Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

ایران مهمترین صادرکننده کالا به عراق شد

شنبه، 04 مرداد 1393 | Article Rating
در حالی که به دنبال ورود گروه تروریستی داعش به عراق راه های مبادلاتی این کشور با ترکیه و اردن محدود شده است سخنگوی وزارت برنامه ریزی عراق گفت: ایران به مهمترین منبع تامین کالای عراق تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم پایگاه خبری المانیتور طی گزارشی نوشت: پس از اشغال شهر موصل توسط گروه تروریستی داعش و بازمانده های حزب بعث، به دلیل بسته شدن راه ها و وقوع درگیری ها در نزدیکی گذرگاه های مرزی، قیمت مواد غذایی در عراق به میزان قابل توجهی افزایش یافت.
عراق تنها 2 مسیر دریایی دارد، یکی از طریق بندر ام القصر و دیگری از طریق بندر خور الزبیر. گذرگاه های مرزی این کشور نیز عبارتند از: تربیل با اردن، الولید، الوقائم و رابیا با سوریه، ابراهیم خلیل با ترکیه، موندهیریه با ایران، ارار با عربستان و صفوان با کویت.
بازارهای عراق به شدت به کالاهای وارداتی از این گذرگاه ها و به خصوص گذرگاه های مرزی با ترکیه، سوریه و ایران وابسته هستند. اشغال موصل دسترسی به گذرگاه ابراهیم خلیل با ترکیه را کاهش داده است و این بدان معناست که هیچ جاده امنی از مرز به سمت بغداد و دیگر استان های این کشور وجود ندارد. به علاوه، گذرگاه مرزی رابیا نیز اخیرا از کنترل نیروهای دولتی خارج شده و به دست نیروهای کرد افتاده است. این در حالی است که حتی قبل از اشغال موصل نیز، این گذرگاه مرزی چندان با اقبال بازرگانان مواجه نبود.
3 گذرگاه مرزی در مناطق مرزی استان الانبار که عراق را به اردن و سوریه مرتبط می سازد، به دلیل عملیات گسترده ارتش عراق علیه تروریست ها در دسامبر 2014، غیرقابل استفاده شده است. در حال حاضر، گذرگاه مرزی موندهیریه با ایران به دلیل قرار گرفتن در استان شیعه نشین وسیط، دور از دسترس تروریست ها قرار دارد.
به علاوه، دولت ایران 2 گذرگاه مرزی دیگر را برای تسهیل واردات کالا به عراق ایجاد کرده است. بر اساس بیانیه ای که از سوی شورای وزیران دولت عراق صادر شده، دولت عراق فرآیند ورود کالا از طریق این گذرگاه ها را تسهیل کرده است تا روند ورود کالا به این کشور را سرعت ببخشد.
حجم مبادلات تجاری بین عراق و ترکیه د سال 2013 به 12 میلیارد دلار رسید. اما در 12 جولای، اتحادیه صادر کنندگان ترکیه اعلام کرد، صادرات کالا به عراق 21 درصد کاهش یافته است و این کشور از رده دوم به رده سومین شریک تجاری عراق تنزل یافته و جای خود را به انگلیس داده است.
در جمیله، بازار اصلی عمده فروشی بغداد، بازرگانان از وخامت اوضاع امنیتی و وارد آمدن زیان های مالی گله مندند.
حاج یاسر هالی، که لبنیات می فروشد گفت: «بالا رفتن هزینه حمل و نقل ما را ناگزیر از بالا بردن قیمت ها کرده است.» هالی اکنون باید مسیر طولانی تری را برای انتقال محصولات خود به بغداد طی کند و این موجب دو برابر شدن هزینه حمل و نقل کالا می شود. ماشین های وی هنوز از گذرگاه مرزی ابراهیم خلیل استفاده می کنند، اما آنها از منطقه کردستان عراق و منطقه بدرا در مرز با ایران عبور می کنند. وی افزود: «بحران امنیتی در حال آسیب زدن به فعالیت های تجاری است و موجب می شود تجار قیمت ها را بالا ببرند.»
وی افزود: «من نمی توانم از ایران کالا وارد کنم. شرکت های ایرانی خودشان در اینجا نمایندگی دارند.»
نمایندگی های شرکت های ایرانی در جمیله مملو از کالاهای ایرانی هستند، زیرا وضعیت امنیتی تاثیری بر حمل و نقل این کالاها نداشته است. تعداد این شرکت ها رو به افزایش است، زیرا واردات کالا از دیگر کشورها دشوارتر شده است. به علاوه، برخی گروه ها در این استان ها تحریم هایی را علیه کالاهای سعودی و ترک به اجرا گذاشته اند، زیرا معتقدند ریاض و آنکارا از تروریست ها در عراق حمایت می کنند.
عبدالزهرا الهندوی، سخنگوی وزارت برنامه ریزی عراق به المانیتور گفت: «تقاضا برای کالاهای ایرانی مطمئنا پس از بحران موصل افزایش یافته است...افزایش تقاضا و (افزایش حجم) کالاهای وارداتی، عراق را وادار کرده تا گذرگاه های مرزی بیشتری با ایران بگشاید.»
اما به گفته هندوی، وزارت برنامه ریزی عراق هیچ آماری از حجم مبادلات تجاری بین دو کشور ندارد. «پس از تشدید بحران امنیتی در الانبار، که بر حمل و نقل کالاها بین عراق، سوریه و اردن تاثیر منفی گذاشته، ایران به مهمترین منبع تامین کالای عراق تبدیل شده است.»
حجم مبادلات تجاری بین ایران و عراق در سال 2013 به حدود 12 میلیارد دلار رسید. پیش بینی می شود که این رقم در سال جاری میلادی از مرز 15 میلیارد دلار فراتر برود. اگر دولت مرکزی در بغداد نیز اقدام به تحریم کالاهای سعودی و ترک نماید، میزان مبادلات تجاری بین ایران و عراق افزایش بیشتری را شاهد خواهد بود.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها