Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

افزایش توان تسهیلات دهی بانک‌ها با اوراق رهنی

دوشنبه، 17 شهریور 1393 | Article Rating
عضو شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار گفت: اوراق رهنی یا همان MBS ها ابزاری در جهت بزرگ شدن بازار اولیه رهن و همچنین افزایش تسهیلات دهی بانک ها در بخش مسکن است.

به گزارش خبرنگار مهر، مشاور وزیر راه‌ و شهرسازی در رابطه با جایگاه اوراق رهنی در بازار سرمایه گفت: در ترازنامه بانک مسکن 60 هزار میلیارد تومان تسهیلات رهنی ثبت شده است که انتشار اوراق رهنی به بازگشت سریع تر این مبلغ به چرخه مالی بانک مسکن و تسهیلات دهی مجدد کمک می کند.

حسین عبده تبریزی افزود: به طور معمول باید بانک تا جمع شدن تدریجی اقساط صبر کند تا بتواند دوباره تسهیلات بدهد اما بازار سرمایه از طریق انتشار اوراق راهنی، راه دیگری را پیش روی نظام بانکی کشور باز کرده است.

وی با بیان اینکه اوراق رهنی یا همان MBS ها ابزاری در جهت بزرگ شدن بازار اولیه رهن و همچنین افزایش تسهیلات دهی بانک ها در بخش مسکن است. تصریح کرد: در اوراق رهنی این مطالبات بسته بندی می شود و در بازار سرمایه فروخته می شود و از این طریق، بانک قبل از پایان سررسید اقساط امکان پرداخت تسهیلات به مشتریان جدید و بیشتری را کسب می کند.

عضو شورای عالی بورس با اشاره به اینکه بازار ثانویه رهن، بازار اولیه را بزرگ می کند، درباره مزایای این اوراق خاطر نشان کرد: به اعتقاد ما بازار اولیه رهن کوچک است اما با فروش این تسهیلات در بازار ثانویه، بانک ها آماده پرداخت تسهیلات مجدد می شوند و در واقع بازار ثانویه به رشد بازار اولیه رهن، کمک شایانی می کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سازو کار انتشار این اوراق با امریکا و اروپا متفاوت است، گفت: بانک های کشورهای غربی به خصوص آمریکا معادل 120 درصد قیمت خانه مسکونی را وام می دادند که در واقع هزینه اثاثیه هم در دل این وام قرار داشت بنابراین آنچه که در بحران اقتصادی غرب با انتشار این اوراق در سال 2008 رخ داد به دلیل سقف بالای تسهیلات بود.

وی تصریح کرد: در ایران این مشکل به دلیل اینکه پرداخت وام درصد کمی از کل پول مسکن را پوشش می دهد، ایجاد نمی شود.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها