Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

صادرات غیرنفتی از ۱۶ میلیارد دلار گذشت

یکشنبه، 26 مرداد 1393 | Article Rating
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: صادرات غیرنفتی کشور در ۴ ماهه نخست سال جاری ۱۶.۱ میلیارد دلار با احتساب میعانات بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۱ درصد رشد ارزشی و ۱۳ درصد رشد وزنی داشته است.

ولی‌الله افخمی راد در نشست این سازمان که در روز یکشنبه برگزار شد اظهار کرد: صادرات غیرنفتی کشور در 4 ماهه نخست سال جاری 16.1 میلیارد دلار با احتساب میعانات بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 21 درصد رشد ارزشی و 13 درصد رشد وزنی داشته است. 

وی ادامه داد: بازارهای صادراتی ایران، چین، عراق و امارات است که به ترتیب میزان صادرات در مدت 4 ماهه 3 میلیارد دلار به چین، یک میلیارد و هشتصد و پنجاه میلیون دلار به عراق و یک میلیارد و دویست و سی و پنج میلیون دلار به امارات بوده است که قیمت هر تن کالای صادراتی ایران با رشد 6.7 درصدی نسبت به مدت مشابه 476 دلار اعلام شده است. 

رئیس سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: همچنین در مدت اعلام شده 13.2 میلیون تن کالا به ارزش 17.6 میلیارد دلار واردات انجام شده است.

افخمی راد تصریح کرد: این میزان در مدت مشابه نسبت به سال گذشته با افزایش 42 درصدی از لحاظ وزنی و به لحاظ ارزشی 36 درصد افزایش داشته که عمده کالای وارداتی گندم به ارزش 810 میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به اینکه ارزش هر تن کالای وارداتی 1338 دلار است، یادآور شد: سیاست‌های کلی این سازمان در 10 ماهه گذشته همواری فضای اقتصادی کشور و تنش‌زدایی در روابط بین‌المللی بوده است زیرا با وجود تحریم نمی‌توان روند تجاری کشور را مثبت ارزیابی کرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت یادآور شد: تسهیل فرایند تولید در داخل کشور، برای ایجاد علاقه سرمایه‌گذاران داخلی و برداشتن موانع تجارت از سوی دولت برای رقابتی‌تر شدن کالا و خدمات  در کشور دستور کار قرار گرفته شده است. 

افخمی راد با بیان اینکه نباید واردات را لطمه تجارت و اقتصاد دانست، گفت: واردات برای پردازش کالا و ایجاد ارزش افزوده بیشتر و صادرات آن به بازارهای هدف فرایند مثبت و قابل تاملی است. 

وی تاکید کرد: در واردات و صادرات اسناد بسیار زیادی صادر می‌شود که برای تاجر زمان‌بر و هزینه‌بر است. از این رو باید موانع تجارت رفع شود که چرخش نقدینگی کاهش قیمت کالا را در پی خواهد داشت.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه در چند وقت گذشته توافقنامه‌های ترجیحی با کشورهای همسایه منعقد شده است، یادآور شد: در توافقنامه ترجیحی ترکیه برخی اقلام صادراتی ایران و ترکیه از تعرفه کمتری برخوردار شده است که این موضوع فضای رقابتی برای کالاهای ایرانی در ترکیه ایجاد خواهد کرد و این موضوع آزمون و تمرینی برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی از سوی ایران محسوب می‌شود. 

افخمی راد تاکید کرد: در این سازمان سعی شده موانع تجارت رفع شود و تصمیمی یک‌شبه اتخاذ نمی‌شود و به بهانه تنظیم بازار داخلی محدودیتی برای صادرکنندگان وضع نخواهد شد. 

وی با اشاره به اینکه برای واردات تنها از ابزار تعرفه و استاندارد استفاده خواهد شد، تاکید کرد: با افزایش تحریم‌ها رایزن‌ها در کشورهای دیگر دستخوش تغییر شد که با حل مشکل بودجه حضور رایزن می‌توان از مذاکرات رایزن‌ها در کشورهای دیگر استفاده بهینه صورت گیرد. 

رئیس سازمان توسعه تجارت یادآور شد: با ابزار تعرفه از صنایع نوزاد حمایت خواهد شد و نسبت به رشد آنها تعرفه کاهش می‌یابد که ورود خودروی خارجی برای تولیدات داخلی در راستای ارتقای کیفیت و منطقی شدن قیمت فضای رقابتی را ایجاد خواهد کرد. 

افخمی راد بیان کرد: در 4 ماهه نخست سال جاری دو برابر افزایش واردات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ایجاد شده که این میزان تنها 10 تا 12 درصد تولید کشور تا پایان سال را تشکیل خواهد داد.

وی در رابطه با خام‌فروشی گفت: با وضع تعرفه صادرات مواد معدنی را به سمتی هدایت کرده‌ایم که چرخه فرایند مواد خام تکمیل شود تا ارزش افزوده بیشتری را برای کشور به همراه داشته باشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: نباید بازار مصرف برای همیشه در اختیار برندهایی باشد که در کشور سرمایه‌گذاری نمی‌کند و تنها کالای ساخته شده را به کشور وارد می‌کند.

افخمی راد یادآور شد: در بسته خروج از رکود غیرتورمی پیشنهاد شده تولیدکنندگان خارجی که در کشور سرمایه گذاری کنند و 30 درصد تولید خود را صادرات داشته باشند از 50 درصد معافیت مالیاتی برخوردار خواهند بود.

وی تاکید کرد: حضور تولیدی برندهای خارجی در کشور با وجود ظرفیت‌های خوب تولیدی ایران رقابت‌پذیری بالایی را ایجاد خواهد کرد و در حال حاضر شرکت‌های ایرانی با برندهای خارجی به خوبی پیوند خورده‌اند. 

رئیس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: اگر تحریم‌های بانکی رفع شود تجارت ایران به صورت جهشی افزایش خواهد یافت و تحریم‌های بانکی هزینه تجارت را به شدت افزایش داده است. 

افخمی راد یادآور شد: در مذاکرات به دنبال تسهیل نقل و انتقال پول هستیم و گشایش ال‌سی می‌تواند تاثیر بسزایی بر روند تجارت داشته باشد.

وی تاکید کرد: تنظیم واردات باید بنابر تایین هزینه تولید آن کالا در کشور باشد که اگر واردات به صرفه‌تر بود، از واردات استفاده شود. 

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: در سرمایه‌گذاری خارجی تجار و بازرگانان علاقه کمی نشان داده‌اند که با ایجاد فضای رقابتی باید مشوق‌هایی برای آنها درنظر گرفته شود.

افخمی راد تاکید کرد: خارجی‌ها در مسیر سرمایه‌گذاری چشم به میزان سرمایه‌گذاران داخلی دوخته‌اند که اگر سرمایه گذاری داخلی در کشور رشد داشته باشد، سرمایه‌گذاری خارجی در ایران افزایش خواهد یافت. 


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها