Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
ورق فولاد ارز مبادلاتی دریافت می‌کند
 

ورق فولاد ارز مبادلاتی دریافت می‌کند

ﺳﻪشنبه، 28 مرداد 1393 | Article Rating
همزمان با انتشار خبر مربوط به مصوبه جدید سازمان توسعه تجارت مبنی بر توقف تخصیص ارز مبادلاتی برای واردات شمش، ورق 2 میلی‌متری، تیرآهن، میلگرد و...، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل از ارسال نامه‌ای به این سازمان برای مبرا دانستن ورق از مصوبه اخیر خبر دادند.
روز گذشته یکی از تجار واردکننده ورق در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» پیرامون مصوبه اخیر گفت: در نامه‌ای که از طریق سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل به سازمان توسعه تجارت ارسال شد در ارتباط با تاثیرات عدم تخصیص ارز مبادلاتی برای واردات ورق که کاربرد کاملا صنعتی دارد، توضیحاتی ارائه شد که در نتیجه با ترتیب اثری که سازمان مربوطه به این نامه داد از روز دوشنبه 27 مرداد ماه واردات این محصول به رغم دو روز اختلالی که در دریافت ارز اتاق مبادلات وجود داشت، به روال گذشته بازگشت و واردکنندگان این محصول دیگر مشکلی در دریافت ارز مورد نظر برای واردات این محصول ندارند. به گفته این واردکننده بازار داخلی مصرف ورق نورد گرم به خصوص در سایز 2 میلی‌متر تا حد نسبتا زیادی به واردات وابسته است؛ چراکه تولید داخلی این محصول نیاز مصرف‌کنندگان به خصوص پروفیل‌سازها را برآورده نمی‌کند، بنابراین لزوم خروج ورق از این مصوبه به خوبی حس می‌شد که از روز گذشته با رایزنی‌هایی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت صورت گرفت این اتفاق رخ داد. 
البته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز روز گذشته از استثنا شدن واردات ورق از مصوبه اخیر وزارتخانه خبر داد و گفت: به منظور تقويت زنجيره ارزش افزوده در صنعت فولاد از اين پس واردات شمش و مقاطع فولادي با ارز مبادلاتی امكان پذير است هرچند واردات ورق از این امر مستثنی شده است.  به گزارش «دنیای اقتصاد» در سه روز ابتدایی هفته جاری، جو روانی حاصل از مصوبه اخیر به خصوص در بازار ورق التهاب ایجاد کرد و موجبات افزایش قیمت انواع این محصول از جمله ورق نورد گرم و سرد را موجب شد. روز گذشته نیز با اینکه برخی واردکننده‌ها و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از خروج واردات ورق از این مصوبه خبر داده و بیان کردند دیگر مشکلی در دریافت ارز اتاق مبادلات ندارند، اما بازهم نوسانات قیمت انواع ورق در بازار آزاد مثبت و رو‌به رشد بود.  روز دوشنبه برخی ضخامت‌های ورق اکسین اهواز، فولاد مبارکه و سبا در بازه 5 تا 20 تومان در هر کیلو افزایش یافتند. 
در همین حال شمش وارداتی هم که چند روزی با ثبات قیمت همراه بود، به میزان 5 تومان در هر کیلو رشد قیمت را تجربه کرد. سایر محصولات فولادی از قبیل تیرآهن‌های ذوبی در شاخه‌های سبک و سنگین و همین‌طور میلگرد تولیدی واحدهای نوردی بخش خصوصی نیز با اندکی رشد قیمت در این روز روبه‌رو شدند. با اینکه اغلب فعالان بازار و معامله‌گران تاثیرات این مصوبه را در نوسانات قیمت محصولات فولادی طی یک دوره کوتاه مدت، گذرا و مقطعی ارزیابی می‌کنند، اما نسبت به روند تغییرات نرخ انواع فولاد در دوره میان‌مدت تردید داشته و بیشتر افزایش قیمت‌ها را در این دوره محتمل می‌دانند.
روز گذشته در بورس کالا نیز شاهد عرضه سلف انواع ورق فولاد مبارکه با همان نرخ‌های پیشین بودیم که اضافه عرضه مهم‌ترین مشخصه معاملات این روز رینگ فولاد بود. ورق گرم B با قیمت 1607 تومان در حجم تقریبی 30 هزار تن به تابلو عرضه آمد که تا پایان زمان معاملات نزدیک به 18 درصد آن توسط متقاضیان مجاز خریداری شد. ورق گرم C دیگر عرضه این شرکت با قیمت 1707 تومان بود که از حجم 41 هزار و 800 تن آن حدود 14 درصد مورد مبادله قرار گرفت. ورق سرد B نیز با قیمت پایه 2020 تومان و در حجم یک هزار تن به خریداران ارائه شد که 900 تن آن به فروش رسید. ورق قلع اندود هم عرضه پایانی شرکت فولاد مبارکه در تالار صنعتی بود که از 500 تن حجم ارائه شده 350 تن آن ثبت سفارش خرید داشت. 
روز گذشته فولاد هرمزگان جنوب هم با قیمت اعلامی 1432 تومان در قالب یک معامله سلف، تختال را در حجم 50 هزار تن به تابلو آورد که در مجموع زمان رسمی و مچینگ معاملات، 31 هزار تن آن خریداری شد.
تصاویر
  • ورق فولاد ارز مبادلاتی دریافت می‌کند
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها