Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

بازار مساعد آتی سکه زیر سایه اونس

یکشنبه، 30 خرداد 1395 | Article Rating
روند معاملات آتی سکه طی هفته گذشته با تاثیرپذیری بیشتر از دگرگونی حاصل از نوسانات دامنه دار اونس طلا چهره متفاوت تری نسبت به هفته‌های قبل از خود نشان داد، به‌طوری که حجم معاملات در بازار آتی در سررسید اسفندماه با رشد 22 هزار عددی نسبت به هفته ماقبل به کار خود پایان داد. در واقع رشد اونس طلا تردید را در بازار سکه آتی از بین برد تا معامله‌گران وسواس را کنار بگذارند و دست به خریدهای بیشتری بزنند. در این راستا خبر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در حالی مطرح می‌شود که بانک مرکزی آمریکا شامگاه چهارشنبه هفته گذشته در راستای تاثیر از این خروج نرخ بهره را افزایش نداد، موضوعی که منجر به افزایش قیمت اونس در بازارهای جهانی شد و در ادامه روز پنج‌شنبه اونس طلا در بالاترین سطح ممکن آن روز به 1318 دلار رسید به‌طوری که با افزایش قیمت فلز ارزشمند در بازار جهانی بازار آتی سکه در ایران نیز بر مبنای روز پنج‌شنبه تحرکات مثبت خود را به انجام رساند.

روز گذشته قیمت اونس مجددا بعد از یک روز وقفه و ماندن در کانال 1290 دلاری به کانال 1300 دلاری وارد شد. با این حال آمار قیمتی سکه نقدی و سکه آتی در سررسیدهای مختلف نشان‌دهنده این بود که قیمت‌ها منفی شده است بر این مبنا و به تحلیل «دنیای اقتصاد» این منفی شدن را باید بر مبنای تحرکات روز پنج‌شنبه تفسیر کرد، چرا‌که قیمت اونس در نیمه‌های روز پنج شنبه به 1318 دلار هم رسیده بود، قیمتی که سقف قیمتی در هفته گذشته تا به دیروز محسوب می‌شود، بنابراین سکه آتی تاثیر خود را در روز پنج‌شنبه در بازار گذاشته و معاملات را چه در قیمت در سررسیدهای مختلف و چه در حجم با افزایش قابل توجه مواجه کرده است، بنابراین منفی شدن قیمت سکه نقدی و سکه آتی طی روز گذشته به دلایلی که عنوان شد، قابل توجیه است. در واقع جزئیات فعالیت طلای جهانی نیز از ابتدای هفته گذشته به این شکل بود که فلز ارزشمند با قیمت 1270 دلار شروع به فعالیت کرد و در روز چهارشنبه با رسیدن به قیمت 1281 دلاری به کار خود پایان داد تا افزایش 11 دلاری را تجربه کند، اما این صعود پایان ماجرای افزایش دلار نبود و در ساعت‌های پایانی روز چهارشنبه و پنج‌شنبه نیز دلار به کانال 1300 دلاری وارد شد و در بالاترین سطح خود به قیمت 1318 دلار دست پیدا کرد؛ اما بعد از آن در پایان روز جمعه به قیمت 1290 دلار رضایت داد.

 

رشد 51 درصدی حجم معاملات هفتگی

با اینکه هفته گذشته بازار معاملات سکه آتی مجددا با بازیگری و تحت تاثیر عوامل یکسانی نسبت به هفته ماقبل خود ادامه مسیر داد، ولی کنار هم قرار دادن آمار و ارقام مختلف روی جدول هفتگی این دوهفته متوالی و مقایسه این دو با هم نشان‌دهنده اتفاقات دیگری بود.در واقع حجم معاملات در بازار آتی سکه در هفته‌ای که پشت سرگذاشته شد نسبت به هفته قبل خود افزایش محسوسی داشت به‌طوری که حجم کلی معاملات در هفته گذشته 65 هزار و 602 معامله بوددر حالی که این رقم در هفته ماقبل 43 هزار و 388 معامله بود، که در واقع افزایش 22 هزار و 214 معامله‌ای را نسبت به هفته ما قبل خود داشت.روز گذشته سکه آتی در سررسید تیرماه با قیمت یک میلیون و 53 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت که این میزان در مدت مشابه هفته قبل خود یک میلیون و 30 هزار و 500 تومان بوده است که افزایش 22 هزار و 500 تومانی را زیر سایه افزایش اونس در خود دارد.

سکه نقدی نیز روز گذشته با قیمت یک میلیون و 42 هزار تومان در بازار معامله شد که با اولین سررسید بازار آتی که تیرماه است 11 هزار تومان فاصله دارد؛ در این راستا سکه آتی در سررسید تیرماه با قیمت یک میلیون و 53 هزار تومان معامله شد. در هفته گذشته تا روز چهارشنبه نوسانات در بازار آتی سکه کم بود، ولی با توجه به افزایش ناگهانی اونس که از چهارشنبه شروع شد و تا پایان روز پنج شنبه ادامه داشت قیمت جهانی طلا به 1318 دلار هم رسید و تا نیمه‌های روز پنج شنبه در کانال قیمتی 1300 دلار ارزش خود را حفظ کرد. افزایش اونس جهانی در این چند روز قیمت سکه نقدی را به شدت تحت تاثیر قرار داد و قیمت سکه را به حدود یک میلیون و 50هزار تومان رساند که در این راستا سکه با قیمت یک میلیون و 48 هزار تومان معامله شد. با آغاز روز پنج شنبه و در ادامه رشد سکه نقدی بازار آتی هم در این روز با افزایش در سررسیدهای مختلف با روندی مثبت ادامه فعالیت داد. بازار سکه آتی در حالی به فعالیت خود ادامه داد که به گفته احمد بیات یکی از کارشناسان بازار آتی بورس کالا روند بازار در این روزها به شدت تحت تاثیر اونس است. در ادامه می‌توان این تاثیر را از خبر چهارشنبه شب درخصوص تصمیم فدرال رزرو آمریکا در ارتباط با تصمیم به عدم تغییر نرخ بهره دید که موجب افزایش ارزش اونس شد، البته به گفته این فعال اقتصادی بازار هم این پیش‌بینی را داشته است، چرا که در روزهای پایانی هفته و قبل از خبر تثبیت نرخ بهره بازار حالت خریدارانه‌ای را حفظ کرده است. بیات اضافه کرد:‌در واقع اثر واقعی این پیش‌بینی در بازار روز پنج شنبه و روز آخر معاملات مشهود بود، چرا که بعد از مخابره شدن خبر تصمیم فدرال رزرو افزایش شدید ارزش اونس را به یکباره در چهارشنبه شب مشاهده کردیم. بیات اضافه کرد:‌زمانی که نوسانات دامنه صعودی دارد، حجم معاملات هم به‌صورت قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.در این راستا باید گفت حجم معاملات تابع نوسانات قیمت است، یعنی هرچه نوسانات قیمت کم شود، حجم معاملات هم کم می‌شود، چرا که انگیزه معامله‌گران هم برای معامله کردن کمرنگ می‌شود، این فعال بازار آتی در ادامه گفت:‌وقتی اونس در هفته گذشته در یک بازه 1282 تا 1285دلاری و در واقع در یک بازه بسته‌ای نوسان می‌کرد و گاهی تا قیمت کف 1275 دلاری نیز می‌رسید، در معاملات آتی هم با تاثیر پذیری از این فاکتور شاهد حجم کم معاملات بودیم، زمانی که نوسانات کم می‌شود، معامله‌گران به خصوص کسانی که روزانه در بازار معامله می‌کنند، انگیزه‌ای برای معامله در بازار ندارند برای همین حجم معاملات در شرایطی که انگیزه‌ای از خارج یا داخل نباشد کم می‌شود.

 

پیش‌بینی از بازار آتی زیر سایه اونس

به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، پیش‌بینی‌ها از بازار سکه آتی نشان می‌دهد سرنوشت بازار تا حدود زیادی به روند اونس طلا گره خورده است، که در این راستا تغییرات شدید قیمت طلا در روز پنج‌شنبه را می‌توان شاهدی بر این مدعا دانست، از سویی پیش‌بینی‌های خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چندان روشن نیست،1- با این حال دو حالت ایجاد خواهد شد؛ خروج یا ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا؛ این در حالی است که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در صورتی که منجر به تقویت دلار شود، قیمت اونس طلا را با کاهش مواجه خواهد کرد و در این صورت بازار سکه آتی در ایران نیز با تاثیرپذیری مستقیم از اونس طلا، روندی کاهشی و منفی را در پیش خواهد گرفت؛ از سویی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موجب ایجاد نبود اطمینان در بازارها خواهد شد، در این صورت تقاضا به سمت دارایی‌های کم‌ریسک‌تری منتقل خواهد شد که اونس طلا یکی از آنها است، بنابراین انتقال یاد شده موجب افزایش قیمت اونس شده و در ادامه بازار سکه آتی ایران نیز با تاثیرپذیری از این روند سمت و سویی افزایشی پیدا خواهد کرد و معاملات بازار آتی حالت مثبت خود را حفظ خواهد کرد. به نظر می‌رسد قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت تحت تاثیر نوسانات ارزش دلار آمریکا و انتشار آمارهای مهم اقتصادی منطقه یورو، چین و آمریکا قرار خواهد داشت.





ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها