Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

رشد اقتصادی سال 92؛ منفی 1.9

چهارشنبه، 22 مرداد 1393 | Article Rating
بعد از اعلام مرکز آمار از رشد اقتصادی منفی دو درصدی برای سال 1392 بانک مرکزی نیز این نرخ را منفی 1.9 درصد اعلام کرد تا بیانگر آن باشد که با وجود اینکه پیش بینی دولت برای این شاخص در انتهای سال قبل محقق نشد اما نشانه ای از روند مثبت آن است.

به گزارش ایسنا، در حالی به اعتقاد صاحبنظران اقتصادی مانند مسعود نیلی سال 1391 از بدترین سالهای اقتصادی ایران طی سالهای گذشته بوده است که در این سال رشد اقتصادی کشور طبق آمارهای بانک مرکزی تا منفی 6.8 درصد کاهش یافت.

در سال 1391 نه تنها رشد اقتصادی به بدترین وجه تنزل کرد بلکه تورم نیز به شکل نامناسبی همواره در حال افزایش بود تا در مجموع رکود تورمی سنگینی را بر اقتصاد کشور تحمیل کند.

این در حالی است که با تغییرات سیاسی در سال 1392 ، دولت هدف را بر مبنای کاهش تورم تا 35 درصد همچنین خروج رشد اقتصادی از روند منفی قرار داد به طوری مدیران اقتصادی پیش بینی می کردند که رشد اقتصادی پایان سال قبل به منفی 0.8 تا صفر هم خواهد رسید؛ اما آخرین آمار ارائه شده بانک مرکزی نشان داد که در کنار تحقق تورم کمتر 35 درصدی، رشد اقتصادی با وجود در پیش گرفتن روند مثبت نتوانسته رقم مورد انتظار دولت را تامین کند.

با این وجود رشد اقتصادی منفی 6.8 درصدی سال 1391 با کاهش حدود پنج درصدی به منفی 1.9 درصد کاهش یافته است.

در عین حال باید یادآور شد که رشد اقتصادی که آمار اعلامی مرکز آمار از رشد اقتصادی که در روزهای اخیر منتشر شده نه تنها بیانگر رشد مورد نظر دولت نیست بلکه حاکی از منفی تر شدن رشد اقتصادی کشور در پایان سال نسبت به نیمه آن نیز است.

بر این اساس نرخ رشد اقتصادی از منفی 2.2 درصد در نیمه سال 1392 به منفی 2.2 در انتهای سال کاهش یافت.
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها