Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

علل نوسانات بازار ارز

ﺳﻪشنبه، 18 آذر 1393 | Article Rating
گروهی از فعالان نوسانات دو روز اخیر را ناشی از کاهش حجم ارز موجود در بازار، افزایش تقاضا و ایجاد جو روانی پیرامون برخی اخبار توسط نوسان‌گیران عنوان کردند. به گفته یکی از بازیگران رسمی بازار در روزهای اخیر به دلیل سفرهای زیارتی به کربلا، تقاضا برای دینار عراق بالا رفت. به اعتقاد او با توجه به این موضوع، برخی فعالان رسمی تصمیم گرفتند دلار خود را به این ارز (دینار عراق) تبدیل کنند و به این دلیل بخشی از حجم دلار بازار کاسته شد. از طرفی به اعتقاد او به طور سنتی در بازار داخلی، با بالا رفتن قیمت‌ها تقاضا نیز بالا می‌رود. 

وی عامل دیگر نوسانات اخیر را تحرکات فعالان غیررسمی عنوان می‌کند. به گفته او گروهی در بازار با ایجاد جو روانی پیرامون برخی اخبار و اعلام برخی نرخ‌های غیر واقعی زمینه‌ساز افزایش بیشتر قیمت‌ها می‌شوند. در این رابطه یکی دیگر از فعالان بازار می‌گوید: بیشتر نوسانات ظهر روز یکشنبه و ابتدای روز دوشنبه ناشی از آثار روانی افزایش 200 تومانی نرخ رسمی دلار در بودجه 94 بود. 

به گفته او با تحویل لایحه بودجه 94 به مجلس مشخص شد دولت مصمم است که نرخ دلار در بودجه 94 معادل 2850 تومان باشد و برخی از بازیگران غیررسمی با تحرکات و ایجاد جو روانی پیرامون این مساله زمینه ساز افزایش نوسانات شدند؛ اما روز گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی، تاثیر نرخ بودجه را بر بازار ارز رد کرد و نوسانات روزهای اخیر را تحت‌تاثیر عوامل روانی دانست.

سیف در حاشیه همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد «ارائه تحلیل‌های غلط و برخی اخبار نادرست را عامل اصلی التهابات بازار عنوان کرد.» وی همچنین دررابطه با نرخ دلار بودجه گفت: «اعلام ارز 2850 تومانی در همان ابتدا تاثیر خود را بر قیمت‌های بازار گذاشته است و این رقم در حدی نیست که بتواند به بازار شوک وارد کند.» هفته گذشته با اعلام نرخ دلار در بودجه 94، نرخ دلار بازار تا 3480 تومان بالا رفت و پس از آن به زیر 3400 تومان بازگشت. 
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها