Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

تأثیر قیمت نفت بر صنایع بورسی

چهارشنبه، 12 آذر 1393 | Article Rating
عضو شورای عالی بورس با اشاره به تأثیر کاهش قیمت نفت بر بازار سرمایه گفت: برخی صنایع بورسی به طور مستقیم و برخی هم به طور غیرمستقیم از نوسان قیمت نفت تأثیر می‌گیرند.

محمدرضا پورابراهیمی در پاسخ به این سؤال که صنایع بورسی به چه میزان از تغییر قیمت نفت تأثیر خواهند گرفت و اینکه تحلیل شما از وضعیت فعلی چیست و اینکه آیا رویکردی برای مقابله با تأثیر منفی این رویداد وجود دارد یا خیر؟ اظهار داشت: شرکت‌های بورسی به طور مستقیم و غیرمستقیم با تغییر قیمت نفت تغییراتی در پیش‌بینی بودجه خود خواهند داشت و این تغییرات فقط به معنی تأثیر منفی نیست.

وی افزود: به عنوان مثال، شرکت های پتروشیمی و پالایشی در این زمینه تأثیر خواهند گرفت، اما هرکدام باید به طور مجزا تأثیرات نوسان قیمت نفت را در بودجه محاسبه و به طور دقیق اعلام کنند، در این صورت امکان دارد، در بهای تمام‌شده یا فروش، تغییراتی حاصل شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در اثر کاهش قیمت نفت برخی صنایع به طور مستقیم و به واسطه فضای اقتصادی ایجاد شده تأثیر می‌پذیرند، اما باید به طور دقیق محاسبه شود. وی با بیان اینکه نباید سهامداران تصمیمات هیجانی و غیرمنطقی در بازار بگیرند، گفت: رویکرد جدید و نوسان قیمت نفت بر اثر لابی‌های سیاسی صورت گرفته و قطعاً در میان‌مدت این روند اصلاح و به وضعیت سابق بازخواهد گشت.

پورابراهیمی با اشاره به رویکرد مقابله با پدیده کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی تصریح کرد: بسیار روشن است که وضعیت ایجادشده ناشی از عوامل غیراقتصادی است و وضعیت منطقه و عوامل اقتصادی چنین نوسانی را تأیید نمی‌کند و قطعاً در آینده متعادل خواهد شد. نماینده مردم کرمان و راور با اشاره به اینکه پیش از این به طور متوسط روزانه 2 میلیون 300 هزار بشکه نفت صادر می‌کردیم، گفت: اکنون این میزان به طور متوسط طی دو سال گذشته به 700 هزار بشکه کاهش پیدا کرده است، روش‌ها و پیش‌بینی‌های لازم برای جبران اثرات این کاهش فروش و تغییرات قیمتی حتی در بلندمدت در این باره اندیشیده شده است.

عضو شورای عالی بورس در پاسخ به این سؤال که وضعیت فعلی بازار سرمایه را چطور تحلیل می‌کنید و اینکه آیا عکس‌العمل سهامداران نسبت به اخبار مثبت و منفی صحیح است یا خیر، گفت: ماه گذشته سهام شرکت‌ها صف خرید بود و حتی یک سهم به سختی عرضه می‌شد و این رفتار نسبت به اخبار مثبت بیش از اندازه خوشبینانه بود. وی گفت: اکنون بازار ما رفتارهای غیرحرفه‌ای‌اش بیشتر از رفتار حرفه‌ای و منطقی است، چرا که زمانی که اخبار مثبتی منتشر می‌شود، یک نوع فراواکنش به آن در بازار وجود دارد؛ این رفتار در بازارهای سرمایه دنیا این گونه نیست و نسبت به اخبار اگرچه واکنش نشان می‌دهند، اما منطقی و حساب‌شده است.

نایب رئیس اول کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با اشاره به اینکه درجه تأثیرپذیری بازار از واقعیت‌های موجود کارا بودن آن را نشان می‌دهد، گفت: نه تنها به اخبار خوب فراتر از آن چیزی که واقعیت دارد سهامداران واکنش نشان می‌دهند، بلکه به اخبار منفی هم بیش از از اندازه واکنش نشان داده شد. وی با بیان اینکه اکنون در واقعیت‌های اقتصادی اتفاق جدیدی نیفتاده است، گفت: بازار در حالی نسبت به اخبار غیراقتصادی واکنش نشان داد که واقعاً خبر منفی که منجر به افت بازار شود، رخ نداد و این وضعیت نیز به واسطه انتظار بیش از اندازه سهامداران از واقعیت‌هاست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس،پورابراهیمی با تأکید بر اینکه بازار سهام طی ده سال گذشته حداقل دو برابر نسبت به بازار بدون ریسک بازدهی داده است، گفت: قطعاً این امر هم در سال‌های آینده تکرار خواهد شد و چشم‌انداز بازار با توجه به تغییرات اقتصادی مثبت خواهد بود.


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها