Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

مسکن می‌تواند اقتصاد را از رکود خارج کند

چهارشنبه، 22 مرداد 1393 | Article Rating

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مسکن می‌تواند جامعه را از رکود خارج کند، گفت: نرخ سود بانکی باید متناسب با نرخ تورم و یا نزدیک به آن باشد.

حسین عبده تبریزی در نشست تخصصی مسکن و حمل و نقل در حاشیه همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود اظهار داشت: برای برون‌رفت از رکود، دو سند منتشر شده که سند اول در مورد چرایی رکودی که حاکم شده است که به شکلی با تورم همراه بود را توضیح می دهد و اینکه چرا اتفاق افتاد.

وی افزود: سند دوم این است که چه سیاست هایی برای برون‌رفت از شرایط رکودی بدون تحمل تورم ممکن و عملی است که همراه با این دولت یک لایحه ای را در مورد تولید تهیه کرده که به این دو سند نزدیک است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش مسکن و حمل و نقل چگونه می تواند در راستای برون‌رفت از رکود تورمی کمک کند، گفت: این موضوع از بحث هایی است که امروز صبح نیز جزء محورهای اساسی سخنرانی ها بود.

عبده تبریزی با تاکید بر اینکه محور اول خروج از رکود، بدهی دولت است که رقم زیادی را شامل می شود، گفت: بدهی زیادی که دولت به صندوق بازنشستگی، بانک ها، پیمانکاران و مابقی نهادها دارد تا 250 هزار میلیارد را شامل می شود که از بودجه کل کشور سنگین تر است.

وی افزود: دولت نمی تواند در جهت بهبود فضای کسب و کار فعالیت کند، بدون اینکه بدهی خود را تعیین تکلیف کند. بنابراین باید دولت چگونگی بازپرداخت بدهی های خود را تعیین تکلیف کند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: یکی از مباحث این است که دولت مطالبات سهام عدالت را دولت به صورت 20 درصد به صندوق بازنشستگی یا در قالب اوراق بلندمدت پرداخت کند.

عبده تبریزی با بیان اینکه موضوع دوم، تنگناهای مالی و اعتباری است، گفت: در سال 90 نظام بانکی وام بیشتری را نسبت به سال‌های 91، 92 و 93 پرداخت کرده است. روشن است که بانک باید به میزان تولید کالا و خدمات نقدینگی فراهم کند، اما در سال های اخیر از این کار عاجز شده ایم.

وی با بیان اینکه معوقات بانکی موضوع جدی واساسی است که باید پیگیری شود، بیان کرد: این معضل بدون حل این مساله که خلق پول باید متناسب با جامعه انجام گیرد، حل نمی شود و جامعه در این صورت امکان حرکت ندارد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نظام بانکی امکان کاهش نرخ سود را متناسب با تورم ندارد، خاطر نشان کرد: در سال های اخیر بدهی ها به بانک با نرخ سود 25 تا 28 درصد بوده، اما در نهایت قیمت ها 10 تا 15 درصد بالاتر رفته اند. بنابراین در سال آینده احتمال اینکه این افراد جزء بدهکاران بانکی قرار گیرند، زیاد است. به همین جهت باید نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم و یا نزدیک به هم باشد.

عبده تبریزی، صادرات را به عنوان نیروی پیشرانی که می تواند جایگزین کسری برنامه دولت باشد، عنوان کرد و گفت: دولت در حال حاضر کمتر از سال های گذشته خرج می کند، زیرا منابعی در اختیار ندارد و بودجه دولت در سال 91، 92 و 93 کمتر از سال 90 شده است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بخش مسکن توان اینکه جامعه را از رکود بیرون بیاورد، خاطر نشان کرد: در حوزه حمل و  نقل و ساخت جاده تقاضا وجود دارد، اما به دلیل عدم توسعه اقتصاد در این بخش رشد در بخش ساخت نداریم.


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها