرخ ارز اشاره کرد و افزود: اکنون تفاوت بازار آزاد و نرخ بانکی حدود 13 درصد است که به مراتب شرایط بهتری را برای یکسان‌سازی نرخ ارز ایجاد می‌کند.

معاون ارزی بانک مرکزی با وجود اینکه معتقد است فضای فعلی برای یکسان‌سازی نرخ ارز نسبت به گذشته در موقعیت بهتری قرار دارد اما تأکید کرد که مشکل حال حاضر برای یکسان‌سازی نرخ ارز روابط بانکی و امکان تبدیل ارزهای مختلف به یکدیگر است.

وی با بیان اینکه اکنون نمی‌توانیم با وجود لغو تحریم‌ها به راحتی دلار را به ارزهای دیگر مانند یورو تبدیل کنیم گفت: هرچند که در حال حاضر نیز منابع ارزی ما در بانک‌های اروپایی وجود داشته و در هر نقطه از جهان جابه‌جا می‌شود ولی باید بخشی از آن از طریق بانک‌ها و بخش دیگر کارگزاری‌ها منتقل شوند که این موضوع به راحتی انجام نمی‌شود.

وی تأکید کرد که باید فضا به سمتی پیش برود که اگر قرار است دستور پرداختی صادر شود حتماً به موقع بوده و مشکلی در این مورد وجود نداشته باشد که در این رابطه نیز گسترش روابط بانکی و گردش وجوه با حداکثر روانی آن از الزامات این موضوع محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر شرایط لازم برای یکسان‌سازی نرخ ارز فراهم نشود به طور حتم از احتمال پایداری پایینی برخوردار بوده و حتی اگر بتوان آن را ادامه داد بسیار هزینه بالایی برای تمامی افراد و سازمان‌های درگیر با آن خواهد داشت.

کامیاب در ادامه دو موضوع اصلی برای استقرار نظام یکسان‌سازی نرخ ارز را مورد توجه قرار داد و افزود اولین موضوع متنوع‌سازی منابع ارزی است به طوری که باید ورودی‌های ارزی متنوع شود که از جمله آن‌ها می‌توان به منابع نفتی، ارزهای ناشی از صادرات کالاهای غیرنفتی اشاره کرد.

کامیاب یادآور شد که ثبات در بازار ارز و اجتناب در نوسان نرخ آن از دیگر الزامات ورود به تک‌نرخی شدن ارز در شبکه بانکی خواهد بود.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها