Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

بازنگری نرخ سود مبادله‌ای در شورای پول و اعتبار

یکشنبه، 26 مرداد 1393 | Article Rating
همزمان با روند کاهشی نرخ تورم و تاکید بالاترین مقامات اجرایی و اقتصادی کشور، احتمال کاهش چند درصدی نرخ سود تسهیلات بانکی در هفته‌های آینده قوت گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، "بازنگری در نرخ سود تسهیلات بانکی" کلیدی ترین واژه مقامات اقتصادی و بانکی کشور در روزهای اخیر بوده است و مسئولان ارشد برای بازنگری در نرخ سود تسهیلات اعلام موضع کردند و مطرح می کنند که با توجه به روند کاهشی نرخ تورم، برای نرخ سود تسهیلات بانکی تصمیم گیری خواهند کرد.

در این میان، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور امروز طی سخنانی اعلام کرده است: پیش بینی کرده بودیم که تا پایان سال جاری نرخ تورم 25 درصد شود اما گزارش های تورمی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی نشان می دهد نرخ تورم به کمتر از 25 درصد رسیده است و بر این اساس باید تجدیدنظری در هدف‌گذاری نرخ تورم پایان سال جاری صورت گیرد. 

وی تصریح کرد: بنابراین طی یکی، دو هفته آینده هدف‌گذاری جدید تورم برای پایان سال 93 مشخص خواهد شد.

با این تجدید نظر در هدف گذاری نرخ تورم پایان سال 93، بازنگری در نرخ سود تسهیلات بانکی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار می گیرد و  این احتمال وجود دارد که نرخ سود تسهیلات بانکی به میزان قابل توجهی کاهش یابد یا به نرخ های مصوب قبلی بازگردد.

علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز از طرح مجدد موضوع کاهش نرخ سود و تسهیلات بانکی در شورای پول و اعتبار در آینده نزدیک خبر داد و اعلام کرد: دولت مصمم به یک رقمی کردن تورم است، چرا که می داند در صورت مهار تورم، در برخی متغیرهای اسمی، زمینه کاهش وجود دارد از جمله سود بانکی که با تکیه بر کاهش نرخ تورم تا مرز 22 درصد کاهش یافت و کاهش مجدد آن نیز بزودی برای بررسی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار می گیرد.

در عین حال ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی هم اعلام کرد: گزارشاتی توسط بخش اقتصادی و کارشناسی بانک مرکزی در مورد نرخ سود تسهیلات در حال تهیه است که به شورای پول و اعتبار ارایه خواهد شد.

رئیس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است این که متناسب با واقعیت های اقتصادی و روند نزولی نرخ تورم، بازنگری هایی در ساختار نرخ سود بانکی هم در بخش سپرده ها و هم در بخش تسهیلات باید به اجرا برسد.

سیف اضافه کرد: برای پایان سال 93 تمرکز و پیش بینی بانک مرکزی بر روی تورم 20 درصدی است و تک رقمی کردن نرخ تورم از اهداف مهم این بانک است و هدف اصلی بانک مرکزی تک رقمی کردن است و امیدواریم در سال 95 این هدف اجرایی شود.

در عین حال اکبر کمیجانی قائم مقام اقتصادی بانک مرکزی در این زمینه گفت: متناسب با شرایط و وضعیت اقتصادی و خصوصا شرایط نرخ تورم، هرچه در جهت مهار و کاهش تورم موفقیتی را کسب کنیم، این احتمال وجود دارد که چگونگی تعیین نرخ سود به مکانیزم بازار و وضعیت رقابت میان بانکها تبدیل شود منتهی در نرخ های تورم بالاتر، مجبوریم که در حقیقت هدایت های لازم را داشته باشیم. 

وی ادامه داد: اگر تورم به سمت تک رقمی گرایش یابد و از شرایط ثبات برخوردار باشد، قطعا به سمت شناور شدن نرخ ها خواهیم رفت. شناوری که به اتکاء ثبات نرخ تورم، قطعا ثبات در نرخ های سود هم ایجاد می کند. لذا شناور بودن به معنای تغییر روزانه و سریع نیست.

طی روزهای اخیر هم دولت جزئیات بسته خروج از رکود را اعلام کرده است که بر اساس آن ،استمرار سیاست های کاهشی تورم در سال 93 و 94 در دستور کار دولت و مشخصا بانک مرکزی خواهد بود، در عین حال مسئولان بانک مرکزی مطرح می کنند که زمانی که سیاست خروج از رکود را دنبال می کنیم، نکته مهم حفظ دستاورد فعلی کاهش نرخ تورم است.

بانک مرکزی پیش بینی کرده است که با ادامه این سیاست ها نرخ تورم به 15 درصد یا زیر 20 درصد برسد. در عین حال بانک مرکزی هدف گذاری کرده است که بر اساس بسته خروج از رکود، در پایان سال 94 نرخ تورم به 15 درصد برسد، البته این حداکثر تورمی است که می تواند محقق شود.

البته برخی از مدیران عامل بانکها نسبت به کاهش رسمی نرخ سود تسهیلات بانکی واکنش نشان داده اند و مطرح می کنند که پیشنهاد تغییر نرخ سود بانکی و اصلاح و بازنگری که اخیرا درباره آن انجام شده است، به پیشنهاد مدیران بانکی بوده است.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها