Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
ثبات قیمت فولاد در بورس کالا
 

ثبات قیمت فولاد در بورس کالا

دوشنبه، 24 شهریور 1393 | Article Rating
روز شنبه متوسط قیمت انواع فولادهای ساختمانی در بازار آهن در مقایسه با آخرین نرخ ثبت شده در هفته گذشته افزایش یافته بود، اما روز گذشته قیمت انواع آهن‌آلات به نسبت شنبه تقریبا ثابت و در برخی محصولات با اندکی کاهش اعلام شد.

روز یکشنبه همزمان با نوسانات قیمت‌ها در بازار داخلی آهن، نرخ شمش، میلگرد و تیرآهن عرضه شده در بورس کالا نیز ثابت ماند. در این روز ذوب‌آهن اصفهان شمش 5SP را به صورت سلف با قیمت 1555 تومان در حجم 6 هزار تن عرضه کرد که نیمی از آن تا پایان زمان معاملات ثبت سفارش خرید داشت و به فروش رسید. این شرکت 40 هزار تن سلف سبد میلگرد A3 در سایزهای 12 تا 32 را نیز با قیمت 1680 تومان ارائه کرد که به همان میزان خریداری شد.

دیگر محصولی که ذوب‌آهن در این روز به تابلو آورد 440 تن سلف سبد میلگرد A3 در سایزهای 14 تا 25 بود که در قیمت 1710 تومان هیچ خریداری ترغیب به معامله این محصول نشد. سبد طول کوتاه میلگرد و تیرآهن ذوبی نیز آخرین محصول ارائه شده از جانب این شرکت در تالار صنعتی بود که با قیمت 1500 تومان 1584 تن آن در زمان معاملات و 792 تن دیگر آن در زمان مچینگ مورد مبادله قرار گرفت.

روز یکشنبه فولاد آلیاژی ایران نیز دو عرضه نقد و سلف میلگرد را در دستور کار داشت؛ نقدی میلگرد گرید A3 سایزهای 28 و 32 با قیمت 1685 تومان در حجم 460 تن که خریداری نشد و سلف سبد میلگرد گرید A3 در سایزهای 16 تا 25 با بهای 1665 تومان که در حجم 1150 تن به فروش رسید.

به نظر می‌رسد در شرایطی که دادوستد انواع محصولات فولادی در ماه‌های اخیر آمیخته با رکود بوده و ضعف عمیق تقاضا در کلیه معاملات فولاد بازار آزاد و بورس کالا خودنمایی می‌کند، خرید برخی محصولات ارائه شده از سوی ذوب‌آهن مانند شمش و سبد میلگرد به‌دلیل قیمت‌های پایه‌ای که داشت ارزنده نبود. به بیان دیگر با یک حساب سرانگشتی قیمت تمام شده شمش بورسی حتی بدون لحاظ کردن کرایه حمل بار، رقمی در حدود 1690 تومان برای خریدار تمام می‌شود که این رقم در مقایسه با قیمت شمش وارداتی و برخی تولیدات داخلی بالاتر است، از این رو خرید این محصول در بورس کالا تنها برای تولیدکننده‌ای جذابیت دارد که فاصله کارخانه وی تا ذوب‌آهن کوتاه بوده و هزینه بار کمتری را از این نظر برای تولیدکننده به همراه داشته باشد.

این مساله البته مورد تاکید مدیرعامل کارگزاری سی‌ولکس کالا نیز قرار گرفت. محمودرضا الهی‌فرد با بیان اینکه کارخانه ذوب‌آهن در مرکزیت کشور قرار گرفته و خرید شمش از آن حتی با فرض قیمت بالاتر نسبت به دیگر تولیدات مشابه، برای کارخانه‌های نزدیک‌تر تا حدودی ارجحیت دارد، گفت: به همین دلیل (فاصله نزدیک‌تر به کارخانه ذوب‌آهن) روز یکشنبه 3 هزار تن شمش ذوبی توسط یک شرکت خصوصی در بورس کالا خریداری شد.

وی دورنمای بازار فولاد را در ماه‌های آینده نیز همراه با رکود و ضعف تقاضا پیش‌بینی کرد و ادامه داد: در دو فصل باقیمانده تا پایان سال جاری اتفاق خاصی در روند معاملات نخواهد افتاد، مگر آنکه در اسفند ماه به‌دلیل افزایش رقم مالیات بر ارزش افزوده در سال جدید و بازگشت خریداران به معاملات آخر سال شاهد بهبود نسبی در قیمت‌ها و خرید و فروش محصولات فولادی در این دوره باشیم. در شرایط رکود اخیر و افزایش نسبی هزینه‌های تولید پس از اجرای فاز دوم از هدفمندی یارانه‌ها مهم‌ترین مطالبه واحدهای فولادی از دولت را باید کمک به تامین سرمایه در گردش آنها دانست، امری که تاکنون بنا به دلایل مختلف به درستی محقق نشده اما زمزمه‌های امیدوارکننده‌ای از تحقق آن شنیده می‌شود.

در تازه‌ترین اظهارات، مشاور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور از تلاش دولت برای تزریق تسهیلات به واحدهای تولیدی خبر داده است.

محمد کردبچه با اشاره به اینکه در حال حاضر مهم‌ترین مشکل واحدهای تولیدی عدم سرمایه در گردش کافی برای فعالیت‌های اقتصادی است، گفت: دولت در تلاش است تا در راستای برنامه‌های تدوین شده بخشی از منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را از طريق بانك‌ها در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهد.

تصاویر
  • ثبات قیمت فولاد در بورس کالا
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها