Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

شكست رکورد 80 روزه معاملات بورس

ﺳﻪشنبه، 21 مرداد 1393 | Article Rating
نوسانات حاکم بر بازار سرمایه در جریان معاملات روز گذشته نیز ادامه یافت به طوری‌که شاخص کل بورس پس از تجربه سپری کردن دو روز منفی، در پایان معاملات دیروز با روند افزایشی از نیمه ۷۴ هزار واحد عبور کرده و افزایش 2/0درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساند.
از ابتدای ساعت معاملاتی روز گذشته، دماسنج بازار سرمایه با شیب تندی به محدوده 74 هزار و 600 واحدی صعود کرد که هر‌چند در جریان معاملات، کمی از سرعت آن کاسته شد و روند تعادلی را طي كرد اما در نهایت افزایش 148 واحدی را به ثبت رساند و در محدوده 74 هزار و 547 واحد متوقف شد که نمادهای پارسان، ایران‌خودرو، همراه اول، سرمایه‌گذاری غدیر و سایپا بیشترین تاثیر را در رشد شاخص داشتند.
در این میان حجم و ارزش کل معاملات دیروز نیز رشد چشمگیری را تجربه کرد به طوری‌که ارزش کل معاملات بورس و فرابورس با رشد 4 برابری نسبت به مبادلات روز یکشنبه به بیش از 400 میلیارد تومان رسید که 211 میلیارد تومان از این رقم مربوط به معاملات بورس اوراق بهادار بوده است.  همچنین حجم کل معاملات نیز با جهش 100 درصدي به حدود یک میلیارد سهم رسید. بررسي «دنياي اقتصاد» حكايت از آن دارد كه ارزش معاملات در روز گذشته بيشترين رقم در 80 روز گذشته بوده است. این در حالی است که چنانچه صف‌های خرید گروه‌های مختلف از جمله ساختمانی‌ها و لیزینگی‌ها نیزعرضه شده بود، شاهد رشد بیشتری در بازار دیروز بودیم و در این‌صورت شاخص نیز با صعود بیشتری مواجه می‌شد. حال باید آثار این موضوع را در روند روزهای آتی بازار بررسی کرد. در واقع وضعیت کنونی بازار سرمایه نشانه‌ای از ثبات ندارد و در این راستا کاهش نرخ تورم در کشور و برنامه‌های دولت در بسته حمایتی خروج غیر‌تورمی از رکود مبنی بر کمک به تامین مالی شرکت‌ها از طریق تزریق نقدینگی به بورس از جمله موضوعاتی است که بر روند آتی بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود.
در این میان به نظر می‌رسد با توجه به رکود در سایر بازارها همچنان بازار سرمایه بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری باشد؛ اگرچه تا هنگامی که دولت سیاست‌های خود را درخصوص مسائل اقتصادی مشخص نکند و همچنین هدف گذاری خود را درخصوص بسته حمایتی خروج از رکود شفاف نسازد، وضعیت بازار سرمایه نیز در حالت ابهام به سر می‌برد.
به عقیده کارشناسان بازار سرمایه، پیش‌بینی می‌شود تیم مذاکره‌کننده هسته ای، در آذر ماه سال جاری به توافق نهایی در مذاکرات ایران و گروه 1+5 برسد، بنابراین در صورت دستیابی به توافقات هسته‌ای دولت می‌تواند با آزاد شدن منابع مالی کشور، بخش عرضه را تقویت کند و در این صورت در حالت بدبینانه روند صعودی ادامه دار در بازار سرمایه تا پایان سال رقم خواهد خورد.

   بسته خروج از رکود؛ مُسکن موقت
در این میان مدیرعامل کارگزاری اطمینان سهم معتقد است که در حالت بدبینانه از اواسط شهریور ماه روند صعودی و با ثباتی در بازار سرمایه تشکیل خواهد شد که علت اصلی این امر نیز توافقات هسته‌ای در حوزه 1+5  است.
دکتر حسین ایزدی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، نشست 1+5 را امیدوار‌کننده دانست که خروجی‌های مثبتی برای صنایع و بازار سرمایه به همراه خواهد داشت و گفت: اولین نتایج این امر بهبود صادرات در حوزه پتروشیمی خواهد بود، هر چند در حال حاضر نرخ‌های این صنعت بهتر شده اما در صورت رفع کامل تحریم‌ها و برقراری صادرات، روزهای بهتری در انتظار این صنعت خواهد بود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر در حال حاضر چند بانک انگلیسی در حال پژوهش برای مذاکره و ایجاد ارتباط با ایران هستند که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای، این مراودات نیز آغاز خواهد شد که ریسکی در برندارد. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهاراتش به صنعت سیمان اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط کنونی و بحث‌های مربوط به داعش در عراق، صادرات سیمان به این کشور با مشکل مواجه شده و این امر به دلیل تولید زیاد سیمان در کشور در مقایسه با مصرف آن، سهام این گروه را با رکود و افت همراه کرده که در این شرایط با توجه به P/E ارزنده این گروه، خرید سهام سیمانی مقبول است، چون در آینده نزدیک با توجه به رفع تحریم‌ها، میزان صادرات این محصول رشد خواهد کرد.
ایزدی در ادامه اظهاراتش ایران را کشوری نفت محور دانست و گفت: صادرات شرکت‌های پتروشیمی در 6 ماه نخست سال بهبود یافته و همچنین فروش محصولات این گروه در بورس کالا با نرخ ارز آزاد نیز مزید بر علت شده تا لیدرهای این گروه در بازار سرمایه با اقبال مواجه شوند که در این راستا می‌توان به رشد قیمت سهام تاپیکو و سرمایه‌گذاری صنعت نفت در روزهای اخیر اشاره کرد.
وی آینده صنعت نفت را بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: با توجه به نفت محور بودن اقتصاد کشور، بهبود وضعیت این گروه می‌تواند در شرایط دیگر گرو‌ه‌های فعال در حوزه بازار سرمایه تاثیرگذار باشد و چشم‌انداز تمام اقتصاد را دگرگون کند.
مدیرعامل کارگزاری اطمینان سهم، در ادامه اظهاراتش بسته خروج از رکود تورمی را به‌عنوان مُسکنی برای بهبود زیرساخت‌های اقتصادی دانست و گفت: کاهش تورم از مهم‌ترین‌ آثار این بسته خواهد بود که این امر می‌تواند آغاز انگیزه برای دیگر فعالیت‌ها و رشد اقتصادی در کشور قلمداد شود.

   در بازار چه گذشت؟
به گزارش «دنياي اقتصاد»  با توجه به گزارش‌های مطلوب شرکت‌های پالایشگاهی و تعدیل مثبت در اکثر نمادهای این گروه و همچنین حل و فصل موضوع کیفی‌سازی به نظر می‌رسد با بازگشایی نمادهای پالایشگاهی شاهد روند مثبتي در این گروه باشیم؛ در حالی که اختلاف نظرها میان شرکت‌های پالایشی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران پس از گذشت حدود 5 ماه از سال به تازگی برطرف شده و این شرکت‌ها یکی پس از دیگری اقدام به انتشار گزارش 12 ماهه در بازار سرمایه کردند، اما هنوز نماد این شرکت‌ها اجازه بازگشایی پیدا نکرده‌اند.
این در حالی است که با برطرف شدن اختلاف موجود میان شرکت‌های پالایشی با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درخصوص کیفی‌سازی محصولات پالایشی و ارائه گزارش‌های جدید این شرکت‌ها، باید نماد این شرکت‌های تاثیرگذار در بازار سرمایه بازگشایی می‌شدند زیرا بعد از چهار ماه بلاتکلیفی شرکت‌های پالایشی موفق شدند با فرمول قیمت فوب خلیج فارس حسابرسی صورت‌های مالی شرکت خود را انجام داده و گزارش مالی سال 1392 را اعلام کنند. این در حالی است که با توجه به گزارش‌های مطلوب این شرکت‌ها و تعدیل مثبت اکثر آنها به نظر می‌رسد با بازگشایی نمادهای پالایشگاهی شاهد روند مثبت در این گروه و تغییر در روند بازار سرمایه باشیم.
بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که با توجه به گزارش‌های ارائه شده بازگشایی نمادهای این گروه بتواند با اقبال سهامداران مواجه شده و این گروه را با رشد قیمتی همراه کند، به طوری‌که در جلسه سه جانبه روز گذشته نفتی‌ها، پالایشی‌ها و بورسی‌ها پنج تصمیم اثرگذار از تعیین تکلیف فرمول کیفی‌سازی تا امضای قرارداد خرید نفت خام و فروش محصولات شرکت‌های پالایشی و جبران افزایش هزینه‌های تحمیلی شرکت پالایشی و تعیین قیمت محصولات پالایشی در بورس‌های کالا یا انرژی داشت.
در بازار دیروز تمامی شاخص‌ها با روندی مثبت روبه‌رو‌ شدند، به طوری‌که شاخص بازار اول 95 واحد، شاخص بازار دوم 378 واحد، شاخص صنعت 129 واحد، شاخص 30 شرکت بزرگ 10 واحد و شاخص آزاد شناور 326 واحد رشد را به ثبت
رساندند. در معاملات دیروز حدود یک میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 113 میلیارد ريال داد وستد شد که 700 میلیارد ريال از این رقم مربوط به معاملات حق‌تقدم ایران خودرو بود؛ با نزدیک شدن به زمان نهایی اعلام قیمت خودرو در روز چهارشنبه، این گروه با تحرکات مثبت روبه‌رو‌ شد، به‌طوری‌که سهام ایران خودرو و سایپا با نوسان مثبت قیمتی و معاملات پرحجم به کار خود پایان دادند، البته شنیده‌ها حاکی از آن است که قرار نیست قیمت خودرو افزایش یابد و تنها شرایطی به خودروسازان و شرکت‌های زیرمجموعه ابلاغ خواهد شد.
همچنین با آمدن اخباری از پرداخت مطالبات پیمانکاران توسط دولت، شرکت‌های برقی و نیروگاهی و سایر شرکت‌هایی که بابت ارائه خدمات و تولید از دولت طلبکار هستند، مورد اقبال بازار بودند. درگروه بانکی نیز به‌رغم توقف برخی از لیدرهای این گروه، تحرکات زیادی به چشم می‌خورد؛ با توجه به اتمام مهلت ابلاغ شده از سوي رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اعلام لیست مازاد بانک‌ها برای فروش در بورس کالا، تحرکاتی در این صنعت رخ داده، به طوری‌که بانک صادرات پس از دو روز نوسان منفی، سرانجام روز گذشته با نوسان مثبت و معاملات پر‌حجم به کار خود پایان داد.
سهام گروه سیمانی نیز پس از اعلام معاملات در بورس کالا با روندی مثبت داد و ستد شدند که انتظار می‌رود پس از بازگشایی 8 نماد فعال در این گروه، رشد بیشتری در این صنعت رخ دهد. در مجموع در بازار دیروز اغلب صنایع با روندی مثبت همراه بودند که در نهایت ارزش بازار نیز به بیش از 340 هزار میلیارد تومان رسید.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها