Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

دلار در بازار رکورد شکست

یکشنبه، 09 آذر 1393 | Article Rating
قیمت دلار در معاملات امروز بازار تهران تاکنون به عدد 3 هزار و 385 تومان رسید که این رقم بالاترین قیمت طی یکسال گذشته به شمار می آید.

به گزارش خبرآنلاين، قيمت دلار امروز رکود سال 93 را جابه جا کرد. اين اتفاق در شرايطي رخ داد که رئيس کل بانک مرکزي يک ماه و نيم قبل از کاهش قيمت ها خبر داده بود. سيف به صراحت اعلام کرده بود قيمت دلار کاهش مي يابد. اما نتيجه مذاکرات وين موجب شد تا بهاي اين ارز معتبر جهاني در بازار تهران رکود يکسال گذشته را جابه جا کند.

پيش از اين تنها در ارديبهشت سال جاري قيمت دلار به عدد 3 هزار و 335 تومان رسيده بود. فعالان بازار اعتقاد دارند رشد ناگهاني قيمت دلار در بازار تهران در پي هجوم خريداران به بازار صورت گرفته است. طي ماه هاي گذشته بخش مهمي از فعالان اقتصادي به انتظار نتيجه مذاکرات وين نشسته بودند. آنها پالس هاي دريافت کرده بودند که نشان مي داد پس از اين مذاکرات روند قيمت گذاري ها نزولي مي شود. برهمين اساس طي دو ماه گذشته خريد ارز کلان در بازار متوقف شده بود. حتي يکي از تجار نقل مي کند:« آنهايي که بدهي ارزي داشتند، پرداخت ها را به تاخير انداخته بودند تا در دوره ارزاني قيمت ها اقدام به خريد کنند ولي از چهارشنبه هفته گذشته تاکنون فضاي رواني بازار بهم ريخته است.» همين تقاضاهاي انباشته موجب شده تا بازار ارز با شوک ناگهاني مواجه شود. برخي تحليلگران نيز اعتقاد دارند، تا زماني که دولت اقدام به تزريق ارز در بازار نکند، وضعيت به همين شکل باقي مي ماند.

قيمت دلار در سال 93 وضعيت نسبتا با ثباتي را پشت سرگذاشته بود. پيش از اين حتي قيمت دلار به عدد 3 هزار و 40 تومان در هفدهمين روز از فرودين ماه نيز کاهش يافته بود که به عنوان رکوردي کمترين قيمت در سال جاري به شمار مي آمد. نشانه هاي پيش از وين نيز مشخص مي کرد که احتمال کاهش بيشتر قيمت ها وجود دارد.  در همين حال حسيني هاشمي کارشناس بانکي  اعتقاد دارد طي سه هفته گذشته خريد و فروش کلان ارز در بازار متوقف شده بود. دليل اصلي نيز انتظار بازار براي کاهش قيمت ها بوده است ولي از امروز همين گروه اقدام به خريد دلار کرده اند و همين جريان موجب رشد قيمت ها در بازار شده است. سيد کمال سيد علي معاون ارزي اسبق بانک مرکزي نيز همين اعتقاد را دارد:« فعالان اقتصادي پيش از سوم آذر ماه انتظار حصول توافق نهايي از مذاکرات هسته اي را داشتند. اين موضوع باعث شد پس از تمديد مذاکرات موجي از خريد در بازار ايجاد شود.» براين اساس تحليل هاي کارشناسان بانکي نشان مي دهد دليل اصلي رشد قيمت دلار، خريد ناگهاني فعالان اقتصادي بوده است.

در حال حاضر روند قيمت گذاري دلار همچنان صعودي است. اين اتفاق هم در شرايطي رخ مي دهد که ارزش دلار در بازارهاي جهاني طي چهار روزگذشته نزولي بوده است. با اين حال شرايط بازار جهاني در وضعيت دلار در تهران اثري ندارد. در پي رشد قيمت دلار، بهاي خريد و فروش سکه و طلا نيز در بازار تهران رشد پيدا کرده است. پيش از اين ميزان رشد قيمت سکه در هفته منتهي به مذاکرات 1.8 درصد و دلار 2.8 درصد بوده است. اما اين رقم با توجه به وضعيت صعودي قيمت ها تا پايان هفته بيشتر خواهد شد.
دلار در بازار رکورد شکست
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها