Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

ذخاير معدنی مکشوفه آذربایجان غربی ۱.۳ میلیارد تن است

دوشنبه، 10 شهریور 1393 | Article Rating
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: میزان ذخاير معدنی کشف شده در آذربایجان غربی بیش از 1.3 میلیارد تن در 51 گونه است.

اکبر طاهری اظهار کرد: شرایط تشکیل انواع مواد معدنی در استان فراهم شده اگرچه تاکنون در مساحت محدودی از استان فعالیت‌های اکتشافی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: میزان ذخاير معدنی کشف شده در استان بیش از 1.3 میلیارد تن در 51 گونه است که با ادامه برنامه عملیات اکتشافی میزان ذخایر و تنوع مواد معدنی مکشوفه به مراتب بیشتر خواهد بود زیرا نتایج حاصل از عملیات اکتشافی نشان می‌دهد اکثر ذخایر معدنی استان در اعماق نهفته هستند.

طاهری با بیان اینکه اکثر ذخایر معدنی استان در اعماق نهفته هستند، ادامه داد: استحصال این ذخائر معدنی نیازمند دست‌های توانای مهندسان و معدنکارانی بوده که با کشف، استخراج و فرآوری این برکات نقش اساسی خود را در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز رهایی از اقتصاد تک محصولی ایفا کنند.

وی با بیان اینکه در میان ذخایر معدنی استان سنگ‌های تزیینی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و جزو با ارزش‌ترین ثروت‌های استان محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: تا کنون بیش از 80 نوع سنگ تزیینی در کیفیت عالی در جای جای استان شناسایی شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی افزود: کمتر منطقه‌ای به وسعت آذربایجان غربی را می‌توان یافت که دارای چنین ذخایر مرغوب و بی‌بدیل از سنگ‌های تزیینی است.

وی گفت: تولید سنگ تزیینی کشور در سال گذشته بیش از 14 میلیون تن، تعداد سنگ‌های تزیینی کشور یک هزار و 450 فقره و تعداد سنگ‌بری‌های کشور 6 هزار و 300 واحد بوده و سنگ‌بری‌های استان 49 واحد با ظرفیت اسمی یک میلیون و 350 مترمربع است.

طاهری اضافه کرد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و توجه به احداث واحدهای سنگ‌بری بزرگ مقیاس این مقدار سنگ تزیینی برش داده شده در استان تنها از یک واحد سنگ‌بری قابل استحصال است.

وی تصریح کرد: مقایسه آماری نشان می‌دهد علیرغم اینکه حدود 15 درصد معادن سنگ‌های کشور در استان واگذار شده لیکن کمتر از یک درصد واحدهای سنگ بری کشور در استان احداث شده است در حالی که معادن استان با توجه به ظرفیت‌های واگذار شده توان تامین خوراک واحدهای سنگ‌بری استان در ظرفیت‌های بالای 20 میلیون مترمربع را دارد.

طاهری ادامه داد: ارقام فوق بیانگر خروج بیش از 80 درصد از سنگ‌های استخراج شده از معادن استان به صورت خام بوده که از جمله دلایل آن عدم تناسب ظرفیت تولید معادن با تعداد و ظرفیت واحدهای سنگ‌بری و عدم سرمایه‌گذاری در ایجاد و توسعه واحدهای سنگ‌بری در استان است. 

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی عدم شناخت کافی از ارزش افزوده حاصل در فرآوری آن‌ها و مهم‌تر از همه حضور تعداد زیادی از اشخاص و شرکت‌های غیرحرفه‌ای و فاقد صلاحیت در بین معدنکاران را از دیگر دلایل عنوان کرد.

وی ادامه داد: دلایل مذکور موجب شده زنجیره تولید سنگ که شامل اکتشاف، بهره‌برداری، فرآوری و حضور در بازارهای داخلی و خارجی بوده تکمیل نشود و آذربایجان غربی از ارزش افزوده حاصل از فرآوری و صادرات سنگ سهم چندانی نداشته باشد.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها