Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

عمده واردات و صادرات در 4 ماهه امسال اعلام شد

شنبه، 18 مرداد 1393 | Article Rating
گمرک ایران اعلام کرد: تازه ترين آمار از اوضاع تجارت خارجي كشور در چهار ماهه اول امسال نشان مي دهد حجم مبادلات تجاري ايران در اين مدت نسبت به پارسال 7 ميليارد و 461 ميليون دلار افزايش داشته است.

براساس تازه ترين آمار گمرک مجموع صادرات غيرنفتي و واردات ايران در چهار ماهه امسال نسبت به سال گذشته 7 ميليارد و 461 ميليون دلار افزايش يافت و به رقم 33 ميليارد و 752 ميليون دلار رسيد كه سهم صادرات غير نفتي از اين رقم 16 ميليارد و 97 ميليون دلار و واردات 17 ميليارد و 655 ميليون دلار بوده است.

بنابراين گزارش، صادرات غيرنفتي ايران در اين مدت 21 و 14 صدم درصد و واردات كشورمان هم 35 و 78 صدم درصد افزايش يافته است.

اين ارقام نشان مي دهد كه آهنگ رشد مبادلات تجاري ايران با ديگر كشورها در تيرماه هم با افزايش همراه بوده و روند رشد در بخش صادرات غير نفتي 61 صدم درصد و واردات 15 صدم درصد نسبت به خرداد ماه تندتر شده است.

اين در حالي است كه روند واردات نهاده هاي دامي وكالاهاي اساسي در برخي اقلام همچون ذرت، كنجاله سويا، جو، دارو و برنج در تيرماه نسبت به خرداد ماه امسال بهبود داشته و در خصوص گندم و قند و شكر با كاهش واردات مواجه بوده ايم.

اقلام عمده صادرات غيرنفتي در مدت ياد شده هم شامل پروپان مايع شده، متانول و بوتان مايع شده بوده و عمده ترين خريداران كالاهاي صادراتي كشورمان هم به ترتيب چين، عراق، امارات متحده عربي، افغانستان و تركيه بوده اند.

همچنين از نكات مهم آمار چهار ماهه تجارت خارجي كشور مي توان به افزايش صادرات ايران به ميزان 32 درصد به چين و به ميزان 31 درصد به تركيه اشاره كرد. البته بهترين ركورد در صادرات كالا به ايران را اماراتي ها به خود اختصاص دادند و در مدت ياد شده واردات ايران از امارات متحده عربي 86 درصد افزايش يافت.

عمده واردات كشورمان هم به ترتيب به گندم با سهم 4 و 97 صدم درصدي از كل ارزش واردات، وسايل نقليه با موتور پيستوني درون سوز با 3 و 58 صدم درصد، ذرت با 2 و 75 صدم درصد و كنجاله سويا با 2 و 5 دهم درصد اختصاص دارد و عمده كشورهاي صادركننده كالا به ايران هم در 4 ماهه نخست امسال هم به ترتيب شامل امارات متحده عربي، چين، هند، كره جنوبي و تركيه بوده است.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها