Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
فرصت‌های سرمایه‌گذاری صنعت فولاد
 

فرصت‌های سرمایه‌گذاری صنعت فولاد

چهارشنبه، 01 مرداد 1393 | Article Rating
اولین جلسه کمیته راهبردی همایش صنعت فولاد و معدن ایران در حالی برگزار شد که فعالان دولتی و خصوصی بر توسعه متوازن زنجیره تولید فولاد و ضرورت معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در این صنعت تاکید کردند. پنجمین دوره این همایش قرار است 7 و 8 بهمن ماه امسال از سوی روزنامه «دنیای اقتصاد» برگزار شود و به گفته فعالان صنعتی در چهار دوره قبلی به اتاق فکری سالانه برای صنعت فولاد با هدف تبادل نظرات، انتظارات و بیان چالش‌های این حوزه تبدیل شده است.
در اولین جلسه کمیته راهبردی مهدی کرباسیان، معاون وزیر و رئیس هیات عامل ایمیدرو؛ جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ بهرام سبحانی، رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان؛ محمود اسلامیان، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران؛ علیرضا بختیاری، مدیرمسوول روزنامه «دنیای اقتصاد» و محسن پروان، دبیر همایش حضور داشتند. 
براساس این گزارش، سال گذشته همزمان با جذب 15 میلیارد دلار فاینانس از کشورهای شرق دنیا در دولت یازدهم، شرکت‌های بزرگ اروپایی را بر آن داشت تا از آمادگی خود برای همکاری در صنایع بزرگ ایران ازجمله فولاد خبر دهند؛ به‌طوری‌که در دوره چهارم همایش فولاد مدیران عامل و ارشد شرکت‌های بزرگ فولادی ازجمله «دانیلی» ایتالیا، «SMS Group» آلمان، «سارائه» اسپانیا، «اتوتک» فنلاند و «یومتال» چین حضور یافتند. در این میان، در حالی قرار است پنجمین دوره این همایش در زمستان امسال برگزار شود که پیشنهاد معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد در این همایش مطرح شده است. 

 محورهای همایش پنجم
محسن پروان، دبیر همایش در ابتدای این جلسه بااشاره به محورهای پنجمین همایش صنعت فولاد و معدن ایران پیشنهاد داد: «رقابت‌پذیری، راهکار توسعه پایدار»، «توسعه پایدار و متوازن صنعت فولاد»، به‌عنوان محورهای اصلی همایش در نظر گرفته شود. وی همچنین پیشنهاد کرد تا به فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی بخش سنگ‌آهن که محور اصلی توسعه این صنعت است نگاه ویژه کرد. در پیشنهاداتی که به گفته مهدی کرباسیان، رئیس هیات‌عامل ایمیدرو موضوعات و مشکلات اصلی صنعت فولاد کشور است و باید در تدوین برنامه‌ها و همچنین نشست‌های اصلی فعالان صنعت فولاد به توسعه متوازن و زنجیره فولاد نگاه درست و کارشناسی کرد ، در کانون توجه قرار گیرد. در همین زمینه محمود اسلامیان، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: در هر همایش باید یک موضوع حیاتی را مورد بررسی قرار دهیم و به نظر من محور توسعه پایدار و متوازن صنعت فولاد می‌تواند به‌عنوان محور اصلی همایش در نظر گرفته شود. 

 چالش کمبود سنگ‌آهن
جعفر سرقینی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه توجه به فرصت‌ها و چالش‌های سنگ‌آهن نیز اهمیت دارد، گفت: در برنامه چشم‌انداز باید ظرفیت تولید فولاد خام ایران به 55 میلیون تن برسد. در این میان، تا پایان سال ظرفیت تولید فولاد به 34 میلیون تن می‌رسد. بر این اساس باید به سنگ‌آهن و اکتشافات جدید در این زمینه توجه کنیم. به گفته وی، کل ظرفیت قطعی سنگ‌آهن کشور 7/2 میلیارد تن است؛ بنابراین با توجه به برنامه توسعه صنعت فولاد باید اکتشافات جدید در این حوزه صورت گیرد؛ چرا که تا 10 سال آینده کمبود سنگ‌آهن به بزرگ‌ترین مشکل صنعت فولاد تبدیل خواهد شد. 
علیرضا بختیاری، مدیرمسوول روزنامه «دنیای اقتصاد» نیز در این نشست تاکید کرد که با توجه به شرایط ویژه سنگ‌آهن و باید‌ها و نباید‌های این بخش و موضوعات مختلف وطرح شده و چالش‌های آن در سال‌های اخیر، سنگ‌آهن به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های محور اصلی همایش مورد توجه قرار خواهد گرفت. بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز در همین زمینه گفت: سنگ‌آهن یکی از مشکلات فعلی و چالش‌های آینده این صنعت است و با نگاه درست به توسعه متوازن باید بخش سنگ‌آهن مورد توجه ویژه قرار گیرد و در کنار بحث‌هایی مانند انرژی، تکنولوژی‌های جدید و تحلیل بازارهای جهانی زنجیره فولاد باید توسعه متوازن و پایدار پیدا کند.  در ادامه کرباسیان با اشاره به توافقات اولیه ایران با کشورهای 1+5 بر سر پرونده هسته‌ای ایران نیز گفت: با توجه به اینکه در دوره چهارم همایش شرکت‌های بزرگ فولادی اروپا به تبادل نظر برای همکاری در صنعت فولاد ایران پرداختند، در همایش امسال باید موضوع معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد نیز در کانون توجه قرار گیرد. وی یکی از لازمه‌های رشد اقتصادی را افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی دانست و گفت: توسعه صنایع معدنی زمینه‌ساز توسعه در صنایع بعدی نیز خواهد بود. کرباسیان همچنین با اشاره به ضرورت بررسی بحث اکتشافات معدنی اظهار کرد: تاکنون در کل کشور 100هزار کیلومتر در حوزه اکتشافات معدنی کار شده که 200 هزار کیلومتر دیگر نیز در همین زمینه تعریف کرده‌ایم. رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: بر این اساس لازم است که حوزه اکتشاف و ترغیب سرمایه‌گذاران در این زمینه به‌عنوان یکی دیگر از زیرمجموعه‌های همایش مورد توجه قرار گیرد.  این همایش قرار است در تاریخ 7 و 8 بهمن در محل سالن اجلاس سران با سه محور و با حضور شخصیت‌ها و شرکت‌های بزرگ ایران و جهان همراه با نمایشگاه جانبی برگزار شود.
تصاویر
  • فرصت‌های سرمایه‌گذاری صنعت فولاد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها