Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
تکمیل زنجیره تولید فولاد در چادرملو
 

تکمیل زنجیره تولید فولاد در چادرملو

ﺳﻪشنبه، 09 شهریور 1395 | Article Rating
شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در خرداد سال ۱۳۷۱ تاسیس شده است. مواد اصلی تولیدشده در شرکت چادرملو، شامل تولیدات کنسانتره سنگ‌آهن و تولید سنگ‌آهن برای کوره‌های بلند است.


این شرکت در رونق اقتصاد کشور و صادرات به منطقه خاورمیانه نقش بسزایی ایفا می‌کند و در تکمیل زنجیره فولاد گام‌های اساسی برداشته است.

طرح‌های در دست اقدام چادرملو 
محمود نوریان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو درباره شرایط فعلی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اظهار کرد: معتقدیم یکی از ارکان توسعه پایدار در صنعت، تکمیل زنجیره تولید با هدف ایجاد ارزش‌افزوده فرآورده‌های معدنی است، بنابراین در دو سال اخیر بسیار تلاش کردیم تا با اجرای طرح‌های توسعه‌بخش به سمت تکمیل زنجیره تولید گام برداریم. نوریان درباره آخرین وضعیت طرح‌های در دست اقدام چادرملو اظهار کرد: با ایجاد ارزش‌افزوده در محصولات خود که از استخراج سنگ‌آهن آغاز شده و به ساخت محصولات فولادی ختم می‌شود، می‌توانیم زیان‌های ناشی از کاهش قیمت جهانی سنگ‌آهن را جبران کنیم. 

به گزارش استیل ایران به نقل از گسترش صمت، مدیرعامل بزرگترین تولیدکننده کنسانتره سنگ‌آهن ایران در ادامه خاطرنشان کرد: براساس برنامه‌ریزی به عمل‌آمده در حال اتمام ساخت کارخانه فولاد ثامن چادرملو با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن فولاد و قابل ارتقا تا یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تن هستیم و امیدواریم به‌زودی تست‌های سرد و گرم آن آغاز شود. وی افزود: همچنین کارخانه احیای مستقیم برای تولید آهن اسفنجی را هم در مجاورت کارخانه فولاد ثامن در دست ساخت داریم که آن هم برای سال ۹۶ آماده بهره‌برداری می‌شود؛ تولید این کارخانه یک میلیون و ۵۰۰هزار تن آهن اسفنجی است. ساخت و راه‌اندازی واحد بخار نیروگاه ۵۰۰مگاواتی سیکل ترکیبی اردکان هم به پایان رسیده و هم‌اکنون این نیروگاه با ظرفیت کامل خود به شبکه سراسری برق کشور متصل شده است. 


بخشی از تولیدات این نیروگاه هم برای تامین برق مورد نیاز طرح‌های فولاد و احیای چادرملو و سایر صنایع مستقر در مجتمع گندله‌سازی اردکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

نوریان، طرح افزایش ظرفیت کارخانه گندله‌سازی مجتمع اردکان از ۳میلیون و ۴۰۰هزار تن فعلی به ۴میلیون تن را هم یکی دیگر از برنامه‌های توسعه شرکت چادرملو عنوان کرد و گفت: این افزایش ظرفیت تولید برای تامین گندله مورد نیاز واحد احیا و فولاد ثامن، ارفع و غدیر ایرانیان در نظر گرفته شده است. وی همچنین به تامین آب مورد نیاز واحدهای فولادی و گندله‌سازی این مجتمع اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر طرح اجرای شبکه فاضلاب شهر اردکان و تصفیه آن به‌منظور تامین آب مصرفی واحدهای فولادی مستقر در مجتمع گندله‌سازی اردکان که از دو سال پیش شروع شده امسال نیز تا بهره‌برداری کامل ادامه می‌یابد. 

همچنین علاوه بر اجرای این طرح‌ها، بابت جبران مخارج سرمایه‌گذاری‌ها در شرکت‌های سرمایه‌پذیر خود ازجمله شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس - شرکت آهن و فولاد ارفع - شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان - شرکت صنایع، آهن و فولاد سرمد ابرکوه - شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر - شرکت کاوند نهان زمین - شرکت نوین الکترود اردکان – شرکت احداث صنایع و معادن سرزمین پارس «پامیدکو» و شرکت تامین سرمایه امید، ۶ هزار و ۱۵۵میلیارد ریال برآورد سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. این مدیر معدنی و صنعتی کشور یکی دیگر از برنامه‌های آینده این شرکت را بهره‌برداری از پهنه جدید معدنی D۱۹ در مجاورت معدن چادرملو عنوان کرد و گفت: امیدواریم با پشت‌سر گذاشتن آخرین مرحله مقدماتی و دریافت مجوز از طرف سازمان محیط‌زیست، عملیات اکتشاف در این معدن امسال آغاز شود.

متکی به درآمدهای ارزی نیستیم 
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در زمینه میزان وابستگی به درآمدهای ارزی اظهار کرد: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو سالانه حدود ۱۰/۵میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن تولید می‌کند که تمامی این محصول در واحدهای فولادسازی کشور به مصرف می‌رسد. پس خیلی متکی به درآمدهای ارزی نیستیم، اما با توجه به قیمت‌گذاری محصولات ما که براساس درصدی از قیمت شمش فولاد خوزستان است، هرگونه افزایش یا کاهش آن در درآمدزایی و به تبع در سوددهی شرکت موثر است، بنابراین می‌تواند موجب افزایش قیمت روز سهام در بازار معاملات بورس شود. 

نوریان درباره تمایل نداشتن این شرکت به بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در چادرملو گفت: در زمینه توسعه فناوری به‌دنبال همکاری با کشورهای دیگر هستیم. البته هدف نخست ما بومی‌سازی دانش فنی و فناوری است، همان‌گونه که تاکنون بیش از ۹۲۰۰ قطعه مورد نیاز واحدهای معدنی و صنعتی شرکت را با همکاری تولیدکنندگان و متخصصان داخلی بومی‌سازی کرده‌ایم. وی ادامه داد: درحال‌حاضر ۵ شرکت دانش‌بنیان با چادرملو همکاری تنگاتنگ دارند و تمایل داریم این همکاری ادامه یابد. البته نباید فراموش کرد که کشور ما به‌دلیل وضع تحریم‌ها سال‌ها از فناوری‌های روز دنیا عقب مانده است، بنابراین ما فقط تمایل به بهره‌گیری از فناوری داریم و نیازی هم به سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در مجموعه‌های خودمان نمی‌بینیم ولی با شرکت‌هایی که در گذشته با ما همکاری داشتند و به علت تحریم‌ها روابط‌مان ضعیف شده بود، در حال مذاکره هستیم تا برای رفع نیازهای خود، بدون اتکا به واسطه‌ها، تصمیم‌گیری کنیم و ان‌شاءالله بتوانیم در زمانی کوتاه با تکمیل کردن زنجیره تولید، محصولات نهایی خود را صادر کنیم.

مدیرعامل چادرملو درباره پیش‌بینی سود «کچاد» در امسال گفت: ما فروش ۱۷۹۵میلیارد تومانی را برای امسال پیش‌بینی کرده‌ایم که هرچند نسبت به سال ۱۳۹۴ از رشد ۱۳درصدی برخوردار است اما از نظر سود خالص با افت ۴۹درصدی مواجه هستیم و میزان آن ۳۳۲میلیارد تومان تخمین زده شده است. 

امسال سرمایه شرکت پس از تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده سهامداران و موافقت سازمان بورس ۱۰۵درصد افزایش یافت و از ۱۷هزار و ۱۰۰میلیارد ریال فعلی به ۳۵هزار میلیارد ریال رسید، این افزایش سرمایه که قرار است برای تکمیل پروژه‌های در دست اقدام و جبران هزینه‌های سرمایه‌گذاری در طرح‌های مشارکتی به مصرف برسد در دو مرحله اتفاق می‌افتد، ابتدا از ۱۷هزار و ۱۰۰میلیارد ریال به ۲۸هزار و ۲۱۵میلیارد ریال در امسال و از محل آورده نقدی و تبدیل مطالبات حال شده سهامداران و در مرحله دوم، از ۲۸هزار و ۲۱۵میلیارد ریال به ۳۵هزار میلیارد ریال و حداکثر ظرف مدت ۲ سال انجام خواهد شد.

تصاویر
  • تکمیل زنجیره تولید فولاد در چادرملو
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها