Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
«کرمان» قطب فولاد کشور می‌شود
 

«کرمان» قطب فولاد کشور می‌شود

ﺳﻪشنبه، 29 مهر 1393 | Article Rating
نماینده مردم سیرجان و بردسیر از آغاز به کار بیش از 32 پروژه در مجموعه گل‌گهر در صنایع بالادستی و پایین دستی خبر داد و عنوان کرد: در گندله، کنسانتره و سنگ آهن رانتی وجود دارد که باعث می‌شود سرمایه‌گذاری‌ها به موقع انجام نشود

شهباز حسن‌پور با بیان اینکه یکی از مزیت‌های صادراتی ما فولاد است، گفت: در حال حاضر شهرستان سیرجان سه پروژه گندله‌سازی در دستور کار قرار گرفته که از این سه طرح یک واحد گندله‌سازی با ظرفیت 5 میلیون تنی توسط گل‌گهر در حال بهره‌برداری است و با ظرفیت تمام فعال است.

عضو كميسيون برنامه و بودجه افزود: دومین پروژه گندله‌ این مجموعه هم در حال احداث و راه‌اندازی است و پروژه دیگر گندله‌سازی مجموعه هم توسط شركت فولاد سيرجان ايرانيان (شرکت سرمایه‌گذاری هلدینگ خاورمیانه) وابسته به بانک پاسارگاد در حال سرمایه‌گذاری است. گندله سوم هم توسط مجموعه شرکت سنگ آهنی گهرزمین به زودی عملیات اجرایی را شروع خواهد کرد.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر با بیان اینکه استان کرمان تبدیل به قطب فولاد کشور شده است، گفت: هنوز معادن غنی سنگ آهن 5 و 6 گل‌گهر به طور کلی تعیین و تکلیف نشده و همچنین در زمینه اکتشاف معادن سنگ آهن با بررسی‌ها و مطالعاتی که صورت گرفته می‌توان گفت تنها 20 درصد ذخایر شناسایی شده‌ است. در حالی که این کشور پهناور با داشتن امکانات بسیار خوب معدنی می‌تواند یکی از تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن، کنسانتره و گندله و در نهایت فولاد باشد.

او افزود: از فعالان این بخش انتظار می‌رود فقط در تولید آهن اسفنجی و شمش تمرکز نکنند و فعالیت‌هایی در راستای سرمایه‌گذاری صنایع بالادستی و پایین‌دستی کشور هم داشته باشند.

حسن‌پور تصریح کرد: صنعت فولاد عقب ماندگی 10 ساله‌ای دارد که انتظار می‌رود با سرمایه‌گذاری هایی که تا به حال در راستای ارتقای این صنعت انجام شده این عقب‌ماندگی به سرعت جبران شود.

عضو كميسيون برنامه و بودجه افزود: بیش از 32 پروژه در مجموعه گل‌گهر در صنایع بالادستی و پایین دستی شروع شده که افرادی که در این طرح‌های صنعتی و معدنی مشغول هستند، یک بازار بزرگ محصولات فولادی را تجهیز می‌کنند.

*رانت معدنی!
نماینده مردم سیرجان و بردسیر با بیان اینکه ایراد اصلی در معادن سنگ آهن خام‌فروشی و رانت است، گفت: با وجود اینکه بارها دغدغه خام فروشی مواد معدنی را مطرح کردیم از این مشکل جلوگیری نمی‌شود.

او همچنین درباره رانت معدنی گفت: در گندله، کنسانتره و سنگ آهن رانتی وجود دارد که باعث می‌شود سرمایه‌گذاری‌ها به موقع انجام نشود. به همین دلیل امیدوار هستیم تصمیم‌سازان به این ابهامات پاسخ بدهند.

حسن‌پور بیان کرد: بهتر است سرمایه‌گذاری‌های بیشتری را روانه اکتشاف معدنی کرده و از خام فروشی جلوگیری کنیم. زیرا اگر به این مقوله بپردازیم با هیچ کمبودی در مواد اولیه‌ فولاد مانند گندله، کنسانتره، آهن اسفنجی و شمش در کارخانه‌های فولادی روبه‌رو نخواهیم شد و اشتغال بیشتری خواهیم داشت.

این نماینده مجلس درباره نیاز کشورهای خارجی به فولاد ایران در بازار‌های بین‌المللی نیز گفت: اکثر کشورهای همسایه به فولاد تولیدی داخل نیاز دارند. پاکستان، افغانستان دیگر کشورهای منطقه به نوعی نیازمند تولیدات ما هستند و هر آنچه تولید کنیم یک جمعیت بالای 300 میلیونی خواهان دارد. در حال حاضر محصول سیمان به کشورهای خارجی صادر می‌شود در صورتی که تولید فولاد وضعیت بهتری نسبت به سیمان دارد.

دیدگاهی درباره کرمان بهشت معادن ایران وجود دارد که این استان با توجه به ذخایر معدنی بالا و واحدهای فولادسازی بسیاری که آن را تبدیل به قطب فولادی کشور کرده است توسعه نیافته است.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در این باره گفت: مگر می‌شود شهری صنعتی شود و این موضوع در استان یا شهر مربوطه تاثیری به جا نگذارد؟ در سیرجان و بردسیر به دلیل وجود واحدهای فولادی توسعه اتفاق افتاده و کرمان هم به توسعه نزدیک است.

او افزود: در واحدهای فولادسازی استان کرمان نزدیک به 500 هزار نفر شاغل هستند و درآمدزایی این افرادی که کار می‌کنند تاثیری در زندگی آنها دارد.

 معدن سنگ آهن گل گهر در 45 كيلومتري جاده سيرجان- شيراز واقع بوده و طبق اطلاعات پایگاه ملی داده‌های علوم زمین کشور با برخورداري از شش آنومالى با ذخيره بيش از یک میلیارد تن يكى از ذخاير مهم سنگ آهن كشور به حساب مى‌آيد.

تصاویر
  • «کرمان» قطب فولاد کشور می‌شود
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها