Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

یک شرکت ایرانی در مناقصه طلای روسیه برنده شد

چهارشنبه، 19 شهریور 1393 | Article Rating
مدیرعامل شرکت کاهنربا با بیان اینکه خدمات فنی و مهندسی بالاترین ارزش‌افزوده را به همراه دارد و باید بیشترین حمایت را از سوی دولت داشته باشد، گفت: شرکت کاهنربا در مناقصه‌ای که در روسیه و با حضور 6 شرکت بزرگ صاحب تکنولوژی از قاره‌های اروپا و آمریکا برگزار شد، برنده شد.

صلواتی‌زاده ادامه داد: این امر در حالی اتفاق افتاد که مناقصه مذکور برای انتقال تکنولوژی تولید طلا است و خود روسیه همواره یکی از تولیدکنندگان بزرگ این فلز در دنیا بوده است.

وی افزود: در مناقصات بزرگ دنیا عرف بر این است که صندوق‌های بیمه صادرات و بانک‌ها از شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی کشورشان حمایت می‌کنند و در صورتی که یک شرکت خارجی نسبت به واگذاری کار به آنها اقدام کند، از تسهیلات حمایتی این موسسات بهره‌مند می‌شود. در ایران این حمایت‌ها چندان اجرایی نشده و صندوق‌های بیمه و موسسات مالی مزیت نسبی خاصی برای کارفرمایان خارجی که از خدمات شرکت‌های ایرانی استفاده کنند، در نظر نمی‌گیرند؛ در نتیجه شرکت‌های ایرانی یک مزیت رقابتی بزرگ را در مقایسه با همتایان خارجی‌شان از دست می‌دهند.

مدیرعامل شرکت کاهنربا اظهار کرد: به‌رغم تمامی این مشکلات شرکت کاهنربا توانست با تکیه بر توان خود و با استفاده از تجربیات مشابه پیشین، در مناقصه برگزار شده برای انتخاب پیمانکار احداث کارخانه تولید طلا به روش EPCM شامل طراحی، انتقال دانش فنی تولید و مدیریت تامین و اجرا برنده شود. اکنون عقد و تنفیذ قرارداد مربوطه منوط به ارائه ضمانت‌نامه بانکی اجرای تعهدات است که متاسفانه ضمانت‌نامه‌های قابل ارائه توسط بانک‌های ایرانی براساس روش‌های متداول، مورد قبول بانک روسی (Sber Bank، بزرگ‌ترین بانک روسیه و سومین بانک بزرگ اروپا) نیست.

وی افزود: درحال حاضر، میربیزنس بانک، یکی از بانک‌های زیرمجموعه بانک ملی که در روسیه به ثبت رسیده، تنها بانک قابل دستیابی توسط ایرانیان است که از طرف بانک روسی به رسمیت شناخته می‌شود. با این حال، صدور ضمانت‌نامه توسط این بانک نیز به دلیل کمبود اعتبار نزد بانک روسی امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو راه وجود دارد؛ راه اول این است که ضمانت‌نامه بانکی توسط بانک توسعه صادرات ایران در اختیار یک بانک کارگزار واسط که مورد قبول بانک روسی است، قرار گیرد و آن بانک ضمانت‌نامه نهایی را به نفع بانک روسی صادر کند. صلواتی‌زاده افزود: تلاش ما تاکنون در این مسیر به نتیجه نرسیده و با وجود تمایل بانک توسعه صادرات برای همکاری و ارائه ضمانت‌نامه بانکی، این بانک موفق به توافق با یک بانک واسط نشده است.

وی ادامه داد: راه دوم این است که بانک ایرانی میربیزنس بانک با سپرده‌گذاری مبلغی معادل مبلغ ضمانت‌نامه در بانک روسی، نسبت به تضمین این امر اقدام کند. در این حالت، امکان تامین وجه مورد نیاز از طریق منابع در نظر گرفته شده برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی وجود دارد و در صورت تحقق این امر، آن بانک می‌تواند از دریافت سود مربوط به سپرده‌گذاری انجام شده نیز منتفع شود. این مسیر نیز تاکنون به نتیجه نرسیده و با توجه به پیچیدگی‌های خاص و بوروکراتیک آن، تنها در صورت اهتمام جدی کلیه طرف‌های درگیر و حمایت مستقیم دولت امکان‌پذیر است. تاخیر در تامین و ارائه تضمین مورد قبول بانک روسی، می‌تواند منجر به انصراف کارفرمای خارجی از عقد قرارداد نهایی با این شرکت و استفاده از خدمات شرکت بعدی شود. در این حالت، پروژه‌ای که طی آن باید فرآیند و دانش فنی تولید طلا به کشوری پیشرفته منتقل و فروخته شود، به عبارت دیگر پروژه‌ای که یکی از شاخص‌ترین پروژه‌های صدور خدمات فنی و مهندسی کشور به حساب می‌آید، به دلیل محدودیت‌های موجود در اعمال حمایت‌های حداقلی از بخش خصوصی داخلی اجرایی نخواهد شد.
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها