Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

دولت مصمم به خروج از رکود بدون تورم است

چهارشنبه، 25 تیر 1393 | Article Rating

مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور شب گذشته 24 تیر در گفتگوی ویژه خبری به بررسی راهکارهای خروج غیرتورمی از رکود پرداخت.

مسعود نیلی در ابتدا در پاسخ به سوال اول پیرامون تدوین بسته پیشنهادی دولت برای شکستن رکود گفت: گزارش منتشر شده از سوی دولت تحلیلی است به طوری که وزیر اقتصاد، کشور را مورد ارزیابی قرار داده است.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور افزود: چرا شرایط سخت و دشواری را که در فاصله سال‌های 91، 92 به وجود آمده را پشت سر گذاشته‌ایم؟ چه عواملی سبب تشدید شرایط بد اقتصادی شده است؟ 

وی با اشاره به این که خروج غیرتورمی از رکود عنوان بسته پیشنهادی دولت است، خاطر نشان کرد: سیاست‌های تفصیلی خروج از رکود منتشر خواهد شد.

نیلی با اشاره به این که در این راستا به اجماع و وفاق بسیار زیادی احتیاج داریم گفت: باید بدانیم چه عواملی سبب به وجود آمدن این شرایط شده است و یا این که محدودیت‌ها چه مسائلی هستند؟ چه پیش‌فرض‌هایی را می‌توان برای خروج از این شرایط در نظر گرفت؟ بنابراین در این راستا جهت‌گیری‌های اصلی را مبنا برای خروج از رکود در نظر گرفته‌ایم.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مبنای خروج از رکود غیرتورمی چیست گفت: در داخل دولت یازدهم ستادی به نام همکاری‌های امور اقتصادی تشکیل شده است، که ریاست آن برعهده رئیس‌جمهور است.

وی با بیان این که این ستاد دارای 10 عضو است، خاطر نشان کرد: مسئولین دستگاه‌های ستادی اقتصادی مشاوران رئیس‌جمهور و رئیس دفتر رئیس‌جمهور و معاونان رئیس‌جمهور از اعضای این ستاد به حساب می‌آیند به گونه‌ای که این ستاد در هفته دو جلسه را به صورت مرتب برگزار می‌کند.

نیلی با اشاره به این که عمده مسائل کلان اقتصادی کشور در ستاد هماهنگی امور اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، ادامه داد: این ستاد از کارگروهی تشکیل شده که متشکل از اقتصاددانان داخل دولت است.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به این که بقیه مسائل کلان اقتصادی به اندازه کافی بحث و تبادل نظر شده است، خاطر نشان کرد: اکنون شاهد هماهنگی‌های بسیار خوبی در سطح کارشناسی و ستادی هستیم. 

وی با بیان این که این کار تعمدا به صورت ابتکار عمل دولت درآمده است گفت: شرایط سخت و دشوار جدایی از مشکلاتی که به بار می‌آورد سبب بروز فرصت می‌شود. 

نیلی با تاکید براینکه باید وفاق و همگرایی در سطح جامعه شکل بگیرد افزود: امیدوارم اساتید دانشگاه‌ها، صاحب نظران و فعالان اقتصادی به نقد گزارش منتشر شده بپردازند.

*سال‌های 91 و 92 بی‌نظیرترین سال‌ها در تاریخ اقتصاد کشور

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه دلایل وجود رکود تورمی چیست، ادامه داد: سال‌های 91 و 92 از نظر جمع دو صفت رکود و تورم بی‌نظیرترین سال‌ها در تاریخ اقتصاد کشور به حساب می‌آید.

وی گفت: دوره وفور زیاد منابع را پشت سر گذاشته‌ایم و طبیعتا سوال برانگیز است چرا اقتصادی که این همه منابع در اختیار دارد با چنین مشکلات و دشواری‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

نیلی خاطر نشان کرد: در دوره‌ای که وفور منابع در کشور داشتیم بودجه دولت به نفت وابسته بود و اقتصاد کشور به واردات متکی شده بود.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به این که تحریم عامل محدود کننده عمده‌ای برای اقتصاد کشور به حساب می‌آید گفت: اگر بودجه تا به این حد به نفت وابسته نبود یا اقتصاد کشور به واردات متکی نمی‌شد و یا این که بنگاه‌های اقتصادی به انرژی وابسته نمی‌شدند نباید شاهد رشد نزدیک منهای 8 درصد و یا کاهش 20 درصدی در طی دو سال در سطح درآمد اقتصاد کشور می‌شدیم.

وی با تاکید براینکه نرخ تورم هم چنان بالا است ادامه داد: متاسفانه هنوز از تورم عبور نکرده‌ایم. 

نیلی با اشاره به این که معمولا در دوره‌ای که با وفور منابع روبه رو هستیم امتحان خوبی را پس نمی‌دهیم اظهار داشت: در دو دوره شاهد وفور منابع بودیم که یکی فاصله سال‌های 52 تا 56 و دیگری 84 تا 90 بود.

*ضرورت داشتن بودجه پایا و باثبات

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به این که در سال 91، 47 درصد بودجه نسبت به سال 90 کاهش یافته بود افزود: چرا وقتی درآمد نفت تا بدین حد کاهش می‌یابد باید شاهد کاهش بودجه باشیم؛ باید بودجه پایا و باثباتی داشته باشیم.

وی با اشاره به 4 عامل برای خروج از تورم افزود: در این راستا 4 عامل هم نیز برای ورود به تورم توصیف شده است. 

نیلی با اشاره به مسئله تحریم به عنوان تکانه اول ادامه داد: عامل دوم مثل بیماری است که واگیر دار است و از یکی به دیگری منتقل می‌شود.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به این که تحریم بر روی نفت اثر می‌گذارد، گفت: تحریم سبب کاهش مقدار تولید نفت شده است.

وی با اشاره به این که اقتصاد کشور به نفت وابسته بود و تحریم در حوزه نفتی سبب شد تا به حوزه‌های دیگر هم چون صنعت، بازار و ارز جهش پیدا کند گفت: افت زیادی را در سرمایه‌گذاری شاهد هستیم. 

نیلی افزود: از زمستان سال 90 تا پایان سال 92 ، 9 فصل متوالی رکود را در عمق زیادی تجربه کرده‌ایم. 

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه دولت یازدهم چگونه ریشه‌های تورم و رکود را کنترل خواهد کرد ادامه داد: برخی از تحولات اقتصادی از پایان خرداد سال 92 و برخی دیگر پس از شهریور 92 رخ داده است.

*از تیر 92 بازار به سمت آرامش حرکت کرد

وی با اشاره به این که از تیر ماه سال 92 بازار به سمت آرامش حرکت کرده است اظهار داشت: البته از مهر بازار ارز آرام شده است.

نیلی با تاکید براینکه منحنی نرخ ارز از تیر 92 در سطح معقولی قرار گرفت خاطر نشان کرد: نرخ تورم در خرداد 92، 3.4 درصد به صورت ماهانه بود این در حالی است که متوسط نرخ تورم از تیر 92 تا پایان خرداد 93 به صورت ماهانه 1 درصد بوده است.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان این که مردم تصور می‌کنند که چشم انداز آینده اقتصادی کشور مثبت است افزود: در این صورت مردمی که می‌خواستند ارز خریداری و نگهداری کنند به امید این که قیمت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد از این اقدام اجتناب کردند.

* ایران جزو سه تورم بزرگ دنیا به حساب می‌آید

وی با اشاره به این که دولت در موضع سیاست‌گذاری قرار گرفته است ادامه داد: ایران جزو سه تورم بزرگ دنیا به حساب می‌آید. 

نیلی با اشاره به ضرورت برداشتن التهاب تورم در اقتصاد کشور افزود: تصمیم گرفتیم تا به اقتصاد اولویت مطلق بدهیم.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با تاکید براینکه دولت انقباض پولی ایجاد نکرده است، بلکه انضباط پولی را برقرار کرده است، گفت: تصمیمات دولت سبب شده تا با قاطعیت تمام وابستگی‌ها به بانک مرکزی قطع شود. 

وی افزود: مسکن مهر به صورت کامل به منابع بانکی وابسته بود به طوری که این دولت جهشی را در پیش گرفت، تا این اتکا به منابع بانک مرکزی وجود نداشته باشد.

نیلی دور کردن اقتصاد از التهاب تورمی را بخشی از اقتصاد دولت دانست و گفت: در این دولت شاهد ثبات بخشیدن به بازار ارز، تقلیل بودجه، هدفمندی یارانه‌ها هستیم.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به این که 60 هزار میلیارد تومان در رقم بودجه کاهش را شاهد هستیم، ادامه داد: بلافاصله پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها موضوع خروج از رکود در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: دولت از بسیاری از جهات توانسته تغییرات عمده‌ای را در اقتصاد کشور به وجود آورد.

نیلی درپاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه بسته پیشنهادی دولت چه کمکی را به اقتصاد کشور می‌کند، افزود: ابعاد قابل توجهی در حوزه تحریم به وجود آمده است، به طوری که شرایط ما نسبت به شرایط مطلوب فاصله زیادی دارد، بنابراین به هیچ وجه منظورمان این نیست که در شرایط مساعدی قرار داریم.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به این که روند تحولات اقتصاد کشور باید به سمت بهبود پیش برود خاطر نشان کرد: رکود به معنای افت تولید؛ افت تولید به معنای افت درآمد و افت درآمد به معنای کم شدن محتویات سفره‌های مردم است.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها