Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

رونق برای اقتصاد ایران

ﺳﻪشنبه، 20 آبان 1393 | Article Rating

علی طیب‌نیا افزود: نرخ رشد اقتصادی بعد از مدت‌ها رکود، در بخش‌های مختلف به ٤,٦درصد رسید البته به معنای رونق فعالیت‌های اقتصادی نیست اما به معنای به حرکت درآمدن چرخ‌های تولید، خروج از رکود و آغاز بهبود شرایط اقتصادی است. وی با بیان اینکه بخشی از این تغییر ناشی از افزایش تولید نفت و تولید بنگاه‌های بزرگ صنعتی درکشور است، اضافه کرد: با فراگیر شدن روند بهبود و رونق کسب وکار و فعالیت‌های اقتصادی به زودی رونق در همه بخش‌ها مشاهده خواهد شد.

 کاهش سرعت افزایش قیمت

وزیر اقتصاد افزود: همچنین کاهش نرخ تورم نیز به معنای ارزانی و کاهش قیمت‌ها نیست بلکه شدت افزایش قیمت‌ها کاهش یافته است، قیمت‌ها در گذشته با سرعت بالایی یعنی نرخ تورم ٤٥درصد در حال افزایش بود، امروز نیز قیمت‌ها درحال افزایش است اما با شدت و سرعت کمتر. طیب‌نیا با بیان اینکه کاهش نرخ تورم از ٤٥درصد به ١٥درصد طی مدت یک‌سال موفقیت چشمگیری است، تصریح کرد: دولت یازدهم درحالی به این موفقیت‌ها دست یافته که تحریم نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش هم یافته است. وی با اشاره به افزایش رشد سرمایه‌گذاری طی سال گذشته افزود: طی سال گذشته رشد سرمایه‌گذاری از ٣,٨درصد در زمستان به ٥.٧ در فصل بهار افزایش یافته است.

 کاهش نرخ بیکاری در آینده

وی از کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال در آینده‌یی نزدیک خبر داد و گفت: نتیجه و خروجی افزایش سرمایه‌گذاری با یک وقفه زمانی اثرات خود را بر اقتصاد به وی‍ژه بخش اشتغال خواهد گذاشت و اثرات آن در بخش‌های مختلف ازجمله بهبود وضعیت رفاه و معیشت مردم و تولید ظاهر خواهد شد. وزیر اقتصاد ادامه داد: دشمنان، تحریم‌ها را در شرایطی به ما تحمیل کردند که در اوج وابستگی به نفت و وادرات کالا و خدمات از خارج بودیم.

طیب‌نیا با بیان اینکه وابستگی ما به نفت بیش از پیش بود اما اکنون با تلاش و کوشش و برنامه‌ریزی توانسته‌ایم تحریم‌ها را خنثی کنیم، اضافه کرد: حضور چشمگیر و پررنگ مردم در صحنه‌های مختلف ازجمله انتخابات زمینه‌ساز پیروزی ایران بر دشمن بود.

 کاهش وابستگی اقتصاد به نفت

طیب‌نیا از «افزایش توان ثروت‌آفرینی کشور»، «تامین منابع مالی پایدار دولت» و «کاهش وابستگی بودجه به نفت» به عنوان اولویت‌های وزارت اقتصاد و دارایی نام برد وگفت: برای رسیدن به این اهداف برنامه‌ریزی‌های گسترده‌یی هم صورت گرفته است. وی با بیان اینکه تا حد زیادی توانستیم تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، افزود: در یک سال و نیم گذشته موفق شدیم زمینه‌های تسلط بر رکود تورمی را فراهم کنیم. وی با اشاره به اینکه اکنون نشانه‌های بهبود اقتصادی در بخش‌های مختلف مشاهده می‌شود، تصریح کرد: این توفیقات درحدی است که دشمنان هم به آن اعتراف کرده‌اند و بر آینده روشن اقتصاد ایران انگشت تایید و تاکید گذاشته‌اند. این عضو اقتصادی هیات دولت با بیان اینکه «تعامل عزتمندانه ما را به افق‌های روشن می‌رساند» اظهار کرد: دولت یازدهم با گفت‌وگو حق مردم کشور را استیفا خواهد کرد. ایران به دنبال تعامل است، تعاملی همراه با استقامت؛ چراکه تعامل بدون استقامت و استقامت بدون تعامل راه به جایی نمی‌برد.

وزیر اقتصاد افزود: مردم ایران به تأسی از امام حسین(ع) دلیرانه با کینه‌توزی خارجی‌ها مقابله کردند. نمونه آشکار غلبه فرهنگ حسینی در ایرانیان را می‌توان در مقابله با تحریم‌های اقتصادی مشاهد کرد.

طیب‌نیا با بیان اینکه تحریم‌ها ظلمی آشکار و اقدامی ضدبشری است؛ چراکه مردم را از دسترسی به منابع برطرف‌کننده نیازهایشان محروم می‌کند، ادامه داد: مردم کشورمان ثابت کرده‌اند که خواهان گسترش روابط با کشورها هستند اما از حقوق خود نیز صرف‌‌نظر نخواهند کرد. طیب‌نیا با اظهار اینکه مردم ایران به مستکبران نشان دادند که مکر آنها را به خودشان بازمی‌گردانند،افزود: مردم از آسایش چند روزه خود گذشتند اما در مقابل زورگویی دشمنان کرنش نکردند. وی ادامه داد: به عنوان یک معلم دانشگاهی بشارت بدهم که شما، مردم پیروز این نبرد نابرابر بودید؛ چراکه ناتوانی قدرت‌های جهانی آنها را مجبور کرد پای میز مذاکره بیایند. وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه از سال ١٣٩٠تاکنون تحریم‌ها بر دو محور بنا شده است، توضیح داد: کاهش صادرات نفت و محدودیت انجام معاملات ارزی و بانکی ازجمله این دو محور بود.

طیب‌نیا ادامه داد: اگر دشمن در بخش تبادلات بانکی موفق می‌شد حتی در صورت افزایش صادرات نفت نمی‌توانستیم کالاهای مورد نیاز را از خارج وارد کنیم اما با لطف الهی، آنها موفق نشدند. وی با اظهار اینکه طی سال‌های گذشته وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی افزایش یافته است، اضافه کرد: در چنین شرایطی تحریم‌ها به کشور تحمیل شد تا اقتصاد را با تعطیلی مواجه کند اما توانستیم تحریم‌ها را خنثی کنیم. تحریم‌ها خسارت‌بار و محدود‌کننده هستند اما اکنون ایران با ثبات‌ترین و امن‌ترین کشور منطقه است.

٢ نسخه ویژه دولت برای اقتصاد

طیب‌نیا با بیان اینکه صحنه‌های نبرد اقتصادی پنهان است و مدیران اقتصادی کشور رزم‌آوران این صحنه و گمنام‌اند، افزود: یک سال گذشته اقتصاد ایران در شرایط سختی قرار داشت در این شرایط سعی کردیم اقتصاد ایران را با دو برنامه منسجم بهبود دهیم، برنامه اول کنترل تورم و هیجانات در بازارهایی مانند طلا و ارز و... و برنامه دیگر خروج از رکود و دستیابی به رونق اقتصادی بود. وزیر اقتصاد با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصادی مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری اضافه کرد: این سیاست‌ها جهت دستیابی به رشد اقتصادی پایدار است؛ چراکه بدون رشد اقتصادی بالا و افزایش توان تولید، امکان دستیابی به استقلال اقتصادی، مبارزه با فقر، دستیابی به رفاه و بهبود چهره اقتصادی ایران در جهان وجود ندارد.

وی تاکید کرد: رشد اقصادی باید پایدار و مستمر باشد اما در سال‌های گذشته نه تنها پایین بود بلکه بسیار پرنوسان نیز بود. رشد اقتصادی باید درون‌زا، مستمر و پایدار باشد. باید از همه امکانات برای این امر استفاده شود؛ اگرچه رشد باید درون‌زا باشد اما برون‌نگر نیز هست؛ یعنی از ظرفیت‌های بین‌الملل برای رشد اقتصادی باید استفاده کرد.

طیب‌نیا با تاکید بر اینکه دولت مصمم به اجرای کامل برنامه‌های اقتصادی ابلاغی مقام معظم رهبری است، یادآور شد: تا زمانی که بودجه دولت و ترازخارجی کشور از درآمدهای نفت رهایی نیابد، رشد مناسب اقتصادی حاصل نمی‌شود. مگر اینکه توان ثروت‌آفرینی غیرنفتی و غیردولتی گسترش یابد و وابستگی بودجه به نفت قطع شود

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها