Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

تصویب نظام‌نامه اعطای تسهیلات صندوق توسعه ملی

دوشنبه، 30 تیر 1393 | Article Rating
در نشست کمیسیون تجارت اتاق تهران فعالان اقتصادی در حالی نسبت به مشکلات پیش آمده در مرزهای تجاری کشور و ترافیک خروج کالاها از این مناطق ابراز نگرانی کردند که عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی از تصویب نظام‌نامه اعطای تسهیلات این صندوق خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگاني تهران، محمدرضا شجاع‌الدینی، عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی که نماینده دولت در کمیسیون تجارت اتاق تهران است، در این نشست از ملغی شدن تفویض برخی اختیارات هیات امناي صندوق توسعه ملی به هیات عامل این صندوق خبر داد. به گفته وی، در دولت گذشته برخی اختیارات هیات امنا به هیات عامل تفویض شده بود که با این تصمیم هیات امنا در دوره جدید اختیارات بیشتری خواهد داشت. شجاع‌الدینی همچنین از تصویب نظام‌نامه اعطای تسهیلات ارزی و ریالی و تعیین اولویت‌های تخصیص اعتبارات در صندوق توسعه ملی خبر داد. وی درعین حال اعلام کرد: صندوق توسعه ملی سرانجام موفق به امضای قرارداد با 19 بانک عامل برای اعطای تسهیلات ریالی به متقاضیان شده است. محمود بهشتیان، مشاور رئیس کل گمرک ایران نیز در این نشست از تراکم غیرعادی کامیون‌ها در مرزهای شرقی و غربی کشور خبر داد.
به گفته وی، در مرز «ماهور» که راه ارتباط تجاری ایران با افغانستان است به دلیل آنکه افغان‌ها محموله‌های نفتی ایران را رد کرده‌اند، حجم توقف و ترافیک کامیون‌های حمل مواد نفتی به‌طور چشمگیری افزایش یافته که ماندگاری آن به نفع تجارت کشور نیست.
 وی همچنین از توقف عبور و مرور در مرز «بازرگان» خبر داد و گفت: مرز بازرگان نیز از هر دو طرف به فاصله 20 کیلومتر بسته است؛ به این دلیل که گمرک کشور ترکیه اجازه ترخیص کامیون‌های حامل کالاهای چینی را که از ایران ترانزیت شده؛ نمی‌دهد. به گفته بهشتیان، مرزهای «زاخو» و «ابراهیم خان» که دروازه عبوری کالاها بین دو کشور ترکیه و عراق است، به دلیل مسائل امنیتی و تحرکات اخیر داعش در عراق، بسته شده و حجم ترافیک بالایی از کامیون در این دو مرز نیز دیده می‌شود. 
بخش دیگری از نشست کمیسیون به بررسی تازه‌ترین تصمیم‌های گرفته شده پیرامون برگزاری همایش صادرات غیرنفتی که قرار است اواخر مرداد ماه جاری توسط اتاق تهران برپا شود، اختصاص پیدا کرد. به گفته محسن بهرامی ارض اقدس، رئیس کمیسیون تجارت اتاق تهران تاریخ پیشنهادی برای برپایی این گردهمایی که از آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین همایش‌های صادراتی کشور یاد می‌شود، 27 مرداد ماه جاری است؛ درحالی که تاریخ قطعی منوط به موافقت سازمان توسعه تجارت ایران شده است. 
اسدالله عسگراولادی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه مراحل واگذاری و تکمیل غرفه ایران در اکسپوی 2015 میلان در دست اجرا است، از آمادگی بخش خصوصی برای در اختیار گرفتن بخش بازرگانی این غرفه خبر داد. عسگراولادی در تحلیل تجارت خارجی کشور تصریح کرد: کشور امارات نبايد جزو هفت کشور بازار صادراتی ایران محسوب شود؛ چرا که کالاهایی که از ایران به مقصد این کشور صادر می‌شوند در این کشور مصرف نشده و به کشورهای دیگر صادرات مجدد می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه دولت امارات اصرار دارد در ری اکسپورت (صادرات مجدد) کالاهای ایرانی پروانه صادراتی حتما به نام امارات باشد، اظهار کرد: ترکیه نیز به تازگی روال امارات را برای کالاهای صادراتی ایران در پیش گرفته و این کشور محصولات وارد شده از ایران را به نام ترکیه به سایر بازارها صادر می‌کند.
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها