Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

دورنمای اقتصاد جهانی تنزل یافت

چهارشنبه، 01 بهمن 1393 | Article Rating

صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود نرخ مورد پیش بینی برای رشد اقتصاد جهانی در سال ٢٠١٥ را کاهش داد و دولت‌ها و بانک‌های مرکزی را به پیگیری سیاست‌های محرک پولی و اصلاحات ساختاری برای پشتیبانی از رشد اقتصادی فراخواند.

به گزارش استیل ایران به نقل از ایسنا، این وام دهنده جهانی در گزارش دورنمای اقتصادی جهان، رشد جهانی را ٣,٥ درصد در سال ٢٠١٥ و ٣.٧ درصد در سال ٢٠١٧ پیش بینی کرد که نرخ هر دو سال به میزان ٠.٣ درصد کمتر از گزارش قبلی این سازمان بود.

اولیویه بلانشار، رییس اقتصاددان صندوق بین المللی پول در بیانیه ای اظهار کرد اگرچه فاکتورهای جدید، قیمت ارزان‌تر نفت و همچنین کاهش ارزش یورو و ین از رشد پشتیبانی می‌کنند اما با عوامل منفی مستمر خنثی می‌شوند.

صندوق بین المللی پول به اقتصادهای توسعه یافته توصیه کرد سیاست‌های پولی تسهیلی خود را برای اجتناب از افزایش نرخ‌های بهره واقعی ادامه دهند زیرا نفت ارزان‌تر ریسک تورم منفی را افزایش داده است.

آمریکا نسبت به اقتصادهای بزرگ دیگر وضعیت امیدوارکننده ای دارد و نرخ رشد مورد پیش بینی برای این کشور در سال ٢٠١٥ از ٣,١ درصد برآورد قبلی به ٣.٦ درصد افزایش داده شد. دورنمای رشد آمریکا تا حدود زیادی ضعف بیشتر منطقه یورو را جبران می‌کند.

اما پیش بینی‌ها برای اقتصادهای نوظهور عمدتا تنزل داده داشت و دورنمای صادرکنندگان نفتی مانند روسیه، نیجریه و عربستان سعودی وخیم‌تر شد.

به گفته بلانشار، کاهش قیمت‌های جهانی نفت که بیش از ٥٠ درصد از ژوئن سال گذشته نزول کرده است، نتیجه تصمیم تولیدکنندگان اوپک برای کاهش ندادن تولید بوده که این تصمیم احتمالا تغییر نمی‌کند.

وی در کنفرانس مطبوعاتی که به مناسبت انتشار این گزارش برگزار شد، به خبرنگاران گفت این سازمان انتظار دارد کاهش قیمت نفت مستمر باشد و حتی اگر افزایشی در کار باشد به سطح شش ماه قبل بازنمی‌گردد.

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد کندی رشد اقتصادی چین واکنش محدودی از سوی سیاستگذاران خواهد داشت زیرا مقامات این کشور بیشتر نگران ریسک‌های رشد سریع اعتبار و سرمایه گذاری هستند.

این سازمان همچنین دورنمای رشد اقتصادی برزیل و هند را تنزل داد.

بر اساس گزارش رویترز، صندوق بین المللی پول برآورد خوش بینانه ای نسبت به بانک جهانی داشت که هفته گذشته برآورد کرد اقتصاد جهانی در سال جاری میلادی سه درصد و در سال آینده ٣,٣ درصد رشد می‌کند.

گزارش صندوق مطابق با اظهارات کریستین لاگارد، مدیرکل آن بود که هفته گذشته گفته بود کاهش قیمت‌های نفت و رشد قوی‌تر آمریکا بعید است صندوق بین المللی پول را نسبت به دورنمای رشد اقتصادی جهان خوش بین‌تر سازد.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها