Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

عقب‌نشینی طلا از اوج چهارماهه

ﺳﻪشنبه، 23 دی 1393 | Article Rating
اونس طلا دومین هفته کاری سال جدید میلادی را با رشد قیمت‌ها آغاز کرد، اما خیلی زود شاهد افت بهای خود شد. بازار دوشنبه در حالی که تنها 10 روز به برگزاری نشست مهم بانک مرکزی اروپا مانده بود، نوسان‌هایی تحت‌تاثیر عوامل مختلف را تجربه کرد. هر اونس فلز زرد که هفته گذشته با 34 دلار رشد به قیمت 1223 دلار رسیده بود، دوشنبه صبح تا بهای 1232 دلار نیز بالا رفت که بالاترین قیمت‌ها در چهار ماه گذشته بود، اما بعد رو به کاهش گذاشت؛ کمترین قیمتی که تا لحظه تنظیم این خبر ثبت شد 1217 دلار بود. اونس طلا روز گذشته تا ساعت 7/5 بعدازظهر به وقت تهران به قیمت 1225 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین روز کاری هفته رقم خورده باشد.
افت و خیز روز دوشنبه عمدتا ناشی از نوسان‌های دلار بود. شاخص دلار که در مقطعی با افت خود به رشد ارزش طلا کمک کرده بود، با تجربه روند افزایشی تحت‌تاثیر افت یورو، فشار روی بازار فلزهای گرانبها را افزایش داد. رشد بازارهای آسیایی سهام نیز به کاهش ارزش طلا کمک کرد. دوشنبه بازارهای اروپایی سهام نیز با رشد مواجه شدند.
افت قیمت طلا روز دوشنبه (تا ساعات عصر به وقت تهران) در حالی اتفاق افتاد که بیشتر کارشناسان انتظار دارند این فلز گرانبها رشد به دست آمده در هفته گذشته را در هفته جدید تثبیت کند. ادامه نگرانی‌های اقتصادی و عدم انتشار آمارهای فوق‌العاده مهم دو دلیل عمده‌ای است که بیشتر متخصصان بازار با اشاره به آنها، حفظ سطوح قیمتی هفته گذشته را محتمل می‌دانند. فعلا با توجه به ادامه نگرانی‌های سیاسی و اقتصادی، خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن ادامه دارد.
در حال حاضر بازارهای مختلف از جمله بازارهای کالاهای اساسی و صد البته بازار فلزهای گرانبها در انتظار دو رویداد عمده‌ای هستند که در دهه آخر ماه جاری میلادی رخ خواهد داد. 22 ژانویه روز برگزاری نشست بانک مرکزی اروپا است، اولین نشست این نهاد در سال 2015 که به دلیل احتمال تصویب سیاست‌های تسهیل کمی بسیار مورد توجه است. 25 ژانویه نیز روز برگزاری انتخابات یونان است که بر آینده سیاسی-اقتصادی این کشور بحران‌زده تاثیر مهمی خواهد داشت. برخی کارشناسان معتقدند با توجه به اهمیت این دو رویداد، احتمال تکان شدید بازار طلا تا اواخر ژانویه کم است.
تازه‌ترین تحلیل پایگاه اینترنتی Silver Sake نشان می‌دهد که تصمیم بانک مرکزی اروپا برای اجرای محرک پولی جدید می‌تواند بمب ساعتی بزرگی برای بازار طلا به شمار آید. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی سیلور سیک، به‌نظر می‌رسد هر تصمیم بانک مرکزی اروپا در خصوص خرید اوراق قرضه دولتی می‌تواند بازار طلا را دستخوش تحولات جدیدی کند. بسیاری از سرمایه‌گذاران بین‌المللی و کارشناسان اقتصادی به شدت نگران ادامه روند نزولی نرخ تورم و کاهش رشد اقتصادی منطقه یورو هستند. مقام‌های بانک مرکزی اروپا بارها بر آمادگی خود برای اجرای محرک پولی با هدف کمک به رشد و رونق اقتصادی تاکید کرده‌اند. برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص اجرای محرک پولی از سوی بانک مرکزی اروپا تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا در هفته گذشته داشته است. مشکل اصلی برای اجرای برنامه محرک پولی جدید و خریداری اوراق قرضه در منطقه یورو این است که وضعیت یونان هنوز مبهم است. یونان در آستانه خروج از منطقه یورو قرار گرفته و انتخابات 25 ژانویه تاحد زیادی وضعیت این کشور بحران‌زده را روشن خواهد کرد.
عمده بازارهای مالی بین‌المللی بر این باورند که بانک مرکزی اروپا در نشست آتی خود برنامه محرک پولی را تصویب خواهد کرد. نتیجه طبیعی اجرای محرک پولی از سوی بانک مرکزی اروپا کاملا روشن است: کاهش شدید شاخص سهام و افزایش ارزش اوراق قرضه. طلا و نقره نیز از این مساله نفع خواهند برد و اجرای محرک پولی موجب افزایش قیمت جهانی طلا خواهد شد. طلا و نقره مکان امنی برای سرمایه‌گذاری در چنین شرایطی است و سرمایه‌گذاران در شرایطی که با کاهش شدید ارزش دلار و یورو روبه‌رو می‌شوند برای خرید طلا و نقره تشویق می‌شوند. از سوی دیگر 3 روز پس از نشست بانک مرکزی اروپا قرار است انتخابات یونان برگزار شود و این احتمال وجود دارد که چپگراها در این انتخابات به پیروزی برسند.






منبع:دنیای اقتصاد

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها