Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

تحریم همه مشکل اقتصاد ایران نیست

یکشنبه، 25 آبان 1393 | Article Rating
نشریه اقتصادی اکونومیست با اشاره به این که همه مشکلات اقتصادی ایران از تحریم ها ناشی نمی شود نوشت: علاوه بر رفع تحریم ها، انجام اصلاحاتی به خصوص در بخش مالی و بازار کار ضروری است.

 نشریه اقتصادی اکونومیست طی گزارشی نوشت: سرمایه گذاران غربی علاقمند به بازگشت به بازار ایران هستند. در نیمه دوم سال 2014، بسیاری به امید پیشرفت در مذاکرات هسته ای، به تهران سفر کردند. 

تحریم های غرب علیه ایران در سال های اخیر به اقتصاد این کشور لطمه زده و آن را تشنه سرمایه گذاری کرده است. بیکاری و تورم از کنترل دولت خارج شده است. ارزش دستمزدها و پول ملی  از سال 2011 تاکنون به کمتر از نصف کاهش یافته است. دولت آمریکا برآورد کرده که تولید ناخالص داخلی ایران یک چهارم کمتر از شرایط بدون تحریم شده است. ایران نه تنها ارتباط خود با بازارهای خارجی را از دست داده، بلکه از سیستم مالی بین المللی نیز محروم شده است. هیچ کارت اعتباری ای در این کشور کار نمی کند. صادرات نفت به حدود نصف کاهش یافته است.

اگر تحریم ها برداشته شوند، اقتصاد ایران به شکل قابل توجهی بهبود خواهد یافت. مقامات پیش بینی می کنند که صادرات نفت ممکن است به سرعت دو برابر شود. صنعت خودروسازی نیز به سرعت ترمیم خواهد شد. این صنعت قبلا 10 درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده بود، اما این رقم در طی 3 سال اخیر به دلیل تحریم ها 70 درصد کاهش یافته است. وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد آمریکایی در ماه سپتامبر گفت: «من باید به شما بگویم... به محض اینکه ما تحریم های اصلی مان را به حالت تعلیق دربیاوریم...دنیا به سمت ایران هجوم خواهد برد.»

این گزارش افزود: کشورهای حاضر در مذاکرات هسته ای، 24 نوامبر 2014 را مهلت اتمام زمان مذاکرات تعیین کرده اند. اگر مذاکرات شکست بخورد، امیدهای سرمایه گذاران احتمالی در بازار ایران حتی قبل از آغاز سال 2015 از میان خواهد رفت.

اما حتی اگر توافق حاصل شود، 2 عامل موجب تردید سرمایه گذاران برای حضور در بازار ایران خواهد شد. اولا، به دلایل فنی همه تحریم ها نمی توانند یکجا برداشته شوند و اگر دولت ایران به تعهدات خود عمل نکند، ممکن است تحریم ها مجددا به جای اول خود برگردند. ثانیا، همه مشکلات اقتصادی ایران از تحریم ها ناشی نمی شود. علاوه بر رفع تحریم ها، انجام اصلاحاتی به خصوص در بخش مالی و بازار کار ضروری است. با برداشته شدن تحریم ها، فشار بر دولت برای برداشتن چنین گام های دردناکی کاهش خواهد یافت.

صرف نظر از عوامل اقتصادی، توافق با آمریکا و متحدانش تغییری تکان دهنده برای ایران خواهد بود، زیرا این کشور در طی 35 سال گذشته، همواره درگیر جنگی بی سر و صدا با شیطان بزرگ بوده است. اما اگر مذاکرات به شکست بیانجامد، موضع تندروها در هر دو طرف تقویت خواهد شد. تحریم ها افزایش خواهد یافت.

ایران نیز موضع خصمانه تر و غیرهمکارانه تری را در مسائل منطقه ای اتخاذ خواهد کرد و این در شرایطی است که تروریست های داعش در کشورهای عراق و سوریه منافع همه کشورهای درگیر در مذاکرات را تهدید می کنند. بدون شک در صورت شکست مذاکرات یک فرصت استثنایی از دست خواهد رفت.


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها