Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

بازار طلا در یک هفته ای که گذشت

یکشنبه، 23 آذر 1393 | Article Rating
در هفته گذشته افزایش دلار و روند منفی ارزش طلای سیاه فشار را بر روی بازار طلا حفظ کرد اما با مقاومت طلا در برابر کاهش قیمت و در نهایت با رشد بیش از 28 دلاری، هفته ای افزایشی رقم خورد.

طلای جهانی در روز اولین کاری روند روبه رشد ساعات پایانی روز جمعه را ادامه داد. البته قوی ماندن دلار تحت تأثیر انتشار گزارش وزارت کار آمریکا و تضعیف نفت به پایین ترین سطح از سال 2009 میلادی این رشد را محدود کرد.

از میانه های روز دوشنبه با کاهشی شدن روند شاخص دلار، طلا با خیالی راحت بازهم افزایش یافت و به کانال 1200 دلاری بازگشت. در این روز انتشار آمارهای بد از اقتصاد چین و گزارش سازمان توسعه همکاری های اقتصادی که نشان دهنده ی تضعیف بیشتر رشد اقتصادی اتحادیه اروپا در ماههای آینده بود نیز سبب هیجان نسبی معامله گران بازار طلا شد.

بازار طلای تهران که روز شنبه را تحت تأثیر کاهش دلار و افت نسبی اونس با کاهش آغاز کرده بود، در روزهای یکشنبه و دوشنبه همزمان با افزایش دلار و طلای جهانی شاهد تقویت هر مثقال طلا تا سطح 427 هزار تومان بود.

به گزارش استیل ایران به نقل از ماین نیوز، رشد طلا در روز سه شنبه نیز ادامه یافت که این رشد عمدتاٌ ناشی از افت اندک دلار، افزایش خرید طلا و نگرانی های اقتصادی بود. جریان سرمایه به سوی بازار طلا سبب شد تا در مقطعی اونس بهای 1238 دلار را نیز لمس کند، رقمی که در هفت هفته اخیر بی سابقه بود.

نگرانی ها درباره اقتصاد اروپا، ژاپن و چین باعث فشار روی شاخص های سهام شد که افت آنها رشد طلا را در پی داشت. همچنین بانک جهانی پیش بینی کرد که اقتصاد روسیه در سال 2015 میلادی 0.7 درصد کوچک خواهد شد که این امر نیز در افزایش بهای طلا موثر بود.

البته افزایش طلا در حالی است که برخی از تحلیلگران همچون گری واگنر نسبت به افزایش قیمت طلا به سرمایه گذاران هشدار می دهد که هیجان زده نشوند زیرا این رشد موقتی و زود گذر است و احتمال ریزش مجدد طلا وجود دارد.

در روز سه شنبه بازار تهران همزمان با دستیابی اونس به بالاترین حد در هفت هفته اخیر شاهد افت بهای دلار بود که روند متضاد این دو متغییر رشد 3 هزار تومانی هر مثقال طلای 17 عیار را به همراه داشت.

اونس روز چهارشنبه را نیز با رشد قیمتها آغاز کرد اما تحت فشار عملکرد خوب بازارهای سهام و افزایش شاخص دلار روبه کاهش نهاد.
قیمت طلا در روز چهارشنبه تحت تأثیر اونس افزایش و ارزش هر گرم طلا از مرز 100 هزار تومان عبور کرد، سطحی که از 5 خردادماه بازار به خود ندیده بود و این در حالی است که دلار داخل تغییر چندانی نداشت.

در روز پنج شنبه فضای بازار آرام و اونس تنها 2 دلار کاهش یافت. در روز جمعه نیز قدری دیگر از ارزش اونس کاسته شد اما از محدوده ی 1220 دلار پایین تر نرفت.
اونس در روز جمعه تحت فشار انتشار داده های خوب از اقتصاد آمریکا و تقویت دلار بود.

در آخرین روز هفته روند متضاد دلار و اونس جهانی واکنش خنثی بازار طلای تهران را برانگیخت و قیمت هر مثقال و گرم طلا تغییر خاصی نسبت به روز قبل نداشت.

رشد قیمت طلا که در پی نگرانی ها درباره اقتصاد جهان صورت گرفته سبب شد تا تحلیلهای کاهشی تاحدی اصلاح شود و حتی هفته ی آینده نیز افزایشی پیش بینی شود و این در حالی است که پیش بینی های بلند مدت همچنان کاهشی هستند و تحلیلگران اقتصادی معتقد هستند قیمت طلا در سال 2015 میلادی به 1140 دلار خواهد رسید.

گفتنی است، اظهار نظر قطعی در خصوص روند آتی بازار طلا امکان پذیر نیست و قیمت طلا تحت تأثیرمتغییرهای متفاوت همچون تغییرات تقاضای فیزیکی، وضعیت بازارهای سهام و سیاستهای پولی اقتصادهای بزرگ جهان تغییر جهت می دهد، اما در حال حاضر طرفداران کاهش قیمت در اکثریت هستند.
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها