Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

ضرباهنگ رونق در صادرات

چهارشنبه، 06 مرداد 1395 | Article Rating
کارنامه تجارت خارجی ایران در چهار ماه منتهی به تیرماه سال 95 حاکی از تراز تجاری مثبت است. آخرین آمار منتشر شده از سوی گمرک نشان می‌دهد که صادرات کالا به کشورهای هدف هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزشی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با افزایش روبه‌رو بوده است. این در حالی است که در واردات از نظر وزنی و ارزشی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، با افت ورود کالا مواجه بوده‌ایم. در آمار چهارماه منتهی به تیر سال 95 ، غیبت آمار تجارت خارجی در بخش میعانات گازی به چشم می‌خورد. بنابراین، آمار صادرات بدون احتساب میعانات گازی است.

 

تراز تجاری ایران در مدت زمان مذکور معادل 3 میلیارد و 443 میلیون دلار مثبت است. همچنین حجم تجارت خارجی ایران طی 4 ماه منتهی به تیرماه سال 95 معادل 29 میلیارد و 173 میلیون دلار است.

 

عمده اقلام وارداتی

از ابتدای امسال تا پایان تیرماه سال 95، واردکنندگان ایرانی، 9 میلیون و 958 هزار تن کالا را به ارزش 12 میلیارد و 865 میلیون دلار به ایران وارد کرده‌اند. در حالی که میزان واردات در مدت زمان مشابه سال قبل از نظر وزنی 11 میلیون و 418 هزار تن و از نظر ارزشی 13 میلیارد و 852 میلیون دلار بوده است. بنابراین، واردات درچهارماه منتهی به تیرماه امسال از نظر وزنی با افت حدود 13 درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته و از نظر ارزشی نیز با کاهش 7 درصدی نسبت به چهار ماه منتهی به تیرماه سال 94 مواجه بوده است.

اقلام عمده وارداتي طی چهار ماه نخست سال 1395، شامل «برنج» به ارزش 475 ميليون دلار و سهم ارزشي 70/ 3 درصد، «ذرت دامی» به ارزش 335 ميليون دلار و سهم ارزشي 60/ 2 درصد، «لوبیای سویا» به ارزش 315 ميليون دلار و سهم ارزشي 45/ 2 درصد، «کنجاله سویا» به ارزش 240 میلیون دلار و سهم ارزشی 87/ 1 درصد و «قطعات منفصله برای توليد اتومبيل سواري رديف 8703 بنزيني با حجم سيلندر 2000cc با ساخت داخل 14درصد تا كمتر از 30درصد به استثناي لاستيك» به ارزش 227 میلیون دلار و سهم ارزشی 77/ 1 درصد، بوده است. متوسط قيمت هر تن كالاي وارداتي 1,292 دلار بوده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود 51/ 6 درصد در ارزش دلاري افزایش داشته است. عمده کشورهای طرف معامله ایران طی مدت زمان نامبرده، به ترتیب چین، امارات متحده عربی، کره جنوبی، ترکیه و هند است.

بر این اساس، چین، همچنان سردمدار معامله با ایران است. از ابتدای امسال تا پایان تیرماه سال جاری، یک میلیون و 382 هزار تن کالای چینی به ارزش 2 میلیارد و 942 میلیون دلار به ایران وارد شده است. سهم وزنی کالاهای چینی از کل واردات حدود 14 درصد و سهم ارزشی آنها حدود 23 درصد است. اگر آمار واردات مدت زمان مشابه سال گذشته را مورد بررسی قرار دهیم، در می‌یابیم که در چهار ماه منتهی به تیرماه سال 94، یک میلیون و 665 هزار تن کالای چینی به ارزش 3 میلیارد و 521 میلیون دلار به بازار ایران وارد شده که سهم وزنی حدود 5/ 14 درصد و سهم ارزشی 25 درصد را از کل واردات مدت زمان نام برده، از آن خود کرده است. براساس این آمار، درخصوص واردات کالا از چین، از نظر وزنی با افت حدود 17 درصدی و از نظر ارزشی با افت حدود 16 درصدی مواجه هستیم.

امارات متحده عربی، دومین کشور عمده طرف معامله ایران در چهار ماه منتهی به تیرماه سال 95 است. در این مدت، یک میلیون و 502 هزار تن کالا به ارزش 2میلیارد و 104 میلیون دلار از سوی این کشور به بازار ایران وارد شده است. از این رو سهم وزنی حدود 15 درصدی و سهم ارزشی حدود 16 درصدی را واردات از این کشور در چهارماه منتهی به تیرماه سال 95 به خود اختصاص داده است. این ارقام در حالی در آمار گمرک مشاهده می‌شود که واردات از امارات در مقایسه با سال گذشته از نظر وزنی و ارزشی با کاهش روبه‌رو بوده است. بر این اساس واردات کالا از امارات در چهارماه منتهی به تیرماه سال 95 نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر وزنی افت حدود 37 درصدی و از نظر وزنی افت حدود 31 درصدی را تجربه کرده است؛ بنابراین سهم کالاهای اماراتی نیز در بازار ایران و در واردات کاهش یافته است.

آمار منتشر شده از سوی گمرک ایران نشان می‌دهد که کره‌جنوبی در جایگاه سوم کشورهای عمده طرف معامله ایران قرار گرفته است. حدود 424 هزار تن کالای کره‌ای به ارزش 934 میلیون دلار وارد ایران شده و توانسته سهم ارزشی حدود 7 درصدی را از کل واردات، به خود اختصاص دهد. همچنین سهم وزنی کالاهای وارد شده از این کشور نیز حدود 4 درصد است. این در حالی است که بررسی‌های انجام شده از میزان واردات صورت گرفته در مدت زمان مشابه سال گذشته از این کشور، نشان می‌دهد که هم از نظر وزن و هم از نظر ارزش با کاهش واردات کالا مواجه بوده‌ایم. بر این اساس ورود کالاها در چهار ماه منتهی به تیرماه سال 95 از نظر وزنی، افت حدود 5/ 27 درصدی را تجربه کرده و از نظر ارزشی نیز با کاهش حدود 26 درصدی مواجه بوده است. با توجه به اینکه ایران در همسایگی ترکیه قرار دارد، این کشور چهارمین طرف معامله ایران است. بر اساس آمار، از ابتدای امسال تا پایان تیرماه، 574 هزارتن کالای ترکیه‌ای به ارزش 863 میلیون دلار به ایران وارد شده است که سهم وزنی آن از کل واردات حدود 6 درصد و سهم ارزشی آن حدود 7 درصد است. این آمار نشان می‌دهد که واردات از ترکیه نیز همچون سایر کشورهای یاد شده با افت نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته مواجه بوده است. هند که در جایگاه پنجم کشور طرف معامله ایران قرار گرفته است، در مدت زمان یاد شده، توانسته 779 هزار تن کالا را به ارزش 812 میلیون دلار به بازار ایران سرازیر کند. سهم وزنی کالاهای هندی از کل واردات چهار ماه نخست امسال، حدود 8 درصد و سهم ارزشی آنها حدود 6 درصد است. این آمار نشان می‌دهد که ورود کالاهای هندی به ایران نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر وزنی حدود 16 درصد و از نظر ارزشی حدود 4 درصد کاهش داشته است.

 

کارنامه صادراتی ایران

آمار تجارت خارجی گمرک ایران در حالی در بخش صادرات منتشر شده که تا لحظه تنظیم این خبر، صادرات میعانات گازی در این آمار درج نشده است. البته پیگیری‌ها حاکی از آن است که این بخش، همچنان در آمار تجارت خارجی غیر نفتی موجود بوده و حذف نشده است. بنابراین آمار منتشر شده از صادرات چهار ماه منتهی به تیرماه سال 95 بدون احتساب میعانات گازی بوده است.

صادرات ایران در بخش پتروشیمی حاکی از آن است که از نظر وزنی 13 میلیون و 435 هزار تن محصولات پتروشیمی به ارزش 5 میلیارد و 679 میلیون دلار صادر شده است. این میزان صادرات در محصولات پتروشیمی توانسته سهم وزنی حدود 33 درصد و سهم ارزشی حدود 35 درصد به خود اختصاص دهد. آمار اعلام شده در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته نشان می‌دهد، محصولات پتروشیمی از نظر وزنی رشد حدود 62 درصدی و از نظر ارزشی رشد حدود 19 درصدی را تجربه کرده‌اند.

به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، همچنین صادرکنندگان ایرانی توانسته‌اند حدود 28 میلیون تن کالاهای دیگر را به ارزش 10 میلیارد و 629 میلیون دلار به خارج از کشور صادر کنند. بر همین اساس، سهم این گروه به لحاظ وزنی از کل صادرات از ابتدای سال جاری تا انتهای تیرماه امسال، حدود 67 درصد و سهم ارزشی آنها حدود 65 درصد است. در همین راستا با بررسی آمار صادرات در این بخش و مقایسه آن با مدت زمان مشابه سال گذشته، شاهد رشد حدود 27 درصدی از نظر وزنی و رشد حدود 22 درصدی از نظر ارزشی هستیم. متوسط قيمت هر تن كالاي صادراتي نیز، 396 دلار بوده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 19/ 11 درصد، کاهش داشته است.





ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها