Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

حمایت از تولید و خروج از رکود با تخفیف مالیاتی و جبران هزینه انرژی انجام شود

چهارشنبه، 25 تیر 1393 | Article Rating

یک کارشناس گفت:‌ دولت برای حمایت از تولید از طریق معافیت مالیاتی و جبران هزینه انرژی اقدام کند و همچنین بنگاه‌های زود بازده منجر به تولید نمی‌شود.

عبدالرضا امیرتاش  با اشاره به بسته دولت برای خروج غیرتورمی از رکود، اظهار داشت: معتقدم این مسائل باید به صورت بنیادی حل شود و به زور نمی‌توان اقتصاد را سرپا نگه داشت، زیرا سرکوب قیمت‌ها در اقتصاد بی‌فایده است و مقطعی عمل می‌کند.

وی ادامه داد: اقتصاد باید به سمت آزاد شدن برود و کاهش تورم با افزایش تولید و کارایی همراه باشد.

این کارشناس اقتصاد با تاکید بر اینکه مسائل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به یکدیگر وابسته هستند و نمی‌توان عوامل بیرونی را از اقتصاد نادیده گرفت، تصریح کرد: یکی از مهمترین مباحث روی اقتصاد کشور تاثیر تحریم‌ها و ارتباط با دنیای خارج است که روی درآمد، ورود پول به کشور و صادرات تاثیر گذاشته است.

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی باید بتوان با فراهم کردن فضای آرام و بدون تشنج در عرصه بین‌المللی موجبات افزایش صادرات پولی و اشتغال را فراهم کرد.

وی در پاسخ به این گفته که بیشتر محصولات صادراتی مواد اولیه و خام بوده و همچنین محصولات نهایی صادراتی مزیت رقابتی ندارند، تصریح کرد: این موضوع به عدم ورود تکنولوژی برای تولید و نیز اراده کافی در تولید محصولات باکیفیت برمی‌گردد، زیرا در گذشته در چند محصول مقام اول را داشتیم که از جمله آن می‌توان به صادرات فرش و پسته اشاره کرد.

وی در مورد استفاده نکردن از منابع بانکی برای حمایت از تولید گفت: به غیر از منابع بانکی و بانک مرکزی می‌توان با ایجاد شرایط نسبی در بورس سرمایه‌های خرد را در جامعه جمع‌آوری کرد و آنها را به سمت تولید هدایت کرد.

امیرتاش تاکید کرد: بانک‌ها نیز مهمترین محل برای جمع‌آوری پول مردم و هدایت آن به سمت تولید هستند، به شرط اینکه بانک‌ها درگیر تسهیلات تکلیفی نشوند.

وی با مخالفت نسبت به کنترل نرخ سود سپرده‌ها توسط بانک مرکزی بیان داشت: این موضوع موجب می‌شود که بانک‌ها در جذب سپرده و منابع مشکل داشته باشند و نتوانند تسهیلات و حمایت‌های لازم را از بخش تولید انجام دهند.

امیرتاش در مورد یکی از رویکردهای بسته خروج از رکود غیرتورمی مربوط به حمایت از بنگاه‌های زودبازده می‌شود، گفت: در گذشته رقم بسیار زیادی به بنگاه‌های زود بازده در قالب تسهیلات خرد اختصاص یافت، اما معتقدم این پول‌ها نه تنها کمکی به تولید نمی‌کند، بلکه افراد را بدهکار به شبکه بانکی کرده و در حقیقت چنین طرح‌هایی کارساز نیست، مگر آنکه طرح توجیه اقتصادی و فنی برای بانک داشته باشد و به آن تسهیلات بدهد.

وی افزود: با کنترل نرخ سود بانک‌ها مخالف هستم و باید اجازه دهیم نظام بانکی کار خود را بکند.

امیرتاش در پاسخ به این سوال که با آزاد شدن نرخ سود سپرده آیا هزینه تولید افزایش نمی‌یابد، در صورتی که به دنبال خروج از رکود و حمایت از تولید هستیم، اظهار داشت: دولت می‌تواند در نرخ مالیات بنگاه‌های تولیدی تخفیف قائل شود و نیز از طریق هزینه انرژی مباحث حمایتی را جبران کند، اما باید نرخ سود روند طبیعی خود را طی کند.

این کارشناس در مورد شرایط بورس نیز گفت: بازار سرمایه نتوانست انتظارات سرمایه‌گذاران را برآورده کند و حباب داشت و از طرفی سرمایه‌های خرد به دلیل انتظارات تورمی در بازار مسکن و مشابه آن هدایت شده است.

وی رویکرد دولت برای تقویت بازار سرمایه از طریق خرید سهام را مُسکن توصیف کرد و گفت: باید در شرایط اقتصادی و مسائل اجتماعی_ سیاسی به ثبات برسیم، زیرا ابعاد سیاست‌های کلان تاثیر مثبت یا منفی روی اقتصاد می‌گذارد.


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها