Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

تاکید بر تک‌نرخی شدن ارز درکشور

ﺳﻪشنبه، 02 شهریور 1395 | Article Rating

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس گفت: دولت بهتر است به جای همایش‌ها و بخشنامه‌ها به قانون عمل کند و ارز را تک‌نرخی کند تا رانت ارزی که پاشنه آشیل اقتصاد مقاومتی است، از بین برود.

به گزارش استیل ایران به نقل از فارس، محمد حسن‌نژاد در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس (سه‌شنبه 2 شهریور) گفت: چندین سال است رهبر معظم انقلاب در نام‌گذاری سال‌ها و ابلاغ سیاست‌های کلان بر مسائل اقتصادی از جمله حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی تاکید کردند و سایر مسئولین بر اجرای آنها ظاهرا اهتمام دارند. لیکن همانطور که همگان شاهدند توفیق چندانی حاصل نمی‌شود. 

وی افزود: لازمه حمایت از تولید داخلی اخذ عوارض از واردات و پرداخت یارانه به صادرات است که در حال حاضر خلاف این قاعده در کشور صورت می‌پذیرد. به گونه‌ای که به واردات یارانه پرداخت و به تولید کنندگان صادر کننده داخلی جریمه تعلق می‌گیرد. 

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر نزدیک به 30 هزار میلیارد تومان یارانه واردات عملا پرداخت می‌شود هر چند در آمار رسمی درج نمی‌شود و میانگین نرخ ارز مبادله‌ای تخصیص داده شده به وارد کنندگان 3 هزار تومان و میانگین نرخ ارز بازار 3 هزار و 500 تومان است.

حسن‌نژاد خاطرنشان کرد: بهای تمام شده هر دلار کالای وارداتی برای وارد کننده 3 هزار تومان است و این در حالی است که مبنای قیمت‌گذاری برای فروش در بازار 3 هزار و 500 تومان است و این یعنی پرداخت رانت 30 هزار میلیارد تومانی از بیت‌المال به اقلیت واردکننده.

وی افزود: دولت بهتر است به جای همایش‌ها و بخشنامه‌ها به قانون عمل کند و ارز را تک‌نرخی کند تا رانت ارزی که پاشنه آشیل اقتصاد مقاومتی است، از بین برود. 

نماینده مردم مرند و جلفا اظهار داشت: زمانی که نرخ سود تسهیلات با نرخ تورم سازگاری نداشته باشد کارایی و بهره‌وری سرمایه از بین خواهد رفت. زمانی که نرخ تسهیلات اعطایی 4 درصد و تورم 24 درصد باشد هر فعالیت غیراقتصادی توجیه یافته و با اخذ تسهیلات ارزان قیمت خرید کالای بادوام و اعلام ورشکستگی بعد از چند سال عملا نه تنها تولید و اشتغال صورت نمی‌گیرد بلکه منابع عمومی اتلاف و برخی ثروت‌هایی را به دست خواهند آورد.

حسن‌نژاد خاطرنشان کرد: دولت به وعده‌های خود درخصوص کاهش نرخ بیکاری و رفع نواقص سیستم یارانه نقدی، عدم دست‌اندازی به منابع صندوق توسعه ملی، مقابله با فساد اداری به ویژه فساد مالی مسئولین بلندپایه و ... عمل کند. 

وی در پایان با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه خود در بخش‌های مختلف از مسئولان خواستار رسیدگی به این مشکلات و حل آنها شد.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها