Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

صادرات ۱.۲ میلیارد دلاری سه محصول معدنی

چهارشنبه، 14 آبان 1393 | Article Rating
وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: ارزش صادراتی سنگ آهن، محصولات آهن یا فولاد و سیمان سفید به عنوان سه قلم کالای بخش معدن و صنایع معدنی از فهرست 10 قلم عمده صادراتی در 6 ماهه امسال به بیش از 1.2 میلیارد دلار رسید.

طی 6 ماهه نخست سال جاری ارزش سنگ آهن هماتیت دانه بندی با خلوص آهن کمتر از 40 درصد به رقم 497 میلیون دلار رسید که سه درصد از ارزش کل صادرات این دوره را به خود اختصاص داد.

قیمت پایه هرتن سنگ آهن یادشده به ارزش 66 دلار ثبت شد که یک درصد قیمت پایه نسبت به 6 ماهه نخست 1392 افزایش نشان می دهد.

در عین حال ارزش سنگ مزبور نسبت به 6 ماهه اول سال گذشته 23 درصد کاهش نشان می دهد و علاوه بر این از جایگاه دوم اقلام عمده صادراتی در سال 92 به رتبه ششم در سال جاری تنزل پیدا کرده است.

براساس فهرست 10 قلم عمده صادراتی در 6 ماهه نخست امسال، محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت فقط گرم نورد شده در این مدت به ارزش 411 میلیون دلار صادر شد که 2.5 درصد از ارزش کل صادرات 6 ماهه اول را به خود اختصاص داد.

قیمت پایه هرتن محصولات نامبرده 705 دلار ثبت شده که 61 درصد نسبت به 6 ماهه اول سال 92 افزایش داشت و علاوه براین 115 درصد نیز از نظر ارزش نسبت به نیمه نخست سال گذشته افزایش داشت.

جایگاه محصولات آهن یا فولاد صادراتی در فهرست اقلام صادراتی سال گذشته رتبه 17 را از آن خود ساخته بود اما در 6 ماهه اول سال جاری با رشد جهشی به جایگاه هفتم این فهرست رسید.

همچنین ارزش صادراتی سیمان سفید پرتلند(بجز رنگ شده به شکل مصنوعی)در 6 ماهه ابتدایی امسال به رقم 330 میلیون دلار رسید که دو درصد از سهم ارزش کل صادرات را در اختیار گرفت.

قیمت پایه هرتن سیمان سفید پرتلند صادراتی 60 دلار ذکر شده که قیمت پایه آن نسبت به 6 ماهه اول سال گذشته 92 درصد کاهش نشان می دهد.

علاوه بر این ارزش این ماده نسبت به نیمه نخست سال گذشته کاهش 35 درصدی داشت و جایگاه سیمان سفید پرتلند در فهرست اقلام عمده صادراتی سال گذشته رتبه پنجم بود که در 6 ماه ابتدایی امسال به جایگاه نهم سقوط کرد.

ارزش صادرات غیرنفتی (کالا،خدمات و میعانات گازی)در 6 ماهه نخست سال جاری به رقم 28 میلیارد و 187 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته رشد 18 درصدی را نشان می دهد.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها