Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

کمبود نقدینگی دغدغه اساسی بخش تولید کشور

شنبه، 19 مهر 1393 | Article Rating
حرکت نقدینگی کشور به بخش‌های غیرمولد یکی از مشکلاتی است که به گفته فعالان صنعتی رفع آن جلب اعتماد عمومی را طلب می‌کند، اما تاکنون دولتمردان در این زمینه موفق نبوده‌اند و بی‌اعتمادی مردم به این بخش موجب شده تا نقدینگی به جای تولید سر از بازار درآورد. قفل بسته بانک‌ها به روی تولید دیگر مشکلی است که فعالان اقتصادی معتقدند رفع آن می‌تواند گره‌گشای بخشی از مشکلات تولید شود، با این حال بانک‌ها به بهانه کمبود نقدینگی و بدهی معوق واحدهای تولیدی از پرداخت تسهیلات به بخش صنعت سر باز می‌زنند.

به اذعان کارشناسان و فعالان اقتصادی، فشار نقدینگی واحدهای تولیدی حدود ۱۳برابر شده و کمبود نقدینگی از علل اصلی رکود واحدهای تولیدی است.
عباس تفضلی، مدیر عامل فولاد پایا در این خصوص معتقد است: در حال حاضر به دلیل عدم تزریق نقدینگی از سوی منابع بانکی، واحدهای تولیدی فولاد با کمبود نقدینگی شدیدی مواجهند که مشکلات عدیده‌ای تاکنون به همراه داشته است. پیش‌بینی‌ها حاکی ازآن است که شرایط موجود می‌تواند تا نیمه دوم سال 94 نیز ادامه داشته باشد، چراکه تا‌کنون راهکار ویژه‌ای از سوی مسوولان ارائه نشده است. مدیر‌عامل فولاد پایا، جذب سرمایه‌گذاری خارجی را تنها راهکار اساسی برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی می‌داند؛ به گونه‌ای که روابط بانکی به‌صورت رسمی صورت پذیرد که این مهم تا رفع کامل تحریم‌ها متصور نیست. وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون تنها با چهار کشور چین، هند، روسیه و کره جنوبی امکان برقراری مبادلات بانکی وجود دارد، افزود: این درحالی است که با سایر کشورها
 از طریق شبکه‌های بانکی امکان مبادلات وجود ندارد. تدابیر لازم برای سیاست اعتمادسازی به منظور برگشت سرمایه به سرمایه‌گذار خارجی باید از سوی مسوولان اتخاذ شود تا آنها برای سرمایه‌گذاری خود به کشورمان ترغیب شوند. تفضلی درخصوص چگونگی مبادلات بانکی با شبکه بانکی خارجی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون این امر از طریق صرافی‌ها صورت می‌گیرد. مدیر عامل فولاد پایا گفت: در حال حاضر کمبود نقدینگی موجب تعدیل نیروی انسانی در واحدهای تولیدی شده، به گونه‌ای که از سال گذشته تاکنون به ناچار 30 درصد نیروی انسانی را در واحدهای تولیدی‌مان کاهش داده‌ایم.
به گفته وی، همان گونه که کارفرمایان به تعهدات خود عمل می‌کنند، سازمان‌های امور مالیاتی و بیمه نیز باید متعهد باشند، چراکه از سویی هیچ گونه برنامه مدونی در پرداخت مطالبات ما از سوی کارفرمایان وجود ندارد اما شاهد آن هستیم که سازمان امور مالیاتی و بیمه در موعد مقرر نسبت به وصول مطالبات خود اقدام می‌کنند که درصورت عدم پرداخت به موقع مشمول جریمه می‌شویم که بار مالی مضاعفی به دنبال دارد. تفضلی معتقد است: تدابیری باید اتخاذ شود تا برای واحدهای تولیدی معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شود، به‌شرط آنکه تولید‌کننده نیز نسبت به افزایش اشتغال متعهد شود. وی درخصوص اقدامات صورت‌گرفته در این شرکت از ساخت بازوهای الکترودگیر کوره پاتیلی فولاد خوزستان خبر داد و افزود:بازوی الکترودگیر یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های کوره پاتیلی در صنعت فولاد است که از سوی شرکت فولاد پایا برای اولین بار در کشور و دراستان خوزستان ساخته و بومی‌سازی شد‌.  مدیر‌عامل فولاد پایا تصریح کرد: طراحی و ساخت این قطعه توسط نیروهای بومی استان خوزستان انجام گرفته و کیفیت آن کاملا با نمونه خارجی برابر است‌. به گفته وی، وظیفه اصلی این تجهیزات گرفتن الکترود وانتقال جریان الکتریکی به کوره پاتیلی جهت عملیات ذوب است. این دستگاه شامل بخش‌های لوله مسی، هیدرولیک، جک و سازه‌ بوده که همگی ساخت ایران هستند. از سوی دیگر علاوه بر ساخت با انجام اصلاح طراحی در قسمت واتر جاکت سبب بالا رفتن راندمان کاری الکترودها در کوره شده است. این قطعه طی مدت 8 ماه با صرف 4200 نفر ساعت توسط این شرکت ساخته شده است. تفضلی تاکید کرد: ساخت تجهیزات یاد‌شده 60 درصد صرفه‌جویی ارزی داشته که در صورت تولید انبوه‌، امکان صرفه‌جویی تا 80درصد نیز وجود دارد. وی گفت: در حال حاضر به‌عنوان پیمانکاراصلی فولاد شادگان در بخش احیای مستقیم با ورود فولاد خوزستان به‌عنوان سرمایه‌گذار جدید، فعالیت‌های این پروژه را پس از توقفی حدود 4 ساله مجددا از سر گرفتیم که امید‌واریم با تزریق نقدینگی از سوی فولاد خوزستان بتوانیم در نیمه نخست سال 94 این طرح را به بهره‌برداری برسانیم. مدیر‌عامل فولاد پایا به پروژه سفید‌دشت نیز که با ورود سرمایه‌گذاری جدید فولاد مبارکه صورت گرفته اشاره کرد و افزود: در حال برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از این پروژه در نیمه نخست سال 95 هستیم.
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها