Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

تداوم ریزش قیمت طلا در بازار جهانی

چهارشنبه، 14 آبان 1393 | Article Rating
قیمت طلا در بازار جهانی بدنبال افت نفت به پایین‌ترین قیمت در سه سال گذشته که تقاضا برای طلا به عنوان سپری در برابر تورم را محدود کرد، کاهش پیدا کرد.

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات صبح چهارشنبه بازار سنگاپور با 0.4 درصد کاهش، به 1163 دلار رسید.

در بازار کامکس نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر با 16 دلار کاهش، به 1151 دلار رسید. طلا در پنج روز گذشته کاهش داشته است.

این فلز ارزشمند جمعه گذشته به رکورد پایین 1160 دلار در هر اونس سقوط کرد که پایین‌ترین قیمت از ژوییه سال 2010 بود.

طلا برای نخستین بار از سال 1998 در حال حرکت به سوی دومین کاهش سالانه پیاپی است. ارزش دلار در پی اقدام هفته گذشته بانک مرکزی در گسترش تدابیر محرک مالی، در برابر سبدی از ارزهای بزرگ صعود کرد و بانک مرکزی آمریکا به نخستین افزایش نرخ‌های بهره در هشت سال گذشته نزدیک شده است.

این فلز ارزشمند سال گذشته پس از اینکه بانک مرکزی آمریکا از تصمیم خود برای آغاز تعدیل این تدابیر خبر داد، 28 درصد سقوط کرد و از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 2.9 درصد نزول کرده است.

ذخایر "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه گذاری طلای قابل معامله در بورس در جهان است، با 0.3 درصد کاهش، به 738.8 تن رسید که پایین‌ترین میزان از سپتامبر سال 2008 بود که شرکت برادران لمان دچار فروپاشی شد.

گولدمن ساکس در سپتامبر پیش بینی خود از کاهش قیمت هر اونس طلا به 1050 دلار تا پایان سال 2014 را تکرار کرد. تحلیلگران بانک فرانسوی سوسیته جنرال نیز هفته گذشته احتمال کاهش قیمت طلا به هزار دلار با توجه به سقوط قیمت‌های نفت را بالا دانستند.

در بازار فلزات ارزشمند دیگر، هر اونس نقره برای تحویل در دسامبر 1.5 درصد کاهش یافت و به 15.953 دلار رسید. قیمت این فلز از ابتدای امسال تاکنون 18 درصد نزول کرده و برای نخستین بار از سال 1992، به سوی دومین کاهش سالانه پیاپی پیش می‌رود.

در بازار بورس کالای نیویورک، هر اونس پلاتین برای تحویل در ژانویه 1.5 درصد کاهش یافت و به 1224 دلار رسید و هر اونس پالادیم برای تحویل در دسامبر با 1.7 درصد کاهش، 790 دلار معامله شد.

از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ارزش پلاتین 11 درصد نزول کرده در حالیکه پالادیم 10 درصد رشد داشته است.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها