Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
مهمترین دغدغه سرمایه گذاران بخش خصوصی فولاد مواد اولیه است
 

مهمترین دغدغه سرمایه گذاران بخش خصوصی فولاد مواد اولیه است

چهارشنبه، 29 مرداد 1393 | Article Rating
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان گفت: مهمترین دغدغه سرمایه گذاران بخش خصوصی صنعت فولاد عدم تامین مواد اولیه و عدم اطمینان از پروسه استحصال سنگ آهن و تبدیل آن به گندله است که به عنوان بزرگترین ریسک این صنعت محسوب می شود.

مسعود گلشیرازی در نشست جمعی از فولادگران استان اصفهان با خبرنگاران با ابزار خرسندی از اینکه دولت تدبیر و امید طی چند ماه گذشته گشایش ال سی چند طرح از 8 طرح بزرگ فولادی کشور را آغاز کرده است، اظهار کرد: امیدواریم طی 2 سال آینده این طرح ها به بهره برداری برسند البته مشکل تامین گندله و خوراک آنها در آینده آزاردهنده است.

وی گفت: اگر سرمایه گذاری در منابع خدادی صورت نگیرد به طور قطع به جای استفاده از این منابع و ایجاد ارزش افزوده مجبور به واردات محصولات مورد نیاز فولادی می شویم.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه برای رفع این دغدغه دولت باید بهره برداری از منابع سنگ آهن را به طرح های در حال احداث واگذار کند، ادامه داد: تامین مالی برای گشایش ال سی در راستای ورود ماشین آلات و احداث واحدهای کنستانتره و گندله سازی و همچنین اتخاذ سیاست های خصوصی سازی واقعی بدون سهم خواهی و بنگاه داری بانک ها برای رفع این نقیصه موثر است.

وی با بیان اینکه در اسناد بالادستی خصوصی سازی تعریف شده اما در عمل عزم ملی در اجرای آن به وجود نیامده است، تصریح کرد: تاخیر در رفع این نقیصه موجب هزینه های سنگینی برای کشور در بلندمدت خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه سیاست گذاران دولت باید با جدیت این نقیصه را برطرف کنند، بیان داشت: برای حل این مشکل تنها راه، واگذاری بهره برداری از معادن سنگ آهن و ایجاد واحدهای کنستانتره و تولید گندله به بخش خصوصی است.

وی مهمترین چالش صنعت فولاد را تامین مواد اولیه و عدم سرمایه گذاری مکفی در صنایع بالادستی منتج به فولاد دانست و در خصوص عدم اجرای 8 طرح بزرگ فولادی کشور، بیان داشت: 8 طرح بزرگ فولاد کشور طی 10 سال گذشته مطرح بوده اما اجرا نشده است.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران به ایرادات اجرایی نشدن این طرح ها در کشور اشاره کرد و گفت: اگر این طرح ها از همان ابتدا به بخش خصوصی واگذار می شد، امروز دوره استهلاک آنها سپری شده بود همچنین 8 طرح بزرگ فولادی کشور هنوز درگیر گشایش ال سی و ورود ماشین آلات فارغ از اینکه آیا تکنولوژی آنها به روز بوده و یا در طول زمان قابل رقابت هستند، است.

گلشیرازی همچنین در خصوص تامین قراضه مورد نیاز فولاد کشور، گفت: کمبود منابع داخل و عدم استفاده صحیح از این منابع مهمترین معضل تامین قراضه در کشور است.

وی تاکید کرد: در این صنعت باید سرمایه گذاری در ایجاد واحدهای خالص سازی، جداسازی و شردر صورت گیرد و با توجه به نقش و سهم بهره وری آن در اقتصاد ملی این کار اجتناب ناپذیر است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه براساس سند چشم انداز 1404 و اهدافی که برای صنعت فولاد تعریف شده برای رسیدن به ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد باید نقیصه های گذشته را مورد واکاوی و جبران قرار دهیم، اظهار داشت: مهمترین دغدغه سرمایه گذاران بخش خصوصی عدم تامین مواد اولیه و عدم اطمینان از پروسه استحصال سنگ آهن و تبدیل آن به گندله است که به عنوان بزرگترین ریسک صنعت فولاد کشور محسوب می شود.

واحدهای فولادسازی کشور به جای استفاده از روش های سنتی قراضه باید به سمت استفاده از محصول صنعتی توسط واحدهای شردر اهتمام ورزند.

وی گفت: ورود به این عرصه موجب بازدهی واحدهای فولادسازی و افزایش نرخ بهره وری و استفاده بهینه از منابع موثر است.

تصاویر
  • مهمترین دغدغه سرمایه گذاران بخش خصوصی فولاد مواد اولیه است
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها