Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

ثبات در بازار آتی

شنبه، 01 آبان 1395 | Article Rating

مبادلات هفته گذشته سکه آتی در بازار فیوچرز در شرایطی روی خط سیر باثباتی به پایان رسید که مولفه‌های موثر بر این بازار روندهای نسبتا متفاوتی را پشت سر گذاشتند. بررسی‌های ما نشان می‌دهد در بازار نقدی سکه، بهای این کالا 12 هزار تومان افزایش یافته و این در حالی است که بهای اونس در بازارهای جهانی طی همین مدت بیش از 20 دلار رشد کرده و به بالاتر از هزار و 265 دلار تا لحظه تنظیم این گزارش رسیده است. بهای این کالا در بازارهای جهانی تا روز چهارشنبه به بالاتر از هزار و 270 دلار نیز رسیده بود با این حال روند معکوسی را در پیش گرفته است که دلیل آن نیز برخی پیش بینی‌ها برای رونق بازارهای مالی در هفته جاری است.

در این بین اما در بازار دلار برخلاف هفته منتهی به 22 مهر ماه شاهد کاهش بهای این ارز در بازار تهران بودیم. بهای دلار که تا روز شنبه هفته قبل به 3 هزار و 604 تومان رسیده بود بار دیگر به کانال 3500 تومان بازگشت و در قیمت 3 هزار و 588 تومان مورد معامله قرار گرفت که نشان می‌دهد هنوز پتانسیل‌های کاهشی برای این ارز معتبر وجود دارد. با این حال کاهش قیمت دلار در بازار تهران در شرایطی در حال وقوع است که قیمت دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر در بازارهای جهانی روند رو به رشدی را طی کرده بود که اکنون این روند تا حدی کنترل شده است. در این بین اما درخواست‌های مکرر بخش خصوصی برای تک نرخی شدن ارز یکی از موضوعاتی است که به گفته کارشناسان عامل مهار‌کننده روندهای کاهشی برای این ارز است. به عقیده آنها بخش خصوصی با فشاری که به دولت وارد می‌کند خواهان تک‌نرخی شدن این ارز است که این موضوع می‌تواند روند کاهشی قیمت دلار را کنترل و پتانسیل‌های رشد را برای آن فراهم کند. شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران روز پنج‌شنبه در مراسم روز ملی صادرات بار دیگر این درخواست را از دولت مطرح و اظهار امیدواری کرد بانک مرکزی تا پایان سال نسبت به این موضوع اقدام کند.

در این بین در بازار آتی سکه بورس کالا، حجم معاملات به 24 هزار و 787 معامله رسید که در مقایسه با هفته‌های پیش از ثبات نسبی برخوردار است. هفته منتهی به 22 مهر ماه با توجه به تعطیلات تاسوعا و عاشورا حجم معاملات در این بازار به 11 هزار و 430 معامله رسیده بود که به این ترتیب حجم معاملات به بیش از 2 برابر افزایش یافته است. به تحلیل کارشناسان جدا از تعطیلات دو روزه در معاملات هفته ماقبل، اما ثبات بازار آتی سکه یکی از دلایلی است که اندکی از علاقه‌مندی معامله‌گران در این بازار کاسته است. به‌عنوان مثال به معاملات هفته قبل دقت کنید. فاصله قیمتی بین معاملات در سررسیدهای مختلف ثابت و در حدود 20 هزار تومان ثبت شده است که رقم بالایی محسوب نمی‌شود و شاهد تغییر جدی در موقعیت‌های خرید و فروش در این بازار نیستیم. با این حال در حال حاضر سررسید نزدیک یعنی آبان 95 در مقایسه با بهای بازار تنها 5 هزار تومان اختلاف دارد و این اختلاف در مورد آخرین سررسید 80 هزار تومان است که این موضوع باعث شده تغییر موقعیت‌ها به سمت سررسیدهای دور تشدید شود. در حال حاضر میزان حجم معامله در سررسید تیر ماه 96 بیش از 18 هزار معامله است، درحالی‌که هفته ماقبل این میزان 7 هزار و 400 معامله بوده است.

در این بین اما نکته قابل توجه دیگر آن است که سطح قیمتی سررسیدهای مختلف مورد معامله در دو هفته گذشته تقریبا تغییر نسبتا خوبی را تجربه نکرده‌اند. بهای میانگین برای سررسیدهای موجود در هفته گذشته با قیمت‌های هفته قبل از آن تقریبا برابر بوده است. به‌عنوان مثال به‌طور میانگین بهای سررسید آبان ماه 95 در دو هفته گذشته حدود 2 هزار تومان افزایش یافته و این میزان برای سررسید دی ماه 4 هزار تومان افزایش را نشان می‌دهد. با این حال باید گفت رشد قیمتی میانگین را در دو هفته شاهد هستیم که یک داده ضعیف اما مثبت برای معاملات هفته گذشته محسوب می‌شود.

عامل دیگر، موقعیت‌های باز در هفته گذشته بود. همچنان دی ماه کمترین میزان موقعیت‌های باز و سررسید تیر 96 بالاترین میزان موقعیت‌های باز را در سررسیدهای موجود به خود اختصاص داده‌اند. به نظر می‌رسد همچنان در شرایط فعلی معامله‌گران در حال تغییر موقعیت به سمت قراردادهای دورتر و بستن موقعیت‌های نزدیک هستند که این موضوع نشان می‌دهد ریسک‌های معاملاتی در این بازار مورد رصد معامله‌گران قرار دارد. در این بین هفته گذشته موسسه کردیت سوئیس می‌گوید: اگر احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در نشست دسامبر به 100 درصد برسد، قیمت طلا احتمالا تا سطح حمایتی 1210 دلار سقوط خواهد کرد. این موسسه معتقد است حتی اگر فدرال رزرو آمریکا تا پایان امسال نرخ بهره را افزایش دهد، طی سال آینده زمینه لازم برای افزایش بیشتر نرخ بهره وجود ندارد و شرایط نگران‌کننده اقتصاد جهانی مانع از افزایش بیشتر نرخ بهره خواهد شد.

بر اساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود کمبود عرضه و تولید جهانی طلا طی سال 2017 میلادی به بیش از 211 تن برسد و این عامل نیز می‌تواند در افزایش قیمت طلا موثر باشد. کمبود عرضه و تولید جهانی طلا امسال به 144 تن خواهد رسید. بسیاری از تحلیلگران اقتصادی در عین حال بر این باورند که شرکت‌های معدنی جهان با قیمت 1300 دلاری برای هر اونس طلا نیز با مشکلات و چالش‌های زیادی روبه‌رو‌ بوده‌اند. به گزارش بلومبرگ تازه‌ترین نظرسنجی انجمن بازار طلای لندن نشان می‌دهد که پایین بودن یا منفی بودن نرخ بهره واقعی و مشکلات اقتصادی جهان موجب افزایش تقاضا برای طلا خواهد شد. بر اساس این گزارش، نظرسنجی انجمن بازار طلای لندن حاکی است که قیمت طلا تا اکتبر 2017 میلادی بیش از 7 درصد افزایش خواهد یافت.






ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها