Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

اولتیماتوم 15 روزه سیف به بانک‌ها

شنبه، 08 شهریور 1393 | Article Rating
رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه به بانک‌ها 15 روز مهلت داده شد تا لیست همه بنگاه‌هایی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در مالکیت دارند را ارائه کنند، گفت: 575 پرونده مطالبات معوق در قوه قضائیه تشکیل شده است

ولی الله سیف در سفر خود به استان لرستان با انتقاد از بنگاه‌داری بانک‌ها گفت: برخی بانک ها در این زمینه از حدود مجاز عدول و تخلف کرده اند و به حدود پایبند نبوده اند. بر اساس بخشنامه ای که به بانک ها داده ایم بانک ها باید ظرف 3 سال به حد نصاب مورد قبول بانک مرکزی برسند به طوری که بانک های متخلف موظفند طی این مدت هرساله یک سوم مازاد بر سقف سرمایه گذاری انجام شده در بنگاه داری را به صورت سهام در بازار عرضه کنند تا سرمایه گذاری آنها در شرکت داری به کمتر از 40 درصد برسد.

رئیس کل بانک مرکزی اظهارداشت: دلیل اینکه مدت مورد نیاز را 3 سال گذاشتیم این است که ارائه حجم زیادی از سهام ممکن است مشکل در بازار سرمایه ایجاد کند. وی با بیان اینکه بانک ها باید ظرف 15 روز آینده یک لیست از همه بنگاه هایی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در مالکیت آنها هستند ارائه دهند گفت: همچنین برنامه آنها برای امسال و سال آینده را نیز باید ارائه کنند.

سیف با اشاره به اینکه حدود بنگاهداری 40 درصد پایه سرمایه بانک هاست، اظهار داشت: یعنی اگر یک بانک خصوصی 500 میلیارد تومان سرمایه دارد باید 40 درصد آن یعنی 200 میلیارد را سهام در جاهای مختلف داشته باشد که البته این امر نامحدود نیست.

وی با اشاره به اظهار نظر سال گذشته خود در زمینه بازار ارز که منجر به افزایش نرخ ارز شد نیز بیان داشت: وظیفه بانک مرکزی ایجاد آرامش و ثبات در کشور است. سیف با بیان اینکه آن بحث در راستای حمایت از تولید، اشتغال و صادرات مطرح شد تصریح کرد: بعد از آن، یکسال بسیار با ثبات را در کشور داشتیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: این امر به خاطر نگاه منطقی بود که به نوسانات ارز داشتیم. سیف با اشاره به اینکه اعطای سرمایه در گردش اولویت اول بانک مرکزی است اظهارداشت: در حمایت از واحدهایی که با تامین سرمایه در گردش سرپا می شوند هیچ محدودیتی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه 85 هزار میلیارد تومان میزان بدهی بانکی کشور است اظهارداشت: بخشی از این بدهکاری ها به دلیل نوسانات شدید نرخ ارز، برخی دیگر مربوط به شرایط تحریم و بخش دیگر آن مربوط به سوء جریانات در زمان پرداخت تسهیلات و فساد بانکی است.

سیف با بیان اینکه در تک تک بانک ها کمیته هایی شکل گرفته است که وصول مطالبات را با نظم و جدیت پیگیری می کند تصریح کرد: بخشی نیز که ممکن است مفاسد باشند به قوه قضائیه ارجاع داده می شود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه 575 پرونده در این زمینه به ریاست قوه قضائیه ارائه داده شده است افزود: مبلغ این پرونده ها به مقدار یک سوم کل مانده تسهیلات غیر جاری یعنی 26 تا 27 هزار میلیارد تومان است. خوشبختانه همکاری و تحرک خوبی از سوی قوه قضائیه در این زمینه برای بررسی پرونده ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه همه نقاط کشور باید از اثرات اشتغال، توسعه و رونق اقتصادی بهره مند شده و شرایط رشد یافته ای داشته باشند تصریح کرد: در هر استانی دو نوع منابع اعتباری وجود دارد. یک بخش از منابع توسعه ای بوده و برای پروژه های حوزه عمرانی مانند راه ها، راه آهن، مدرسه و ... مورد استفاده قرار می گیرند.

سیف نوع دوم منابع در استان ها را منابع اقتصادی و سرمایه گذاری دانست و بیان داشت: این منابع را سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی به استان می آورند و نظام بانکی هم از آنها حمایت می کند تا پروژه های این سرمایه گذاران منجر به تولید شده و بیکاری را کاهش دهد.

وی به شرایط اقتصادی کشور اشاره کرد و بیان داشت: یکسال پیش که دولت یازدهم در کشور شروع به فعالیت کرد با شرایط پیچیده اقتصادی مواجه بودیم. علمای اقتصاد می گویند که اگر کشوری در شرایطی دچار تورم شد با یک شرایط و برنامه ریزی می توان این تورم را کاهش داد و به تعادل رساند و همچنین اگر یک کشوری اقتصادش دچار رکود شد این موضوع نیز راهکار دیگری دارد تا بتوان به رونق رسید.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه کشور یکسال پیش در شرایط رکود تورمی بود افزود: در این حالت شرایط اقتصادی بسیار بسیار پیچیده است و ما سال گذشته با این مشکل مواجه بودیم ولی خوشبختانه با تلاش هایی که در این مدت صورت گرفت دستاوردهای خوبی توسط دولت یازدهم حاصل شد.

سیف با اشاره به کاهش تورم در کشور تصریح کرد: در طول این مدت زمان یکساله تورم رو به افزایش نزدیک 45 درصد در کشور نصف شد و به 23 درصد رسید که این روند بسیار نویدبخش است.

وی با بیان اینکه ما فکر می کردیم نرخ تورم را با شرایط موجود در کشور در پایان سال 93 به 25 درصد برسانیم عنوان کرد: ولی با فعالیت های انجام شده در نیمه دوم سال 93 نرخ تورم به 23 درصد رسیده است.

رئیس کل بانک مرکزی بیان داشت: یکی از قدم های اولیه که در هر اقتصادی باید برداشته شود و بر اساس آن شرایط سرمایه گذار قدرت پیش بینی پیدا کرده و بتواند برای سرمایه گذاری تصمیم بگیرد ثبات اقتصادی است و من امروز مفتخرم که بگویم در سال 93 اقتصاد ما به ثبات نسبی خود رسیده است.

سیف با بیان اینکه با شرایط اقتصاد امروز سرمایه گذار جرات دارد که در مسیر سرمایه گذاری قدم بردارد ادامه داد: در این شرایط سرمایه گذار می تواند یک افق چند ساله را برای آینده ببیند و سپس تصمیم بگیرد.

وی با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز سال گذشته جرات سرمایه گذاری را از سرمایه گذار سلب می کرد و نگران بود که این تلاطم به کجا ختم می شود عنوان کرد: ولی الان ثباتی که در قیمت دلار ایجاد شده به سرمایه گذار جرات می دهد که برنامه ریزی کند و این زمینه ساز رشد می شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مطابق برنامه های اقتصادی تنظیم شده سال 95 سال تک نرخی شدن تورم است گفت: با روند نزولی نرخ تورم از 45 درصد سال گذشته به 23 درصد امسال پیش بینی می کنیم که در سال 95 نرخ تورم تک رقمی شده و به زیر 10 درصد برسد که این امر موجب ثبات هرچه بیشتر اقتصادی شده و  می تواند زمینه ساز رونق اقتصادی کشور باشد.

سیف در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه علاوه بر فعالیت های اقتصادی دولت، تصمیمات و حرکت های عمرانی خوبی نیز شکل گرفته است بیان داشت: در بحث گازرسانی به روستاها نه تنها استان لرستان بلکه در کل کشورها گام های خوبی برداشته شده است.

وی به دیدار اعضای هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و بیان داشت: فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب برای همه ما روشن گر و جهت دهنده بود. سیف با اشاره به رضایت نسبی رهبری انقلاب از عملکرد دولت یادآور شد: ایشان با ابراز لطف خود به اعضای هیئت دولت روحیه دادند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه دیگر موارد و اشارات مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب برای ما هدایت کننده بود تا روی این موارد نیز تمرکز کنیم تصریح کرد: ایشان در بیانات خود اشاره کردند که بانک ها باید در خدمت تولید باشند که این موضوع برای ما جهت دهنده است.

سیف یادآور شد: نظام بانکی در اطراف خود ذی نفعانی دارد که باید در برخورد با این ذی نفعان مدیریت عادلانه داشته باشد و باید به گونه ای عمل شود که شاهد یک رضایت عمومی از بانکداری باشیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره طرح موضوع برداشت 4.1 میلیارد دلاری از حساب صندوق توسعه ملی از سوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و ارجاع موضوع به سازمان بازرسی و دیوان محاسبات اظهار داشت: اگر این موضوع تایید شده چرا از من سوال می کنید.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بانک مرکزی جایی است که باید این رقم را برداشت کرده و یا نکرده باشد که این را با قاطعیت کامل بارها اعلام کرده ام که از حساب صندوق هیچ پولی برداشت نشده و حتی واریز هم شده است.

سیف تصریح کرد: اینکه بعضی دوستان می گویند ما بررسی کردیم و شواهد و قرائنی داریم که برداشت شده من تعجب می کنم. صندوق توسعه ملی یک مسئول دارد که می توانند از او سوال کنند و صورت حسابی که بانک مرکزی می فرستد را ببینید.

وی عنوان کرد: برداشت این رقم از حساب صندوق توسعه ملی یک بحث قضاوتی نیست که بگویند فکر می کنیم این میزان براشت شده یا بررسی های ما نشان می دهد که برداشت شده است بلکه این موضوع یک سند است. سند می زنند و حساب صندوق را یا بدهکار می کنند یا نمی کنند.


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها