Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
رشد محدود قیمت‌ فولاد در هفته گذشته
 

رشد محدود قیمت‌ فولاد در هفته گذشته

دوشنبه، 10 خرداد 1395 | Article Rating

از ابتدای اردیبهشت تاکنون بیشتر مصنوعات فولادی در مسیر کاهش نرخ قرار داشته ولی از هفته گذشته رشد محدود قیمت‌ها زمینه را برای تغییر جهت بازار فراهم کرده و می‌توان به دورنمای بازار بیش از پیش امیدوار بود.

این در حالی بود که پس از این رشد نسبی و محدود، سایر تولیدکنندگان کوچک و بزرگ به سمت افزایش قیمت‌ها متمایل شدند تا جایی که تولیدات فولاد خراسان (میلگرد نیشابور) و ذوب‌آهن اصفهان در بازار تهران نیز افزایش قیمت پیدا کردند. این رخداد در شرایطی به ثبت رسید که پس از یک ماه کاهش متوالی و شدید قیمت‌ها و همچنین تضعیف نرخ تا سطوحی بسیار پایین، اوضاع بازار مستعد افزایش نرخ بود که تلاش این دسته از تولیدکنندگان در بازار، زمینه را برای بهبود قیمت‌ها تسریع و تسهیل کرد.
کارشناسان معتقدند در صورت روند صعودی قیمـ‌ت‌های جهانی، محصولات داخلی نیز از این میزان افزایش نرخ تاثیر می‌گیرند که بهبود عملکرد این شرکت‌ها را به دنبال خواهد داشت. البته با اجرایی‌شدن برجام، باید منتظر بود تا رکود اقتصادی نیز از میان برود، و در نتیجه آن میزان تولیدات در داخل کشور افزایش یابد و همچنین با راه‌اندازی پروژه‌های جدید، محصولات بیشتری نیز مورد استفاده قرار گیرد.


ورود فناوری‌های نوین
مدیر سرمایه‌گذاری صندوق توسعه بازار سرمایه معتقد است برای ترسیم آینده بازار فلزات اساسی باید به چگونگی بازار این محصولات در دنیا توجه کرد.
محمدحسین صدرایی با اشاره به اینکه ایران جزو کشورهایی است که از قیمت‌های جهانی تاثیر می‌گیرد، بیان کرد: برخی از کشورها به دلیل عرضه و تقاضای زیاد محصولات فلزی در دنیا، قیمت این مواد را تعیین می‌کنند اما ایران جزو کشورهایی است که از قیمت‌های جهانی تاثیر می‌گیرد.
وی به افزایش قیمت‌های جهانی محصولات فلزی اشاره کرد و گفت: در صورت ادامه روند افزایشی قیمت‌های محصولات فلزی، میزان سودآوری این شرکت‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد و افزایش می‌یابد که این موضوع نیز می‌تواند شرایطی را فراهم کند تا محصولات بیشتری به فروش برسد. صدرایی با اشاره به اینکه اجرایی‌شدن برجام آثار مثبتی بر شرکت‌های مختلف دارد، بیان کرد: با از میان رفتن تحریم‌های بین‌المللی، این میزان افزایش قیمت بیشتر به نفع شرکت‌های صادرات‌محور خواهد بود زیرا در صورت تحقق برجام، این گروه از تولیدکنندگان راحت‌تر می‌توانند محصولات خود را به کشورهای دیگر ارسال کنند که این عامل درنهایت موجب تعدیل مثبت سود این شرکت‌ها و در نتیجه افزایش قیمت سهام آنها در بازار سرمایه خواهد شد.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اجرایی شدن برجام موجب ورود فناوری‌های نوین هم به کشور خواهد شد، اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان در داخل کشور از فناوری‌های قدیمی استفاده می‌کنند اما با بهبود فناوری در نتیجه اجرایی‌شدن برجام، هزینه تولید در کشور کاهش می‌یابد و در نتیجه میزان سودآوری نیز با رشد روبه‌رو خواهد شد. وی دسترسی به منابع مالی را از دیگر آثار اجرایی‌شدن برجام خواند و بیان کرد: در چنین حالتی تولیدکنندگان فلزات اساسی می‌توانند در صورتی که رتبه اعتباری مناسبی بگیرند، پروژه‌های خود را با هزینه بهره کمتری راه‌اندازی کنند که درنهایت میزان سودآوری آنها را تحت تاثیر قرار داده و افزایش می‌یابد.

 


رونق اقتصادی
یکی دیگر از کارشناسان ارشد بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه قیمت فلزات اساسی در داخل کشور به قیمت‌های جهانی آن وابسته است، بیان کرد: قیمت محصولات معدنی و فلزات اساسی در داخل کشور به صورت مستقیم از قیمت‌های جهانی تاثیر می‌گیرد. ابوالقاسم آقادوست در گفت‌وگو با صمت به روند نزولی قیمت این مواد در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر به دلیل کمبود میزان تقاضای فلزات اساسی، فروش این مواد نیز با مشکلاتی در بازارهای جهانی روبه‌رو و فلزات بسیاری در انبارها دپو شد. وی با اشاره به اینکه در داخل کشور نیز فلزات اساسی کمی در سال‌های گذشته به فروش رسیده است، بیان کرد: با میزان کاهش فروش محصولات معدنی و فلزات اساسی مانند فولادی‌ها، سودآوری این شرکت‌ها تحت تاثیر قرار گرفت و در نتیجه آن، سهام آنها نیز در بازار سرمایه در روند نزولی قرار گرفت و قیمت‌ها کاهش پیدا کرد. آقادوست به روند افزایشی قیمت‌ها در یک ماه گذشته اشاره کرد و گفت: در ماه‌های گذشته نیز به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی، فلزات اساسی بیشتری به فروش رسید. در نتیجه این موضوع موجب شد بخشی از محصولاتی که در انبارها وجود داشت، فروخته شود. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه خروج از رکود اقتصادی می‌تواند زمینه‌ساز استفاده بیشتر این محصولات در کشور شود، بیان کرد: در صورتی که رکود از میان برود و تولید در داخل کشور رونق پیدا کند، محصولات فلزی بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نتیجه آن، سودآوری بیشتری برای تولیدکنندگان فراهم خواهد شد. وی اجرایی‌شدن برجام را گامی رو به جلو برای فروش محصولات فلزی در سطح بین‌المللی دانست و گفت: با از میان رفتن تحریم‌های بین‌المللی، تولیدکنندگان داخلی نیز می‌توانند بخشی از محصولات خود که در کارخانه‌ها انبار شده را به کشورهای دیگر صادر کنند و به این ترتیب این فلزات تاحدودی به فروش برسند.


سخن آخر...
در حال حاضر می‌توان گفت که قیمت‌های مواد فلزی در مسیر رشد قرار گرفت اما برای ادعای رشد قدرتمند قیمت‌ها به زمان بیشتری نیاز داریم تا با رصد رفتار خریداران در بازار آزاد بتوان سمت و سوی نوسان قیمت‌ها را با اعتماد بیشتری ترسیم کرد.

در بازار خارجی نیز از دو ماه گذشته قیمت رو به رشد فولاد موجب بالارفتن سوددهی بخش فولاد چین شده است. بخشی که در گذشته در میان تقاضای داخلی پایین به شدت ضربه خورده بود. این موضوع موجب تشویق تولیدکنندگان فولاد برای افزایش محصول و تولید مجدد کارخانه‌های فولاد تعطیل شده و تقویت تقاضای سنگ‌آهن شد. در حال حاضر برخی از معامله‌گران انتظار دارند افزایش خرید سنگ‌آهن از سوی کارخانه‌های فولاد موجب رشد بیشتر قیمت فولاد شود.






منبع:گسترش صمت

تصاویر
  • رشد محدود قیمت‌ فولاد در هفته گذشته
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها