Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

راه های تحریک تقاضا در اقتصاد ایران چیست؟

چهارشنبه، 31 شهریور 1395 | Article Rating

برخی از کارشناسان معتقدند عواملی مانند ارتقای کنترل کیفیت و استانداردسازی کالاهای داخلی, پرداخت بدهی دولت به بانک ها, افزایش صادرات و مقابله با کالای قاچاق در تحریک تقاضا موثر هستند.

برخی از کارشناسان سیاست‏ های تحریک تقاضا را در سه دسته کلی دسته بندی کردند، دسته اول، مربوط به تحریک تقاضا توسط دولت است کهبه طور مستقیم هزینه و یا انگیزه لازم را در بخش خصوصی برای تحقق این امر  ایجاد کند؛ دسته‏ های دوم و سوم نیز هر دو در محدوده سیاست‏ های بانک مرکزی تعریف شدند و با سیاست‏های تحریک تقاضای پولی و تحریک تقاضای اعتباری گره خورده است.

البته در این بین گزینه ‏های پیشنهادی کارشناسان برای تحریک تقاضا توسط دولت در چهار چوب رفع مشکل فروش بنگاه‏ ها با تشویق صادرات، صرف منابع در پروژه‏ های صرفه‏ جویی در مصرف انرژی و اجرای طرح‏های عمرانی خلاصه شده است.

 

افزایش قدرت خرید عامل اصلی تحریک تقاضا

محمد کهندل کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: تحریک تقاضا در اقتصاد کشور زمانی اتفاق می افتد که پول در دست مردم باشد و قدرت خرید افزایش پیدا کند اما این موضوع  به نوع کالا نیز بستگی دارد ، چنانچه  اگر در بخش مواد غذایی و مایحتاج زندگی مردم تحریک تقاضا افزایش پیدا کند به همان میزان  قدرت خرید اقشار جامعه به خصوص دهک های متوسط و پایین جامعه نیز افزایش یابد.

وی تصریح کرد: حذف  یارانه دهک های بالای  جامعه و  اختصاص آن به دهک های پایین، افزایش قدرت تقاضای  اقشار کم در آمد  جامعه را به دنبال دارد.

این کارشناس اقتصادی به استفاده از راهکارهای دیگر برای تحریک تقاضا اشاره کرد وگفت: ارتقای کیفیت تولید، استانداردسازی و توجه به ارائه مناسب قیمت، ضمن افزایش تحریک تقاضا،انگیزه مردم  را برای خرید و حمایت از تولید کالای ایرانی بیشتر می کند.  

 

استفاده از کارت های خرید کالا 

محمد رضا غفوری کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان بر ضرورت افزایش تحریک تقاضا تاکید و اظهارداشت: توجه به ارتقای وضعیت درآمدی و معیشت مردم از عواملی است که ضمن افزایش تحریک تقاضا به پویایی اقتصاد و فعال شدن بخش خصوصی در بخش صنعت و تجارت کمک شایانی می کند.

وی تصریح کرد: نکته بعدی بحث قاچاق است که رقیب بسیار جدی در حوزه تجارت, صادرات و واردات کشور محسوب می شود ،با توجه به تشکل ها ی موجود برای مبارزه به قاچاق کالا  اما هنوز اراده جدی برای مقابله با آن صورت نگرفته است.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: یکی دیگر از راه های تحریک تقاضا در اقتصاد کشور ،ارائه روش های اعتباری در خرید کالا به مردم است که ضمن حمایت از تولید کننده، موجب تدارک راه حل های مناسب برای ساختار گردش مالی شده و به  روی آوری مردم برای استفاده از  کالای تولید داخل  کمک خواهد کرد .






منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها