Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

کمبود نقدینگی عامل اصلی تعطیلی تولید است

چهارشنبه، 22 مرداد 1393 | Article Rating
عضو هئیت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ،‌گفت: موضوعات نقدیندگی، مطالبات بخش خصوصی از دولت، چرایی وجود تنوع بسیار بالای رشته‌های صنعتی در ایران و رویکرد دولت نسبت به نرخ ارز از موارد مورد سوال اعضا نسبت به بسته پیشنهادی دولت است.

محمد مهدی راسخ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: نمایندگان بخش خصوصی در جلسه اخیر با نیلی مشاور اقتصادی دولت نظرات خود در رابطه با نقدینگی و سرمایه در گردش تولید، مطالبات بخش خصوصی و پیمانکاران، جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور، چرایی گسترش رشته‌های صنعتی به 140 رشته، سرمایه گذاری برای صنایع پایین دستی پتروشیمی و رویکرد دولت نسبت به نرخ ارز، را به نماینده دولت اعلام کردند.

وی تصریح کرد: طبق آمار 67 درصد تعطیلی واحدهای تولیدی نشات گرفته از عدم نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بوده است که در کنار آن در سالجاری مطالبات پیمانکاران از سوی دولت پرداخت نشده است.

عضو هئیت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، با بیان این که بسته پیشنهادی خروج از رکود غیر تورمی تنها برای زمان تحریم‌ها است، گفت: در شرایط فعلی جذب سرمایه، ایرانیان حارج از کشور تاثیرگذارتر و سریع‌تر از جذب سرمایه، سرمایه گذاران خارجی است.

راسخ افزود: کشورهای صنعتی دنیا حداکثر به 30 تا 40 رشته صنعتی وارد شده‌اند که این میزان در ایران 140 رشته را پوشش می‌دهد و جای سوال دارد که تمرکز صنعتی وجود ندارد و  تنوع گرایی در صنعت ایران را شاهد هستیم.

رئیس کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌های اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: یارانه نقدی برای تولید، معافیت‌های مالیاتی و حمایت از صادرات غیر نفتی با ارائه مشوق‌های صادراتی که در چند سال گذشته پرداخت نشده است، می تواند راه‌گشا باشد.

وی ادامه داد: تا زمانی که نسبت به سود سرمایه گذاری که در توسعه سرمایه گذاری هزینه می‌شود مالیات در نظرگرفته نشود، سرمایه گذاری به بخش توسعه صنعت سوق پیدا نخواهد کرد.

عضو هئیت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، گفت: سیاست‌های بسته پیشنهادی دولت به 3 دسته تصمیمات وزارت‌خانه، مصوبه دولت و مصوبه مجلس تقسیم بندی می‌شود و بندهایی که نیاز به مصوبه مجلس دارد 30 بند است.

راسخ با اشاره به این که رونق مسکن رونق صنایع مختلف را دربرخواهد داشت، بیان کرد: بزرگ‌ترین کمک به تولید رفع موانع توسعه اقتصاد کشور می‌تواند باشد.

وی گفت: پیشنهاد شده با وجود قوانین خوب، برای اجرای صحیح، درست و به موقع، نظام پایش با حضور افراد غیر ذینفع تشکیل شود و با همراهی تمام افراد و دستگاه‌ها پایش جامع، کامل و واقعی صورت گیرد و نتایج بدون وجود موانع مختلف به مسئول امر اعلام شود.


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها