Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

صعود آرام بازارهای داخلی

چهارشنبه، 06 مرداد 1395 | Article Rating

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.


بازار سهام

نشانه‌های ورود به فاز استراحت

دیروز شاخص کل بورس با رشد 35 واحدی (05/ 0 درصدی) همراه شد. مطابق انتظارات روز گذشته شاهد وارد شدن بازار به فاز استراحت بودیم. با این وجود همچنان حمایت حقوقی‌ها از نمادهای «اخابر» و «فارس»، رشد اندک شاخص را رقم زد. به این ترتیب شاخص برای دهمین روز متوالی با رشد (4/ 2 درصد) همراه شد که طولانی ترین رشد از ابتدای دی 94 (زمان اجرایی شدن برجام) است. روز گذشته، فشار فروش در نماد «فولاد» با شناسایی سود معامله‌گران پس از رشدهای متوالی عامل فشار بر شاخص شد. همچنین فشار فروش در نماد «خودرو» در دومین روز پس از بازگشایی، این دو نماد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. با وجود تقویت خوش‌بینی‌ها نسبت به چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها، اما همچنان ابهامات موجود در‌مورد پایداری قیمت جهانی کالاها و زمان بری اثرات گشایش‌های بین‌المللی می‌تواند بر بازار سهام فشار آورد.

 

بازار ارز

4 اهرم حمایتی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 8 تومانی به نرخ 3530 تومان معامله شد. افزایش نرخ حواله‌ای درهم و رسیدن به سطح 966 تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، عامل حمایت از دلار شد. علاوه بر این روز گذشته کاهش عرضه توسط صرافی بانک‌ها نیز فشار بر نرخ دلار را کاهش داد. همچنین در تیر ماه شاهد حمایت سطح 3500 تومانی از نرخ دلار بودیم. با وجود اینکه در سطوح کنونی، انتظار برای افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها عامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران در نرخ‌های کنونی است، اما ایستادن دلار بالاتر از سطح 3520 تومانی در سه روز اخیر خوش‌بینی‌ها نسبت به دلار را تقویت کرده است. بنابراین روز گذشته شاهد افزایش معاملات آتی با چشم‌انداز صعودی نرخ دلار بودیم. بنابراین افزایش اختلاف میان معاملات آتی و معاملات نقدی نیز عامل دیگر حمایت از دلار شد.

 

بازار سکه

حمایت بازارهای اثرگذار از سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 8 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 93 هزار تومان معامله شد. رشد اونس طلا و رشد دلار قیمت سکه را با خود همراه کرد. پس از رسیدن اونس به کف جدید یک ماه اخیر (1313 دلار) روز گذشته با رشد تقاضای محافظه‌کارانه، شاهد بازگشت طلا به روند صعودی بودیم. اما نشست دوروزه فدرال رزرو باعث تشدید شرایط احتیاطی در بازار طلا شد. نتیجه این نشست می‌تواند طلا را وارد مسیر جدیدی کند. در بازار ارز نیز از ابتدای مرداد کف 3510 تومانی از نرخ دلار حمایت کرد. همچنین تداوم دلار بالاتر از سطح 3520 تومانی و رشد تقاضای آربیتراژی روز گذشته عامل حمایت از نرخ دلار شد. انتظار برای حمایت کف بالاتر دلار روز گذشته باعث کمتر شدن حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شد.

 

بازار طلای جهانی

شرایط انتظاری در طلای جهانی

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1320 دلار معامله ‌شد. افزایش تقاضای محافظه‌کارانه و همچنین افت شاخص دلار عامل حمایت از اونس طلا شد. روز گذشته وزیر امور مالی ژاپن احتمال تشدید ناگهانی سیاست‌های مالی انبساطی را دور از انتظار دانست. امری که رشد ین را رقم زد و عامل فشار بر شاخص دلار شد. همچنین روز گذشته درآمدهای نامناسب سه ماهه شرکت‌ها بازارهای سهام اروپا را با افت همراه کرد. بنابراین شاهد بازگشت اونس طلا از کف سه هفته‌ای (1313 دلار) بودیم. علاوه بر این دیروز نشست دوروزه فدرال رزرو آغاز شد. با اینکه احتمال افزایش نرخ بهره در این نشست دور از انتظار است، اما آمارهای مناسب اقتصادی همچنان احتمال افزایش نرخ بهره در سال جاری را تقویت کرده است. نتیجه این نشست و آمار تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم و نتیجه نشست بانک ژاپن می‌تواند بر اونس اثرگذار باشد.

 

بازار اوراق مسکن

رشد پرشتاب «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با رشد 63/ 0 درصدی همراه شدند. روز گذشته اما آخرین قیمت اوراق جدیدتر معامله شده پایین‌تر از قیمت پایانی آنها بود که احتمال نزولی شدن قیمت اوراق را امروز می‌دهد. شاهد رشد 17 درصدی «تسه»ها از ابتدای خرداد هستیم. امری که با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت اوراق و نرخ سود و هزینه وام، نرخ سود را به 23 درصد رسانده است. در شرایط کنونی قرار گرفتن در فصل رونق و چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود عامل حمایت از «تسه»ها است. اما روند نزولی نرخ تورم در کنار کاهش نرخ سود اسمی وام صندوق‌های سپرده یکم و همچنین رشد غیرتورمی مسکن، تردیدهایی را برای توجیه‌پذیری خرید اوراق در قیمت‌های کنونی به وجود آورده است. بنابراین تقویت سمت عرضه با امکان ارائه وام توسط سایر بانک‌ها می‌تواند قیمت اوراق و نرخ سود را تعدیل کند.

 

بازار نفت

نفت در کف سه ماهه

به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 6/ 42 دلار معامله ‌شد. تداوم نگرانی‌ها نسبت به مازاد عرضه نفت و بنزین در کنار چشم‌انداز مبهم اقتصادی قیمت نفت را به کمترین سطح از 25 آوریل رساندند. در شرایط کنونی به دلیل شتاب کمتر رشد تقاضای بنزین (بر خلاف انتظارات با توجه به قرار داشتن در فصل پیک تقاضای بنزین) نسبت به رشد تولیدات، مازاد عرضه بنزین را به وجود آورده است. امری که حاشیه سود شرکت بریتیش پترولیوم (BP) از فروش فرآورده‌های نفتی را در سه ماه دوم سال به کمترین سطح در 6 سال اخیر رساند. همچنین سایر عوامل از جمله تردیدها در مورد رشد تقاضا با توجه به وضعیت اقتصاد جهانی، کند شدن روند کاهشی تولیدات شیل، رشد تولیدات اوپک و روسیه، همچنین چشم‌انداز تداوم مازاد عرضه برای مدت طولانی‌تر را تقویت کرده است.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها